Rośnie popularność opakowań antybakteryjnych i antywirusowych
9 Nov 2022 12:22

Z ostatnio udostępnionych danych PEX PharmaSequence wynika, że w 2021 roku rynek apteczny przekroczył wartość 40 mld zł, a do sierpnia tego roku pacjenci wydali już ponad 29 mld zł. Należy się jednak spodziewać, że ubiegłoroczna suma zostanie przebita. Wydatki Polaków na medykamenty zwiększają się szczególnie jesienią i zimą, gdy częściej doświadczamy chorób i przez to kupujemy więcej suplementów oraz leków.

Nie każdy konsument zdaje sobie sprawę, że niektóre lekarstwa czy produkty pakowane są w specjalne opakowania, które de facto są antywirusowe i antybakteryjne. Jak je rozpoznać i co dają takie opakowania – analizuje Marcin Szumigaj, R&D Manager w Grupie Akomex.

Produkty wytwarzane z kartonu należą do grona przedmiotów najbardziej narażonych na zanieczyszczenie drobnoustrojami. Istniejące ryzyko przenoszenia wirusów i bakterii na opakowaniach jest groźnym zjawiskiem, które należy minimalizować. Naukowcy wskazują, że wirusy i bakterie, w zależności od rodzaju powierzchni i materiału, mogą się utrzymywać na określonych przedmiotach od kilkunastu minut aż do wielu dni. Jedynym sposobem na ich usunięcie jest dezynfekcja specjalnymi preparatami, ale przecież dezynfekowanie każdego produktu w aptece, szpitalu, hipermarkecie czy w domu nie jest możliwe. W dodatku efektywność takiej dezynfekcji jest krótkotrwała. Świat opakowań znalazł jednak na to sposób. Wytwarzane opakowania medyczne, kosmetyczno-higieniczne, spożywcze oraz te z przeznaczaniem na dziecięce zabawki posiadają obecnie innowacyjną funkcjonalność – są antybakteryjne, antywirusowe i przeciwgrzybiczne. Bioaktywna warstwa, jaką oferujemy w naszych zakładach w ponad 99% skutecznie i w sposób ciągły redukuje rozwój bakterii gronkowca złocistego, pałeczki E.coli oraz wirusa SARS. To obiecujące dane (potwierdzone badaniami w niezależnym laboratorium mikrobiologicznym), zwłaszcza z punktu widzenia medyków i szpitali, bowiem gronkowiec złocisty jest najczęstszą przyczyną zakażeń szpitalnych (szacuje się, że zakażenia gronkowcem stanowią około 30% wszystkich zakażeń).

Celowo zaprojektowane rozwiązanie jest coraz bardziej docenianą przez kontrahentów alternatywą dla dotychczas stosowanych preparatów zabezpieczających druk lub nadających im połysk albo mat na powierzchni opakowania. Jest również doskonałym materiałem promocyjnym pokazującym niestandardowe właściwości. Mając na uwadze brak różnic w jakości zabezpieczenia druku (w stosunku do standardowych lakierów) wskazane jest poinformowanie konsumenta specjalnym logotypem o dodatkowej właściwości opakowania.

Powłoka o właściwościach antywirusowych, antybakteryjnych i przeciwgrzybicznych jest przeznaczona do zadruku powierzchni łatwo nasiąkliwych. Wspomniane właściwości powłoki są aktywowane poprzez działanie światła oraz przez dostęp powietrza. Pełna skuteczność ochrony uzyskiwana jest po 24 godzinach od aplikacji, czyli jeszcze w zakładach produkcyjnych Grupy Akomex. Trwałość jej działania wynosi do jednego roku. Należy także zauważyć, że zastosowanie wspomnianej bariery ochronnej nie wpływa negatywnie na proces recyklingu, któremu poddawane jest opakowanie. Zabezpieczenie posiada również pełną certyfikacje stosowania w przypadku opakowań z przeznaczeniem do pakowania żywności.

Pandemia Covid-19 nauczyła społeczeństwo, aby zwracać większą uwagę na bezpieczeństwo i higienę, zwłaszcza w okresie zwiększonych zachorowań. Produkty samodzielnie redukujące liczbę bakterii, wirusów chorobotwórczych i grzybów doskonale wpisują się w ogólne zapotrzebowania konsumentów.

Marcin Szumigaj, R&D Manager w Grupie Akomex – Z Grupą Akomex związany jest od 2018 roku, a od prawie 20 lat jest odpowiedzialny za rozwój opakowań dla wielu branż przemysłu. Pracował dla firm z sektorów farmaceutycznych, medycznych, spożywczych, chemicznych oraz dla producentów opakowań z tworzyw sztucznych w Europie i Azji.

Opracowano na podstawie informacji firmy Akomex

error: Kopiowanie zabronione!