Transcend rozwiązała problem plastikowych pokrywek
19 Jul 2022 15:00

Transcend Packaging zbuduje w Walii wysoce zautomatyzowaną fabrykę, która będzie produkowała celulozowe pokrywki do napojów. W tym celu nawiązała współpracę ze spółką Zume zajmującą się wytwarzaniem opakowań kompostowalnych.

To istotny przełom, ponieważ o ile na rynku dostępne są już kubki do gorących i zimnych napojów z ekologicznych materiałów, dotychczas brakowało podobnych rozwiązań do ich zamykania. Firmy korzystały więc z plastikowych wieczek, które zbyt często zamiast trafić na wysypiska kończyły jako śmieci. Zume stworzyło materiał, który można „zatrzasnąć” wokół krawędzi kubka i który tworzy szczelne zamknięcie, a pod wpływem wilgoci nie zamienia się w papkę.

Firma Zume opracowała sposób wykorzystania lokalnie pozyskiwanych włókien, wśród nich bagassy, czyli kompostowalnych włókien z łodyg trzciny cukrowej nie wykorzystywanych przy produkcji cukru. Jest ona przetwarzana, a z pozyskanego włókna roboty ABB tłoczą i formują wieczka do napojów.

Firma Transcend Packaging z Ystrad Mynach jest liderem w dziedzinie zrównoważonych opakowań, dostarczając kubki z nadrukami cyfrowymi oraz – przede wszystkim - papierowe słomki. Wśród jej klientów są tacy giganci rynku fast-food jak McDonald's. I chociaż na razie nie podano nazw firm, które jako pierwsze skorzystają z nowych wieczek, z pewnością będą one pochodzić ze wspomnianej puli dużych przedsiębiorstw.

Celem Transcend Packaging jest uruchomienie fabryki w połowie przyszłego roku i osiągnięcie do września 2023 roku wydajności produkcji na poziomie 500 mln sztuk. Inwestycja o wartości 90 mln dolarów pozwoli wyposażyć zakład w 50 maszyn produkcyjnych. Jak twierdzi Zume, fabryka powinna spłacić się w ciągu 2,5 roku. Transcend Packaging będzie miał wyłączne prawa do europejskiej dystrybucji produktów z włókien formowanych. Zume zbuduje w przyszłości jeszcze większe fabryki wieczek w USA i Indiach.

Produkcja 500 mln sztuk pokrywek to i tak kropla w morzu potrzeb. Sami tylko Brytyjczycy wypijają co roku 2,5 mld kubków kawy na wynos, i tylko 0,25% z całej tej puli wieczek zostaje poddane recyklingowi.

Nie tylko o wieczka zresztą chodzi. Zume opracowała również metodę produkcji innych rodzajów opakowań dla fast-foodów z wykorzystaniem tej samej zaawansowanej masy celulozowej, produkowanej z bagassy - która jest wypróbowanym i przetestowanym materiałem – ale również z innych surowców pochodzenia rolniczego: bambusa, miękkiego drewna, pszenicy czy słomy.

Alex Garden, prezes i założyciel Zume, mówi: Celem Zume jest zapewnienie firmom wyjścia poza plastik. Partnerstwo z Transcend ma doprowadzić do dalszego poszerzenia naszej zdolności do zainicjowania prawdziwych zmian i zastąpienia plastiku ekonomicznie opłacalnym rozwiązaniem, które działa jak tworzywo, ale nie jest tak szkodliwe. Podziwiam pasję zespołu Transcend do wykorzystania nauki i technologii, aby uczynić świat bardziej zrównoważonym.

Firma Transcend stawia na zrównoważony rozwój od chwili powstania w 2017 roku – i od tego czasu poszukiwała ekologicznej alternatywy dla plastikowego wieczka na kawę. W ubiegłym roku nawiązała strategiczne partnerstwo z walijską firmą doradczą Biopaxium Technologies, która pracowała nad zmodyfikowanymi materiałami celulozowymi dla takich zastosowań. Jej dyrektor generalny Peter Davies dołączył do Transcend, aby kierować działem włókien formowanych.

Prezes Transcend Packaging, Lorenzo Angelucci, mówi, że marki zdają sobie sprawę z konieczności zmian, jeśli chcą zrealizować narzucane im wytyczne i spełnić oczekiwania klientów. Firmy muszą na nowo nauczyć się myśleć o opakowaniach, aby przejść do zrównoważonych alternatyw, które mogą być poddawane recyklingowi na przemysłową skalę - mówi. Dzięki naszemu partnerstwu z Zume i stworzeniu najnowocześniejszego zakładu produkcyjnego w Europie mamy nadzieję kontynuować tę ciężką pracę i zachęcić europejskie firmy do wykonania kolejnego kroku, zakwestionowania swoich wyobrażeń i pokazania, jak przydatne mogą być nowe alternatywy w osiąganiu celów, jak i w zaspokajaniu oczekiwań klientów.

Opracowano na podstawie informacji serwisu PrintBusiness