Raport etma o sytuacji na europejskim rynku tub
21 Feb 2022 09:38

Z danych zawartych w raporcie Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Tub (etma) wynika, że rynek tubek opakowaniowych utrzymał stabilność w 2021 r. mimo wyzwań związanych z pandemią koronawirusa i osiągnął łączny wolumen produkcji nieco ponad 11,6 mld sztuk. Stowarzyszenie poinformowało również o stabilnych dostawach tubek (wzrost w stosunku do poprzednich lat o blisko 1%). To więcej niż w I połowie 2021 r., gdy całkowity poziom dostaw wzrósł o 0,5%.

Kluczowa zmiana na europejskim rynku tub w 2021 r. dokonała się wśród użytkowników końcowych, gdzie zanotowano spadek zamówień o 6% (sektor farmaceutyczny) oraz 8% (sektor produktów dla gospodarstw domowych). Podobny trend etma zauważyła we wrześniu 2021 r., gdy poziom zamówień dla branży medycznej spadł o 11%.

Dla odmiany rynek kosmetyczny odnotował – jak pisze etma w swym raporcie - „zachęcający” wzrost, ze „znacznym ożywieniem w ujęciu rok do roku”, pomimo ograniczeń związanych z COVID-19 zniechęcających do aktywnego spędzania czasu wolnego. W związku ze zmianą zachowań konsumenckich w trakcie pandemii wzrost odnotował również sektor spożywczy, co było związane z częstszym przygotowywaniem posiłków w domu.

Co więcej sektor opieki stomatologicznej - który według etmy jest „generalnie mało wrażliwy na cykle gospodarcze” - pozostał stabilny w drugim roku pandemii, utrzymując się na poziomie z poprzedniego roku. We wrześniu etma poinformowała o 4% wzroście dostaw tubek dla tej branży.
Udział poszczególnych materiałów wykorzystywanych do produkcji tubek jedynie nieznacznie zmienił się w stosunku do danych za pierwszą połowę 2021 r. Tubki z laminatów nadal zajmują pierwszą pozycję z udziałem 37%, co stanowi spadek o około 1% w stosunku do wrześniowego raportu stowarzyszenia, podczas gdy udział tub z tworzyw sztucznych wzrósł o 1% w porównaniu z poprzednimi danymi i osiągnął całkowity poziom 28%. Tuby aluminiowe odpowiadały za 35% produkcji zarówno wrześniu, jak i w najnowszym raporcie.
Ostatni rok przyniósł kilka interesujących wydarzeń w branży tubek, w tym zatwierdzenie przez Stowarzyszenie Recyklerów Tworzyw Sztucznych monomateriałowej tubki barierowej Neopac, kompostowalnej tubki papierowej firmy Smurfit Kappa oraz prototypu tubki firmy Emballator, która jest całkowicie pozbawiona aluminium i plastiku. W przyszłości firma Happier Beauty ma zamiar wprowadzić na rynek „pierwsze na świecie” rozwiązanie w postaci tubki na pastę do zębów z możliwością ponownego napełniania.

W raporcie etma identyfikuje podobne jak w swoim wcześniejszym raporcie dotyczącym roku 2021 wyzwania dla producentów tub, w tym "czasami niebotyczne" podwyżki cen surowców i transportu, które nadal stanowiły wyzwanie dla branży w drugiej połowie 2021 roku.

Mark Aegler, prezes etma, wyjaśnia: Największa eksplozja cen w ostatnich miesiącach dotyczyła energii, transportu samochodowego i frachtów kontenerowych, co powoduje duże obawy w branży. Tylko dzięki dalekowzrocznemu planowaniu zapasów i produkcji przez producentów tub możliwe było utrzymanie bezpieczeństwa dostaw w łańcuchu wartości i uniknięcie sytuacji braku zapasów dla klientów i sprzedawców detalicznych"

Nie jest to problem wyłącznie branży producentów tub. Kluczowi gracze z branży tworzyw sztucznych, metali, papieru i etykietowania również zgłosili obawy dotyczące globalnego łańcucha dostaw, z „rekordowo wysokimi” cenami materiałów takich jak rPET i napięciami wynikającymi z nierównomiernej i ograniczonej zdolności przewozowej na szlakach żeglugowych. W październiku 2021 roku europejska branża producentów metalu ostrzegła, że niedobór magnezu może powodować przestoje w produkcji, podczas gdy Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opakowań Kartonowych (ECMA) ostrzegło, że czas realizacji zamówień wzrósł z 3-5 tygodni do 12-20 tygodni.

Jak twierdzi etma, „obecnie zadowalająca sytuacja w zakresie przyjmowania zamówień” oznacza, że europejscy producenci rur są „optymistycznie nastawieni” co do przyszłości branży. Aegler podsumowuje: Tuba jako materiał opakowaniowy pozostaje niezwykle popularna wśród konsumentów ze względu na łatwość obsługi, lekkość i niełamliwość oraz przekonującą efektywność wykorzystania zasobów (…).

Opracowano na podstawie informacji etma