Z danych zebranych w nowym raporcie firmy badawczej Two Sides Europe wynika, że 2/3 (67%) europejskich konsumentów jest przekonanych o celowości stosowania papieru pozyskiwanego z lasów zarządzanych odpowiedzialnie, a 37% zwraca uwagę na etykiety potwierdzające certyfikowane pochodzenie papierowych produktów.
67% konsumentów wierzy także, że tylko papier z recyklingu powinien być wykorzystywany do produkcji nowych produktów papierowych, nie zdają sobie najwyraźniej sprawy, że jest to w praktyce niemożliwe.
Raport wykazał również, że konsumenci uważają produkcję papieru i masy celulozowej za jedną z najmniej szkodliwych gałęzi przemysłu wpływających na lasy (36%, spadek z 45% w 2021 r.). Ich zdaniem bardziej negatywny wpływ na kondycję lasów mają: produkcja energii i paliw drzewnych (49% konsumentów); rozwój urbanistyczny, czyli budowa domów i miast (47%); plantacje oleju palmowego oraz ścinanie drzew na potrzeby budownictwa (po 45%); rolnictwo i hodowla bydła (37%).
Ponad połowa badanych (56%) jest przekonana, że do produkcji papieru i opakowań papierowych zużywa się nadmierne ilości wody. Warto dodać, że w 2021 r. ok. 90% wody wykorzystywanej w procesach produkcji papieru i tektury w krajach europejskich była oczyszczana i ponownie trafiała do naturalnego obiegu, podczas gdy pozostałe 10% wyparowywało lub pozostawało w wytwarzanych produktach.
Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides Europe, powiedział: Chociaż dobrze jest widzieć, że nastąpiła pewna poprawa w postrzeganiu ze strony konsumentów, jednak raport pokazuje również, że nadal istnieje wiele błędnych przekonań na temat druku i produktów papierowych oraz ich wpływu na środowisko.
Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging News