Ukraina nagradza opakowania dla wojska
1 Jan 1970 08:50

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Ukraiński Klub Opakowaniowców (Packers Club, Ukraina) od 1999 roku organizuje konkurs „Ukraińska Gwiazda Opakowań” na najlepsze opakowanie. Jak dotychczas w 26 konkursach oceniano 3227 projektów opakowań i etykiet zaprezentowanych przez 293 firmy z 54 miast Ukrainy, nagradzając 512 z nich. Nie zważając na działania wojenne Rosji na terenie Ukrainy

Packers Club zorganizował na początku kwietnia br. kolejny konkurs na najlepsze opakowanie, w którym wzięło udział 40 projektów opakowań i etykiet pochodzących z 22 firm reprezentujących osiem miast, od Lwowa na zachodzie po Dnipro na wschodzie.

Tegoroczne zgłoszenia odzwierciedlają stan zagrożenia, w jakim żyją dzisiaj Ukraińcy w swoim kraju. Można wręcz powiedzieć, że opakowanie, jako „równoprawny” uczestnik życia wojskowego kraju, wpisuje się w ten trudny czas, pomagając pokonać wroga. Transportuje broń i pociski od sojuszników na linię frontu, dostarcza leki i sprzęt medyczny do szpitali wojskowych oraz przechowuje żywność i napoje dla ukraińskich żołnierzy. Pomaga też uchodźcom i przesiedleńcom w zaspokojeniu podstawowych potrzeb w ich nowym miejscu pobytu.

Przedsiębiorstwa przemysłu opakowaniowego Ukrainy dokładają swoją cegiełkę do obrony kraju, i to pomimo faktu, że już w pierwszych tygodniach wojny zakłady zlokalizowane w strefie działań wojennych musiały wstrzymać lub ograniczyć swoją pracę z powodu zniszczeń lub niedoboru surowców. Dowodem na znaczenie ich działalności mogą być wspomniane tegoroczne nagrody w konkursie „Ukrainian Packaging Star” - podkreśla dr Walery Kriwoszej, wieloletni prezes klubu Opakowaniowców Ukrainy oraz redaktor naczelny magazynu „Upakovka”. Okładka trzeciego numeru tego magazynu z roku 2022 przedstawiała plecak wojskowy z bardzo „pojemnym” napisem: "Całe życie jest zapakowane w jeden plecak...". Dla wielu Ukraińców – tych, którzy pojechali walczyć z Rosjanami, tych, którzy przenieśli się w bezpieczniejsze rejony Ukrainy i tych, którzy tymczasowo przenieśli się do innych krajów – życie zamieniło się w wielką ilość problemów, których ogrom ledwo mieści się w takim plecaku.

Opakowanie retortowe "Naidok" firmy ARIS

Opakowanie retortowe "Naidok"

Firma ARIS z Charkowa, miasta szczególnie dotkniętego rosyjskimi bombardowaniami rakietowymi, ani na jeden dzień nie przestała pracować nad produkcją opakowań z folii z tworzyw sztucznych do produktów spożywczych. Dotyczy to m.in. opakowania retortowego "Naidok", które jest nie tylko symbolem nowoczesności i ukraińskiej etniczności, ale także przejawem inicjatywy charytatywnej i wsparcia dla obrońców Ukrainy. Produkt ten powstaje w ramach charytatywnego projektu księży, którzy zdecydowali się pomagać nie tylko słowem, ale także czynem. Celem jest nakarmienie wojska pysznymi, domowymi potrawami, które odzwierciedlają najlepsze tradycje kuchni ukraińskiej.

Opakowania „Naidok” zawierają bogracz, gołąbki i inne tradycyjne ukraińskie potrawy. Design opakowania wyróżnia się na tle zwykłych torebek retortowych ze względu na zastosowanie etnicznych geometrycznych wzorów inspirowanych Huculszczyzną.

Materiał opakowaniowy opakowania retortowego składa się z trzech warstw, z których każda odgrywa swoją rolę w zapewnieniu maksymalnej ochrony i zachowania jakości produktu i wyróżnia się brakiem warstwy folii metalizowanej czy aluminiowej. Dlatego ważną zaletą opakowań retortowych „Naidok” jest to, że można je podgrzewać nawet w kuchence mikrofalowej, zapewniając konsumentom maksymalną wygodę.

Seria etykiet na konserwy mięsne dla APU

Seria etykiet na konserwy mięsne dla Sił Zbrojnych Ukrainy

Projektanci studia projektowego TCD z Kijowa opracowali projekt etykiet na opakowania dla trzech rodzajów gulaszu pod hasłem „Od wolontariuszy - z miłością, z całego serca!”.

Projekt etykiety posiada wszelkie znamiona współczesnych trendów graficznych, jest zwięzły i wyrazisty. Etykieta ma tło w stylu „pikseli” z imitacją powierzchni przypominającą papier kraft. Czcionki i wszystkie elementy są łatwe do odczytania.

Z etykiety jasno wynika, że jest to konserwa mięsna dla wojska, rzemieślnicza, domowej roboty, robiona z sercem przez wolontariuszy. Efekt ten wspiera napis „Z miłością do Sił Zbrojnych Ukrainy”, zapisany odręczną czcionką, która odtwarza oryginalny charakter pisma klientów-wolontariuszy.

Etykiety drukowane są na 8-kolorowej maszynie fleksograficznej farbami neonowymi i UV na białej folii polipropylenowej przy użyciu wybiórczego lakieru matowego z wyczuwalnym w dotyku efektem „piasku”.

Partie konserw mięsnych są regularnie wysyłane na front, a studio projektowe TCD kontynuuje swoją działalność i pomaga tym, którzy tego potrzebują.

Opracowano na podstawie informacji magazynu „Upakovka”