W drugim kwartale roku finansowego 2021/2022 (1 lipca - 30 września 2021 r.) firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) wykorzystała pozytywny rozwój sytuacji z pierwszych trzech miesięcy. W porównaniu z rokiem ubiegłym ożywienie rynku utrzymało się praktycznie we wszystkich regionach, zaś transformacja Grupy przyczyniła się w dużym stopniu do poprawy wyniku operacyjnego. Półroczna sprzedaż Grupy wzrosła o 22%, do 983 mln euro (w roku poprzednim: 805 mln euro). Również wynik EBITDA w wysokości 75 mln euro był wyższy niż w roku poprzednim (67 mln euro), choć na dobre rezultaty w I połowie ubiegłego roku pozytywnie wpłynęły zyski z restrukturyzacji rezerw emerytalnych w wysokości 73 mln euro, sprzedaż spółki zależnej (8 mln euro) oraz powszechne wprowadzenie skróconego czasu pracy.
W bieżącym okresie sprawozdawczym Heidelberg skorzystał z rosnącego poziomu sprzedaży, znacznie lepszej efektywności kosztowej oraz zysków w wysokości ponad 20 mln euro ze sprzedaży spółki docufy GmbH. Już w pierwszej połowie roku dały o sobie znać wąskie gardła logistyczne w branży pod postacią globalnych opóźnień dostaw; dotyczyło to również dostaw materiałów. Ścisła współpraca z dostawcami i dopuszczenie alternatywnych komponentów zapobiegły jednak poważniejszym negatywnym skutkom w tym okresie.
Bardzo korzystny rozwój w obszarach wzrostowych i nasza usprawniona efektywność kosztowa dowodzą faktu, że Heidelberg radzi sobie bardzo dobrze. Widzimy również duży potencjał na przyszłość dzięki naszej wiodącej pozycji w Chinach oraz w obszarach cyfrowych modeli biznesowych, e-mobilności i druku opakowań. W dodatku nasz próg rentowności będzie nadal spadał. Pomimo wyraźnie widocznych obecnie problemów w łańcuchu dostaw, jesteśmy zatem spokojni o ten rok i nadchodzące lata" - komentuje prezes Heidelberga Rainer Hundsdörfer.
Dalszy rozwój w czterech obszarach
Zadowalający rozwój sytuacji w pierwszym półroczu opiera się na dalszej poprawie efektywności kosztowej, a także na ciągłym postępie w obszarach, w których Grupa rozwija się najszybciej, czyli w druku opakowań, cyfrowych modelach biznesowych, handlu z Chinami oraz zastosowaniach nowych technologii, zwłaszcza w e-mobilności. Heidelberg korzysta z utrzymującego się wysokiego wzrostu na swoim największym rynku indywidualnym – chińskim – również dzięki dobrze ugruntowanym lokalnym działaniom produkcyjnym firmy. Ożywienie popytu opiera się także na innowacjach produktowych, takich jak nowa uniwersalna maszyna Speedmaster CX 104, która spotkała się z bardzo pozytywnym przyjęciem zarówno na targach China Print w czerwcu, jak i na Dniach Innowacji w Wiesloch w październiku tego roku. Również w branży druku opakowań Heidelberg odnotował w tym półroczu wysoki poziom popytu, a liczba zamówień wzrosła o ponad 36% w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Dalszy rozwój w obszarach wzrostowych, skupienie się na najbardziej rentownych aspektach działalności oraz konsekwentne wdrażanie środków służących reorganizacji firmy zdominują działalność firmy w najbliższych kilku latach, przynosząc w roku finansowym 2022/23 spodziewane oszczędności kosztów na poziomie ponad 170 mln euro.
Na koniec pierwszej połowy roku całkowicie wyeliminowaliśmy dług finansowy netto i poprawiliśmy nasze swobodne przepływy finansowe do poziomu 74 mln euro. Minęło wiele lat, od kiedy Heidelberg był w analogicznej sytuacji, ale nie zamierzamy się tym zadowolić i będziemy systematycznie podnosić nasz przyszły potencjał, tak aby podtrzymać pozytywny rozwój tych kluczowych wskaźników – powiedział dyrektor finansowy firmy Marcus A. Wassenberg.
Ożywienie rynku odzwierciedlone w rozwoju operacyjnym
Coraz większe ożywienie rynku w praktycznie wszystkich regionach trwało również w drugim kwartale. Na koniec września 2021 r. wartość napływających zamówień wyniosła 1,245 mld euro, co znacznie przewyższa niski ubiegłoroczny poziom związany z pandemią (864 mln euro). Zamówienia w wysokości 593 mln euro w drugim kwartale były również znacznie wyższe niż w roku poprzednim (518 mln euro). Portfel zamówień wzrósł do 886 mln euro, w porównaniu z 627 mln euro na analogicznym etapie roku ubiegłego. Obroty Grupy za półrocze również znacznie wzrosły: do 983 mln euro (rok poprzedni: 805 mln euro). W drugim kwartale obroty wyniosły 542 mln euro, w porównaniu do 475 mln euro w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg