W związku ze zbliżającymi się Targami ALL4PACK Paris, które odbędą się w dniach 26 – 29 listopada br. i we współpracy z EPDA (European Brand & Packaging Design Association) organizatorzy Targów zwrócili się do 22 designerów z 16 krajów Europy i Magrebu (północno-zachodniej Afryki), aby zasięgnąć ich opinii nt. wyzwań, które czekają wkrótce światowy sektor opakowań. Po zebraniu ich refleksji i komentarzy Instytut Sondażowy YouGov skierował zapytania do 8253 konsumentów opakowań w 6 krajach, aby poznać ich oczekiwania dot. przyszłych innowacji tego sektora. W wyniku tego sondażu wyłaniają się zarysy najważniejszych wyzwań, które sięgną roku 2050 i które zapowiadają prawdziwą rewolucję na światowym rynku opakowań.
Cztery główne czynniki dot. ewolucji społeczności ludzkich, które spowodują znaczące zmiany w sektorze opakowań to: starzenie się populacji, wyczerpywanie się zasobów naturalnych naszej planety, rozwój sztucznej inteligencji oraz zwiększona mobilność w niezależnych pojazdach...aż po kosmos.
Wg autorów sondażu opakowania bardziej czytelne staną się niezbędne. Po 40.roku życia problemy ze wzrokiem nasilają się, dlatego pokolenie Baby-boomers (50-latkowie + ) oczekują opakowań łatwiejszych w otwieraniu i zamykaniu. Aż 42% konsumentów europejskich uważa, że czytelność opakowań nie jest wystarczająca. 31,5% konsumentów francuskich, hiszpańskich, brytyjskich i włoskich zauważa, że ciężar niektórych opakowań jest zbyt duży
Edukacja wydaje się najlepszym sposobem, aby upowszechnić dobre praktyki w dziedzinie ochrony środowiska. Zauważa się jednak, że na razie nie przynosi ona pożądanych skutków. Dlatego też Europejczycy zapytywani w ramach tego sondażu domagają się większej stanowczości i ostrzejszych przepisów w tej materii. Proponują zatem zakazania produkcji opakowań niecyrkulacyjnych oraz zatrzymania nadmiaru opakowań. Sugerują także wdrożenie bardziej czytelnych procedur jeśli chodzi o rekompensaty finansowe za zwrot zużytych opakowań.
Szczegóły w październikowym Opakowaniu.
Opracowano na podstawie inf. ALL4PACK Paris (Grupa COMEXPOSIUM)