Sieć kawiarni Starbucks ogłosiła, że do 2025 r. we wszystkich swych europejskich sklepach wprowadzi unikalny system kaucyjny sprzedaży swych napojów w kubkach wielokrotnego użytku, który ma pomóc ograniczyć skalę zużycia opakowań jednorazowych.
Wstępne testy systemu rozpoczną się w najbliższych miesiącach we Francji, Niemczech i Wielkiej Brytanii, a wkrótce potem zostaną rozszerzone na kolejne kraje stosownie do lokalnych potrzeb, przepisów oraz opinii klientów.
Starbucks twierdzi, że wprowadzenie i rozpowszechnienie inicjatywy używania kubków wielokrotnego użytku w regionie EMEA jest kluczową częścią jej globalnego zobowiązania do ograniczenia ilości odpadów pochodzących z kubków jednorazowych oraz generalnego celu, jakim jest zmniejszenie poziomu odpadów o 50% do 2030 r.
W ramach programu klienci będą płacili niewielką kaucję za kubek wielokrotnego użytku przeznaczony na gorące i zimne napoje. Każdy kubek dostępny w trzech rozmiarach, który – jak wynika z testów – będzie mógł być wykorzystany ok. 30-krotnie, będzie posiadał własny numer identyfikacyjny, do którego przypisana zostanie każdorazowo wpłacana kaucja. Klient po wypiciu napoju będzie mógł go zwrócić, pozostawiając w automacie lub w kawiarni; zwrot kaucji będzie miał formę vouchera do wykorzystania w sieci Starbucks. Kubki wielorazowe, dzięki specjalnej technologii spieniania, mają zawierać nawet 70% plastiku mniej niż wykorzystywane obecnie. Co więcej dzięki specjalnej budowie ścianek będzie zapewniał skuteczną izolację przed ciepłymi i zimnymi napojami bez potrzeby stosowania papierowych osłon.
Ta inicjatywa to kolejny sposób Starbucks, który ma zachęcić klientów do używania kubków wielokrotnego użytku, obok zniżek w wysokości 25-30 centów dla każdego, kto przynosi ze sobą do kawiarni własny kubek. W Wielkiej Brytanii i w Niemczech firma ponownie wprowadza 5% dopłatę do kubków papierowych, by promować korzystanie z pojemników wielorazoweego użytku, a pozyskane w ten sposób pieniądze zostaną przekazane organizacjom charytatywnym zajmującym się ochroną środowiska w związku z globalnym problemem odpadów.
Duncan Moir, prezes Starbucks EMEA, komentuje: Postawiliśmy sobie ambitny cel stania się firmą, która chroni zasoby naturalne, i wierzę, że naszym obowiązkiem jest zapewnić klientom nowe i wyjątkowe możliwości wprowadzenia wielorazowych kubków do ich codziennego życia.
Wprawdzie udało nam się znacznie ograniczyć liczbę jednorazowych kubków papierowych, które opuszczają nasze sklepy, ciągle pozostaje wiele do zrobienia i w dłuższej perspektywie musimy uczynić możliwość wielokrotnego wykorzystania jedyną opcją.
Opracowano na podstawie informacji firmy Starbucks