Światowa Organizacja Opakowań (WPO) zaprezentowała listę zwycięzców swojego konkursu WorldStar 2024, który położył w tym roku szczególny nacisk na kwestie recyklingu, wydajnego projektowania i zapewnienia interaktywnych doświadczeń podczas użytkowania.
Ceremonia rozdania nagród odbędzie się 15 czerwca br. podczas targów ProPak Asia w Tajlandii. Spośród 435 projektów przesłanych z 41 krajów najwięcej nagród trafiło do Japonii (28), Niemiec (21), Australii i Nowej Zelandii (16), USA (12) oraz Brazylii i Austrii (po 11).
W trakcie czerwcowej gali WPO ogłosi dodatkowo zwycięzców w pozostałych kategoriach: Prezydenckiej, Zrównoważonego Rozwoju, Marketingu oraz Opakowań, Które Chronią Żywność.
Do konkursu WorldStar można zgłosić tylko takie projekty, które w okresie maksymalnie dwóch poprzednich lat zostały uhonorowane w konkursach krajowych lub regionalnych uznawanych przez WPO.
Wśród tegorocznych zwycięzców znalazło się pudełko na pizzę Rengo przygotowane na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej w 2022 r. oraz na rozgrywki 2023 World Baseball Classic. Stworzono je z myślą u uprzyjemnieniu wspólnego oglądania sportu po wygaśnięciu pandemii, a po zjedzeniu pizzy pudełko można przekształcić w miniaturowy stadion.
Pudełko na słodycze w kształcie piramidy firmy Starpack to lekkie, kompaktowe opakowanie wykonane z odpornej na wilgoć tektury nadającej się do recyklingu, a jego kształt służy ograniczeniu zużycia materiałów. Opakowanie zostało zaprojektowane z myślą o ponownym użyciu i atrakcyjności wizualnej na półce sklepowej i dodatkowo wyposażono w dopasowaną pokrywkę zapobiegającą wysypaniu się produktów ze środka.
Wiaderko na farbę Pact Group o pojemności 15 l, wykonane w 50% z polipropylenu pochodzącego z recyklingu i wykorzystane do przechowywania produktów z serii EnviroO2 firmy Dulux, również otrzymało wyróżnienie. Stworzone je z materiału rPP będącego mieszanką lokalnie pozyskiwanych surowców poprzemysłowych i poużytkowych, m.in. z przetworzonych pojemników na lody, jogurt, margarynę i produkty na wynos. Z uproszczonej oceny cyklu życia wynika, że 50% rPP pozwala ograniczyć emisję dwutlenku węgla o 71 ton w ciągu roku, zaoszczędzić 2,16 miliona litrów wody oraz wyeliminować 5,2 tony odpadów stałych. Obecnie firmy pracują wspólnie nad wdrożeniem opakowania z zawartością 70% rPP.
Firma Mondi odbierze nagrody za papierową folię termokurczliwą Hug&Hold, jak i ProtectorBag ExpandForm, rozszerzalną papierową torbę na materace pakowane w rolki (więcej można przeczytać TUTAJ). Papier FunctionalBarrier firmy Mondi został dodatkowo wykorzystany do produkcji zwycięskiego produktu easy2cool: torby e-commerce Paperfloc Eco-Liner na świeżą i mrożoną żywność.
Pełna lista zwycięzców jest dostępna do wglądu na stronach internetowych konkursu WorldStar oraz organizacji WPO.
WPO zawsze ogłasza najlepsze z najlepszych innowacji opakowaniowych świata z dumą i ekscytacją - mówi prezeska WPO Luciana Pellegrino. WorldStar Awards pokazują, jak dynamiczne i technologicznie zaawansowane są opakowania na poziomie globalnym. Rosnąca z roku na rok liczba zgłoszeń i globalny zasięg WorldStar dowodzą, że nasza branża stale inwestuje w wydajność i w nowe rozwiązania, tak by lepiej służyć społeczeństwu. Ta globalna nagroda przyciąga uwagę do opakowań i rzuca światło na innowacje dopasowane do głównych trendów w łańcuchach dostaw i konsumpcji oraz potrzeb i wyzwań współczesnego życia: oszczędzania żywności, zrównoważonego rozwoju, brandingu oraz doświadczeń użytkownika, bezpieczeństwa żywności, inteligentnych opakowań i innych aspektów. Za WorldStar stoi wysiłek członków WPO z 63 różnych krajów na rzecz promowania lokalnych i regionalnych nagród w celu wspierania innowacji na poziomie lokalnym oraz wyróżnienia profesjonalistów, przetwórców opakowań i marek, które je tworzą – dodaje Pellegrino.
Soha Atallah, wiceprezeska ds. wydarzeń i koordynator WorldStar, dodaje: Dzięki konkursowi WorldStar wybrzmiewa znaczenie innowacji w dziedzinie opakowań na poziomie globalnym, wspiera on także naukę, technologię i innowacje, doceniając branżowych profesjonalistów i zachęcając ich do wychodzenia poza granice.
Jak zawsze naszym celem jest promowanie innowacji w zakresie opakowań w różnych sektorach, by dowieść, że dobre opakowanie może być kluczowym rozwiązaniem wielu współczesnych problemów, w szczególności zrównoważonego rozwoju, marnotrawstwa żywności i wydłużenia okresu przydatności do spożycia żywności i produktów rolnych. Dlatego zachęcamy wszystkie firmy z całego świata do skorzystania z tej globalnej okazji do promowania swoich opakowań poprzez konkurowanie z najlepszymi z najlepszych innowacji opakowaniowych w skali globalnej.
Ubiegłoroczna edycja nagród WorldStar została wzbogacona o nowe kategorie konkursowe: Opakowań Prezentowych, Opakowań Cyfrowych oraz Opakowań o Ułatwionym Dostępie. Wówczas największą liczbę nagród zdobyła Japonia (26), następnie Australia i Nowa Zelandia (po 19), Indie i Niemcy (po 18), Turcja (14) oraz Austria (13).
Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe