Wyróżnienie początkiem roku innowacji dla Z Due
9 Oct 2020 12:07

W maju ubiegłego roku kierownictwo wyższego szczebla we włoskiej przygotowalni do druku opakowań Z Due pojechało do Stambułu na ceremonię wręczenia nagród w pierwszej edycji konkursu Global Flexo Innovation Awards. Wrócili przywożąc coś więcej niż wyróżnienie Gold Award, ponieważ w ciągu kilku dni ta firma z Modeny wspólnie z inną wyróżnioną firmą Reproflex3 z Wielkiej Brytanii nawiązały współpracę, która już przyniosła im znaczne korzyści.

Giorgio Cattani, dyrektor techniczny ds. badań i rozwoju, opisuje Stambuł jako „iskrę” rozpoczynającą rok innowacji dla firmy z Modeny, których nie zatrzymała nawet globalna pandemia COVID-19. Choć epidemia wymusiła przełożenie zaplanowanej przez Z Due na luty międzynarodowej konferencji poświęconej technologii druku fleksograficznego, jesienią firma organizuje duże webinarium, na którym zaprezentuje najnowsze produkty będące wynikiem partnerstwa Z Due/Reproflex3.

To opatentowane technologie, które wykorzystują możliwość zaawansowanej kontroli przenoszenia farby w systemie KODAK FLEXCEL NX dostarczanym i wspieranym przez firmę Miraclon. Korzyści dla właścicieli marek, firm poligraficznych i przetwórców rozciągają się od drukarni, w których skróceniu uległy czasy uruchomienia, a koszty płyt i farby obniżeniu, do gotowego opakowania, które cechuje się najwyższą jakością, spójnością i gęstością optyczną. Pierwsze z nich, rozwiązanie BlueEdge firmy Z Due, bazuje na technologii Project Blue opracowanej przez Reproflex3 dla klientów zamawiających opakowania elastyczne, które Z Due przystosowało do rynku druku post-print na tekturze falistej. Szczegółowe informacje na temat drugiej technologii, Vortex, zostaną podane w czasie webinarium, ale prowadzone na szeroką skalę wiosną i latem testy beta potwierdziły wyjątkową jakość i spójność, a także znaczne oszczędności kosztów. Cattani: „Jeśli dodamy do tego fakt, że nie są wymagane żadne modyfikacje istniejącego sprzętu przetwórców, wierzymy, że będzie to niezwykle ważny produkt dla branży opakowań z nadrukiem fleksograficznym, cieszący się dużym zainteresowaniem w wielu regionach i zastosowaniach”.

Komunikat do świata fleksografii

Z Due przyznaje, że jest mało prawdopodobne, aby wszystko to wydarzyło się tak szybko bez tej „iskry”, którą dostarczył konkurs Global Flexo Innovation Awards, co czyni firmy Z Due i Reproflex3 doskonałymi przykładami korzyści, jakie mogą wyniknąć z udziału w konkursach branżowych. W przypadku firmy Z Due zdobycie uznania za doskonałą pracę, jaką wykonuje jej mocny dział badań i rozwoju, wymagało nieco czasu, tłumaczy kierownik wewnętrzny Marco Mingozzi. „Jeszcze kilka lat temu w 100% staraliśmy się pracować najlepiej, jak potrafimy, ale w miarę zdobywania reputacji postanowiliśmy się sprawdzić z naszą konkurencją. Od tego czasu odkrywamy, że mamy coś do powiedzenia w świecie fleksografii”.

Zaplanowane na luty wspólnie z firmą Miraclon wydarzenie „Future of Flexo” byłoby największym jak dotąd forum, na którym firma Z Due mogłaby opowiedzieć o fleksografii. Miejsce wybrane na konferencję — słynne Muzeum Ferrari w Maranello — było dowodem ambicji Z Due, podobnie jak program prezentacji, który obejmował wszystkie aspekty najnowszych trendów w druku fleksograficznym, zarówno dotyczących opakowań elastycznych, jak i tekturowych. „Byłoby to duże wydarzenie dla fleksografii i Włoch” — mówi Marco Mingozzi — „ale z pewnością nie zrezygnowaliśmy z tego pomysłu i mamy nadzieję zorganizować coś podobnego we odpowiednim czasie”.

Region Modeny należał do pierwszych, które odczuły uderzenie pandemii COVID-19, ale pomimo trudności firma Z Due mogła kontynuować pracę. Zgodnie ze swoim optymistycznym, ambitnym podejściem przedsiębiorstwo potrafiło odnaleźć korzyści z tej sytuacji. „Oczywiście trudno było poznawać nowych klientów” — mówi Giorgio Cattani — „ale to dało nam czas na zastanowienie się nad przyszłością, nad naszymi produktami oraz nad tym, jak najlepiej zorganizować działalność. Tradycyjnie kryzysy są okazją do wprowadzania zmian i robienia pewnych rzeczy lepiej i właśnie to próbujemy zrobić.

„Wszystko co robimy, aby poprawić naszą pozycję na rynku, ma jeden cel” — kontynuuje — „którym jest zostanie na tyle dużym graczem, by móc rozmawiać z poważnymi międzynarodowymi markami. Wierzymy, że możemy to osiągnąć, jeśli będziemy mieć technologię i produkt, które branża uzna za najlepsze dostępne. Zależy nam, aby właściciele marek powiedzieli: „Chcemy, aby nasze opakowania były produkowane za pomocą płyt FLEXCEL NX oraz technologii BlueEdge lub Vortex”. To nasze marzenie. Oczywiście nie stanie się to z dnia na dzień, ale dzięki partnerstwu z Reproflex3 jesteśmy na dobrej drodze”.

Idziemy po drugie złoto

Nie jest zaskoczeniem, że jednym z kolejnych kroków na tej drodze będzie udział w drugiej edycji konkursu Miraclon Global Flexo Innovation Awards, do którego można już przesyłać zgłoszenia. Zorganizowany po raz pierwszy w 2018 roku w 10. rocznicę wprowadzenia FLEXCEL NX System, program jest godny uwagi za „spojrzenie poza opakowanie” i ocenia wpływ zgłoszonych rozwiązań na cały łańcuch wartości. Warunkiem wstępnym jest wysoka jakość, a niezależne jury — któremu tym razem przewodniczy Christopher Horton, były starszy wiceprezes SGS — będzie oceniać zgłoszenia w czterech kategoriach innowacyjności: kreatywność w szacie graficznej; konwersja z innych procesów druku; wydajność procesu produkcyjnego; i zaangażowanie w zrównoważony rozwój.

Tym razem firma Z Due ma przed sobą trudne zadanie po znakomitym wyniku w 2018 roku. Co najmniej osiem zgłoszonych przez nią rozwiązań odniosło sukces, zdobywając dla niej nie tylko wyróżnienie Gold Award, ale także przenosząc ją do wybranej grupy czterech najwyżej nagrodzonych firm.

Źródło: Miraclon