Rynek e-commerce a rosnące oczekiwania wobec paczek
14 Jul 2023 09:59

Polacy, których czas pandemii zachęcił do elektronicznych zakupów, nadal często kupują w sieci. Mimo słabej koniunktury całej światowej gospodarki sprzedaż online odnotowuje stały, choć już nie tak spektakularny wzrost. Rozwój e-commerce znacząco przyczynia się natomiast do ewolucji innowacyjnych technologii i systemów logistycznych oraz oczekiwań odbiorców względem opakowań, w których wysyłane są zamówienia.

Zmiany spowodowane są wzrostem oczekiwań zarówno ze strony konsumentów, jak i branży e-commerce. Obie grupy dążą do zmniejszenia kosztów oraz optymalizacji sposobu pakowania przesyłek, tak aby były one coraz bardziej neutralne dla środowiska i atrakcyjne dla odbiorcy. Aby sprostać różnorodnym potrzebom rynku e-commerce, zarówno wiodący dystrybutorzy opakowań, jak i operatorzy logistyczni poszerzyli swoją ofertę o innowacyjne rozwiązania.

Musi być atrakcyjnie

W zależności od potrzeb i budżetu przedsiębiorcy wybierać mogą z ogromnej gamy produktów. Od prostych, ekonomicznych i funkcjonalnych pudełek klapowych, po opakowania dedykowane konkretnym grupom produktów, np. tuby czy woreczki. Mimo dążenia do jak najniższych kosztów przesyłki, w odpowiedzi na oczekiwania konsumentów, e-sklepy coraz częściej decydują się na rozwiązania, które są przede wszystkim estetyczne, i pozwalają na właściwą prezentację zawartości, np. pudełka fasonowe - mówi Jarosław Kamiński, Prezes RAJA Polska, czołowego dystrybutora opakowań. Dbałość nie tylko o bezpieczne, ale też atrakcyjne opakowanie przesyłki to z jednej strony efekt rosnących wymagań konsumentów, a z drugiej względów wizerunkowych. Przedsiębiorcy w branżach urodowej, modowej, wyposażenia wnętrz itp. chcą, aby przyjemnością było już samo otwieranie paczki z ich produktami. Stąd rosnąca popularność bibuł, naklejek, wstążek, ekologicznej rafii i ozdobnych sznurków. Sklepy wysyłkowe chętnie decydują się też na spersonalizowane materiały opakowaniowe, np. taśmy klejące z nadrukiem, które pozwalają na wyróżnienie marki i są ciekawym elementem brandingu - dodaje Jarosław Kamiński.

Opakowanie skrojone na miarę

Zmieniające się oczekiwania coraz częściej dotyczą także operatorów logistycznych, którym producenci zlecają obsługę sektora e-commerce. Obejmuje ona zarówno transport i magazynowanie, jak i pakowanie w ramach usług wartości dodanej. Przygotowanie magazynu do takich zadań często wymaga zainwestowania w innowacyjną technologię.

Klienci liczą, że będziemy pakować ich towar w idealnie skrojone na wymiar pudełka. Aby sprostać tym oczekiwaniom zainwestowaliśmy w różnego rodzaju rozwiązania automatyczne, które przycinają tekturę i modelują potrzebny kształt i rozmiar pudełka, nawet w przypadku niestandardowych potrzeb. Z kolei inna maszyna przycina gotowe kartony na wysokość zawartości - mówi Szymon Mikołajczak, Senior Business Development Director w FM Logistic Central Europe. Oba te rozwiązania sprawiają, że gotowe przesyłki są doskonale dopasowane do tego, co się w nich znajduje. Jak wynika z opracowanego przez FM Logistic raportu „Automatyzacja magazynów: katalizator wydajności biznesu”, zastosowane na etapie pakowania rozwiązania automatyczne pomogły poprawić współczynnik wypełnienia pojazdu o 30%. Przygotowując paczki dla klientów dbamy o to, aby nie wozić powietrza. Pozwala nam to finalnie zmieścić więcej paczek na palecie, a później w naczepie ciężarówki, a to natomiast oznacza mniejszą liczbę transportów i generuje korzyści zarówno finansowe, jak i ekologiczne - wyjaśnia Katarzyna Sidor International Transport Director CE w FM Logistic.

Liczy się też wnętrze

Tym, czego coraz częściej oczekują konsumenci, jest ekologiczne podejście do pakowania przesyłek. Aby optymalnie dopasować opakowanie do każdego produktu, nasi klienci mogą wybierać m.in. spośród ponad 550 formatów kartonów o różnych kształtach, rozmiarach i wytrzymałości. Do mniejszych wysyłek proponujemy natomiast innowacyjne na rynku w 100% papierowe koperty ochronne i amortyzujące, które są ekologiczną alternatywą dla kopert z folią bąbelkową - mówi Jarosław Kamiński. Jeśli jednak to, co pakujemy, wymaga dodatkowego zabezpieczenia, do gry wkraczają wypełniacze. Rynek oferuje w tym zakresie szeroki wybór produktów, a konsumenci coraz częściej zwracają uwagę czy wypełnienie paczki jest ekologiczne. Wśród odbiorców niegasnącą popularnością cieszą się gotowe wypełniacze papierowe oraz papier pakowy standardowy lub w dystrybutorze, a ostatnio także nasza nowość, czyli papier bezgilzowy. Duże przedsiębiorstwa wybierają natomiast maszyny do produkcji wypełnień papierowych przeznaczone do obsługi większych wolumenów, które pozwalają na bieżące wytwarzanie wypełniaczy na miejscu i dokładnie w takiej ilości, jaka jest potrzebna - tłumaczy Jarosław Kamiński, Prezes RAJA Polska.

Do (co najmniej) dwóch razy sztuka

Innym trendem, także ściśle związanym z ekologią, jest dążenie do ponownego wykorzystywania opakowań. W przypadku zakupów online jest to mocno powiązane z możliwością zwrotu towaru, jaką gwarantuje nam prawo. Coraz powszechniejsza praktyka zwracania zamówień, szczególnie w branży modowej, uwidoczniła się bowiem w konstrukcji powszechnie używanych kopert foliowych lub papierowych. Większość z nich posiada dwa miejsca do zaklejenia pakunku. Dzięki temu, kiedy chcemy zwrócić paczkę, po prostu używamy dodatkowego paska z klejem, bez konieczności samodzielnego sklejania opakowania. Podobne rozwiązania zastosowano także w kartonach zwrotnych z automatycznym dnem i podwójnym paskiem samoprzylepnym. Pozwala to użyć opakowania ponownie, a to bez wątpienia redukuje zużycie materiałów opakowaniowych i zapewnia wygodne zwroty towaru - wyjaśnia Jarosław Kamiński z RAJA Polska.

Opakowanie jak wizytówka sklepu

Zakupy online sprawiają, że paczka, którą otrzymujemy, jest w zasadzie jedynym fizycznym łącznikiem między sklepem a konsumentem. Właśnie dlatego jej jakość ma tak ogromne znaczenie. Klient dostaje paczkę i ta paczka musi współgrać z jego oczekiwaniami co do produktu. Musi być estetyczna i wygodna. W tym przypadku drugiej szansy na zrobienie pierwszego wrażenie już nie będzie - podsumowuje Szymon Mikołajczak z FM Logistic Central Europe.

Opracowano na podstawie informacji firmy RAJA Polska