Polacy chętnie dopłacą za produkty w opakowaniach przyjaznych środowisku
15 Oct 2018 09:01

Polscy konsumenci byliby najbardziej skłonni zapłacić dodatkowo za ochronę środowiska – tak wynika z nowego raportu, zgodnie z którym 83% zapłaciłoby dodatkowo za produkt, jeśli oznaczałoby to, że opakowanie produktu ma mniejszy wpływ na środowisko.

Europejskie badanie postrzegania opakowań przez konsumentów zlecone przez Pro Carton, Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opakowań Kartonowych i Tekturowych, nastąpiło po okresie kampanii na temat wpływu opakowań na środowisko naturalne. Raport z badania przeprowadzonego wśród 7000 kupujących w siedmiu krajach, w tym 1000 ankietowanych w Polsce, wykazał, że siedmiu na dziesięciu (73%) polskich kupujących zmieniło zwyczaje zakupowe w wyniku ostatnich doniesień medialnych na temat opakowań kończących swój żywot na morzu, a jeden na dwóch (53%) ankietowanych kupowało więcej produktów w opakowaniach przyjaznych dla środowiska.

Zmiana postaw

Wyniki badania pokazują, że w ogólnopolskiej skali oddziaływanie środowiskowe opakowań produktów ma wpływ na decyzje zakupu u prawie ośmiu na dziesięciu kupujących (77%), zaś największe prawdopodobieństwo zmiany dokonywanych zakupów odnotowano u ankietowanych mieszkających w centrum i na południu Polski. Co ciekawe, 74% osób w wieku powyżej 50 wierzy, że sprzedawcy detaliczni w kraju nie robią wystarczająco dużo, aby wprowadzić bardziej przyjazne dla środowiska formy opakowań – to znacznie wyższy wynik niż średnia kraju na poziomie 54%.

Konsumenci za najbardziej przyjazną formę opakowania uważają karton/tekturę (53% polskich konsumentów oceniło je najwyżej), na drugim miejscu uplasowało się szkło (30%); karton/tektura stanowią jako jedyne materiały opakowaniowe głównego nurtu, które są odnawialne, nadające się do recyklingu i biodegradacji.

Pokolenie milenialsów urodzone w latach 1979-1999 wydaje się być najbardziej wspaniałomyślne – 88% zapłaciłoby więcej za produkt, który jest opakowany w ekologiczne materiały. Spośród nich co trzecia osoba (33%) byłaby skłonna zapłacić więcej niż 10%, a ponad połowa (56%) zaakceptowałaby mniejszy wzrost cen. W skali kraju najbardziej skłonni do wydania swoich pieniędzy byliby konsumenci w centralnych regionach Polski – 89% konsumentów chętnie zapłaciłoby więcej za produkt, jeśli jego opakowanie miałoby mniejszy wpływ na środowisko.

59% kupujących ujawniło, że już unikają określonych marek ze względu na obawy dotyczące zastosowanych opakowań.

Potrzeba szerszej informacji

Konsumenci wyraźnie oczekują również od właścicieli marek, sprzedawców i rządu szerszej akcji informacyjnej na temat trwałości opakowań. Spektakularny wynik (9 na 10 polskich konsumentów) uzyskano w kwestii poparcia inicjatywy zwiększenia ilości informacji na opakowaniach dotyczących przyjazności opakowania dla środowiska. Identyczna liczba 90% konsumentów wybrałoby się na zakupy w supermarkecie lub do sklepu detalicznego, który aktywnie zachęca dostawców do stosowania bardziej ekologicznych opakowań.

Tony Hitchin, główny menadżer Pro Carton, tak komentuje wyniki: „Badanie przypomina, że środowisko naturalne nigdy nie było tak ważną kwestią – i konsumenci chcą sięgać głębiej do kieszeni, aby je chronić. Wykazało ono, że w całej Europie rośnie apetyt na opakowania bardziej przyjazne dla środowiska, np. opakowania kartonowe; konsumenci pokazali też swoje preferencje dla marek i sprzedawców detalicznych, którzy są przyjaźnie nastawieni do środowiska.”

„To wspaniałe zobaczyć konsumentów uznających opakowania kartonowe za najbardziej przyjazne dla środowiska i nadające się do recyklingu, a 78% ankietowanych w Polsce przedkłada opakowania kartonowe nad plastikowe! Opakowania kartonowe stają się coraz bardziej popularne, ponieważ są naprawdę trwałe i wykonane z drzew, z których większość uprawia się w Europie, a nie wycina; dodatkowo nadają się do recyklingu i ulegają biodegradacji w kilka miesięcy, nie pozostawiając trwałych blizn na naszej planecie. Nadszedł czas, aby słuchać konsumentów i zadbać, aby opakowania kartonowe stały się materiałem opakowaniowym z wyboru.”

Źródło: Pro Carton