Globalny popyt na tekturę na pudełka i tekturę falistą w najbliższych pięciu latach stanie w obliczu wielu wyzwań i zmian w dynamice rynku. Zostały one fachowo sprofilowane i określone ilościowo w nowym raporcie opracowanym na podstawie danych rynkowych przez firmę Smithers, zatytułowanym „Przyszłość opakowań z tektury falistej do 2029 r.”.
Dogłębna analiza zmian w zakresie mocy produkcyjnych, cen masy celulozowej i wymagań użytkowników końcowych wskazuje, że w 2023 r. globalna produkcja tektury wyniosła 183,4 mln ton metrycznych, co oznacza spadek o -4% w porównaniu z 2022 rokiem. Zostały one przekształcone w około 165 milionów ton tektury falistej, co stanowi spadek o ponad -7% w porównaniu z 2022 r., przy wartości na poziomie 224,4 mld USD. Odzwierciedla to koniec okresu zakłóceń w światowej podaży, który rozpoczął się w 2020 r. wraz z pandemią Covid-19 i charakteryzował się zakłóceniami w globalnej logistyce wpływającymi na popyt, wahaniami cen prowadzącymi do gromadzenia zapasów, a następnie ich likwidacją.
Smithers prognozuje niewielki wzrost w 2024 r., z wartością osiągającą poziom 231,7 mld USD. Zdaniem raportu możemy następnie spodziewać się większego ożywienia światowego popytu, przy średnim rocznym wzroście (AGR) wynoszącym +2,5% w ujęciu ilościowym. Dzięki temu światowe wolumeny tektury falistej osiągną 190 mln ton w 2029 r.; wartość rynku wzrośnie o +3,7% AGR, do 277,6 mld USD w cenach stałych.
Wielu głównych dostawców tektury falistej zainwestowało już w zwiększenie mocy produkcyjnych, co objawi się niskimi wskaźnikami operacyjnymi przez większą część prognozowanego przez Smithers okresu.Sprowokuje to działania, które na nowo określą sytuację na rynku tektury falistej, z czterema z sześciu największych przetwórców na świecie decydującymi się na fuzje o wartości wielu miliardów dolarów (Smurfit Kappa/WestRock we wrześniu 2023 r. oraz DS Smith/International Paper w kwietniu 2024 r.). Inne firmy racjonalizują działalność, opóźniając dalsze inwestycje, wykorzystując dodatkowe przestoje, a nawet zamykając starsze fabryki.
Raport Smithers dzieli użytkowników opakowań z tektury falistej na trzynaście różnych sektorów zastosowań końcowych i ocenia, jak różnić się będzie popyt w każdym z nich. Ponad 46% materiałów opakowaniowych z tektury falistej w 2023 r. zużyto na pakowanie i transport produktów spożywczych, utrzymując się na względnie stałym poziomie od 2016 r. (do 2029 r. ma nieznacznie wzrosnąć, do 47%). Wzrost będzie wynikał ze zwiększonego popytu na tekturę falistą do pakowania przetworzonej żywności, przy spowolnieniu zapotrzebowania ze strony producentów świeżej żywności; jednak największy przyrost spośród wszystkich rodzajów produktów spodziewany jest w sektorze artykułów elektrycznych.
Przed materiałami z tektury falistej pojawia się wiele możliwości. Ich zdolność do recyklingu oznacza, że są one coraz częściej preferowane przez marki i ustawodawców, nie tylko w transporcie, ale także w opakowaniach podstawowych skierowanych do konsumentów. To popycha przetwórców w kierunku cieńszych tektur wielowarstwowych, które mogą konkurować z pudełkami składanymi w sektorach takich jak kosmetyki, słodycze i elektronika użytkowa.
Przepisy w rodzaju niedawno zatwierdzonego rozporządzenia UE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) otwierają kolejne możliwości. PPWR wprowadzi do 2030 r. zakaz stosowania niektórych formatów jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych, w tym opakowań na produkty o mniejszej objętości, a także folii do wielokrotnego pakowania napojów i żywności. Podobny potencjał istnieje w zastosowaniach gastronomicznych, gdzie skuteczne powłoki odporne na oleje i tłuszcze inne niż PFAS można zintegrować z istniejącymi liniami do produkcji tektury falistej. Przewiduje się również gwałtowny wzrost sprzedaży opakowań gotowych do sprzedaży detalicznej, z uwagi na rosnącą popularność tanich sieci spożywczych na rynkach rozwiniętych oraz rozwój infrastruktury detalicznej w Azji. W niektórych przypadkach przetwórcy skorzystają na instalacji nowej generacji wysokowydajnych maszyn atramentowych do tektury falistej, produkujących wyższej jakości niestandardowe opakowania RRP.
Ten sam sprzęt może być użyty do zaspokajania potrzeb rosnącej liczby firm handlu elektronicznego. W połączeniu z innowacyjnymi rozwiązaniami projektowymi mogą one tworzyć atrakcyjne wizualnie, zorientowane na konsumenta pudełka, które wzmacniają markę i są bardziej ekologiczne.
Opracowano na podstawie informacji firmy Smithers