Coroczne badanie trendów konsumenckich przeprowadzone na zlecenie firmy Mondi wskazuje na regularny wzrost popularności zakupów internetowych wśród konsumentów z Niemiec i Polski. Doceniają go zwłaszcza tzw. Silver Surfers (osoby w wieku 55+), którzy stanowią coraz większą siłę w segmencie zakupowiczów.
W 2021 r. dziewięć na dziesięć osób z tej grupy wiekowej zamówiło produkty za pośrednictwem sieci; 49% zwiększyło swoją aktywność w tym zakresie w porównaniu z poprzednim rokiem; 5% zrobiło e-zakupy po raz pierwszy. Badanie pokazuje również wzrost popytu na zrównoważone opakowania, o czym świadczy fakt, że przeszło 3/4 ankietowanych klientów sklepów internetowych preferuje opakowania e-commerce, które umożliwiają ponowne użycie przy zwrocie lub są proste w odzysku.
Pozytywne doświadczenia „unboxing” zachęcają do zakupów
Najnowsze badanie dotyczące e-handlu i trendów opakowaniowych w Niemczech i w Polsce zamówione przez Mondi, czołowego dostawcę rozwiązań pakujących i papieru, dowodzi, że konsumenci w każdym wieku coraz chętniej dokonują zakupów przez Internet i wybierają opakowania, które są ekologiczne.
Internetowa ankieta, w której uczestniczyło 3085 konsumentów z Niemiec i Polski, została przeprowadzona w IV kwartale 2021 r. Pokazuje ona, że w ubiegłym roku z usług sklepów internetowych skorzystało imponujące 90% przebadanej populacji. Dane zgromadzono w trakcie corocznego szczytu zakupowego, między Czarnym Piątkiem i Nowym Rokiem, a zatem w okresie, gdy wiele z prezentów kupujemy w sieci ze względu na trwającą pandemię koronawirusa. Oprócz klientów ze wszystkich grup wiekowych, którzy realizują regularne zakupy za pośrednictwem Internetu, zainteresowanie usługami e-handlu wzrosło wśród seniorów, którzy coraz bardziej wyraźnie doceniają wygodę takich zakupów.
Silver Surfers tu zostaną
Silver Surfers są i pozostaną ważnym czynnikiem wzrostu e-commerce. W 2021 roku rosnąca w siłę generacja niemieckich i polskich konsumentów w wieku 55+ kupowała w sieci jeszcze więcej niż w 2020 roku. Kwestie bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w okresie pandemicznym zmotywowały do e-zakupów 41% ankietowanych z tej grupy, ale nie był to główny powód wzrostu popularności e-handlu: 52% badanych przyznało, że Internet zapewnia im lepszy przegląd marek i ofert, 45%, że umożliwia zakupy rzeczy niedostępnych w lokalnych sklepach, a 39%, że po prostu jest wygodniejszy.
Zrównoważony rozwój napędza nowe trendy
W miarę jak internetowe zakupy stają się rutynowe, coraz więcej osób w obu krajach - niezależnie od wieku - preferuje opakowania, które są praktyczne i trwałe. Zdecydowana większość respondentów życzy sobie, aby opakowania nadawały się do wielokrotnego użytku (79%), łatwego złożenia po użyciu (69%) i recyklingu (82%).
Jak wynika z badania, opakowania przyjazne dla środowiska mogą być motorem napędowym sprzedaży. Prawie połowa badanych konsumentów (48%) byłaby skłonna zapłacić nawet trzy euro więcej, aby otrzymać swoje zakupy online w opakowaniu przyjaznym dla środowiska.
Unboxing zwiększa lojalność wobec marek
Kariera tzw. unboxingu (tym trudnym do przetłumaczenia terminem określa się całą gamę osobistych doświadczeń związanych rozpakowywania produktu) jest ostatnim przykładem, jak ważne dla budowania lojalności wobec marki i poziomu jej sprzedaży może być opakowanie. Świadomość tego trendu rosła w ciągu ostatnich trzech lat i do dzisiaj blisko połowa (44%) badanych klientów sklepów online doświadczyła radości płynącej z unboxingu, co szczególnie cenią sobie mieszkańcy Polski (50%). Ponad połowa (58%) konsumentów w Polsce twierdzi, że miłe doświadczenie z rozpakowywaniem produktu przekonałoby ich do ponownego złożenia zamówienia w tym samym sklepie internetowym.
Opracowano na podstawie informacji firmy Mondi