Jak wynika z najnowszego badania firmy Canadean poświęconego napojom, metalowe puszki osiągnęły najwyższy wskaźnik wzrostu spośród wszystkich materiałów opakowaniowych w kategorii wód w opakowaniach. Pomimo niewielkiego udziału puszek w tym sektorze, to właśnie one zanotowały 17% wzrost na globalnym rynku i powoli zaczynają odgrywać na nim bardziej znaczącą rolę. W Europie Zachodniej metal, po wyprzedzeniu w rankingach polietylenu wysokiej gęstości (HDPE), stał się niedawno trzecim najpopularniejszym surowcem do produkcji opakowań na wodę, a w Ameryce Północnej osiągnął aż 34-proc. wzrost. Ten trend dotyczy również Ameryki Łacińskiej z 11-proc. wzrostem, zawdzięczanym przede wszystkim sukcesom puszek o pojemności 23,7 cl (czyli 0,237 litra) w Meksyku. Dużą popularnością cieszyła się również woda Perrier (25 cl), przygotowana na rynek brazylijski z okazji piłkarskich mistrzostw świata w 2014 r.
„W warunkach różnicujących się rynków wzrost sektora puszek metalowych jest napędzany przez sukces smakowych wód gazowanych, które naśladują wyglądem i smakiem tradycyjne napoje z gazem” - ocenia Chris Strong, analityk w Canadean. Co ciekawe, sprzedaż napojów gazowanych w metalowych puszkach w 2014 r. spadła o 1%, w miarę jak konsumenci rezygnują z ich picia na rzecz zdrowszych alternatyw.
Puszki metalowe są korzystne dla środowiska z uwagi na ich potencjał odzysku, dlatego główni producenci będą nadal inwestować w opracowywanie nowych technologii ich produkcji, szukając sposobów na zmniejszenie ich masy oraz poprawę funkcjonalności. Dzięki dostępności puszek w różnych pojemnościach są one dobrym wyborem na różne okazje i dla różnych grup konsumentów – przykładowo mniejsze wersje są wybierane przez osoby kontrolujące ilość spożywanego produktu, a do smukłych puszek nalewane są wody wysokogatunkowe. Jeśli dodamy do tego opcje wielokrotnego zamykania (np. puszka Cap Can firmy Rexam) oraz łatwiejszego nalewania, to o przyszłość opakowań z metalu na tym rynku nie musimy się martwić.
Na podstawie informacji Canadean opracował TK