„W grupie siła” – API Folie Polska podsumowuje rok 2021
17 Jan 2022 13:02

Nowi klienci, nowe rynki, zwiększona sprzedaż, kolejne inwestycje sprzętowe, aktywny udział w wydarzeniach branżowych - to najkrótsze podsumowanie minionego roku w firmie API Folie Polska. Przyniósł on szereg zmian także w grupie Aldus, będącej właścicielem API Foilmakers od marca 2020 roku. Jej portfolio zostało rozszerzone o Paragon Inks - szkockiego producenta farb drukarskich. Jak podkreśla Katarzyna Kozińska - dyrektorka zarządzająca API Folie Polska - wszechstronność oferty Aldus Group wpływa na większą synergię poszczególnych spółek wchodzących w jej skład, a pojawianie się nowych produktów w portfolio obrazuje potencjał i kompleksowość oferty całej grupy.

Miniony rok był pierwszym, pełnym rokiem naszego funkcjonowania w ramach nowych struktur - mówi Katarzyna Kozińska. Gros naszych działań w tym okresie, podobnie zresztą jak w roku 2020, kierowaliśmy na ustabilizowanie sytuacji wobec wciąż dużej niepewności gospodarczej w wielu regionach świata, rosnących cen surowców i frachtu oraz obostrzeń, wciąż obecnych na różnych rynkach. Pomimo tego udało nam się - już po raz kolejny - utrzymać trend wzrostowy. To z jednej strony efekt wzrostu organicznego API Folie Polska, z drugiej przejęcia nowych rynków, m.in. całej obsługi związanej z foliami przemysłowymi. Obecnie nasze portfolio jest bardzo stabilne, a zarazem zróżnicowane i skierowane do różnych grup odbiorców. Są wśród nich zarówno drukarnie i przetwórcy opakowań, jak też firmy z innych przemysłów, np. producenci tablic rejestracyjnych czy systemów oznaczeń. Ta dywersyfikacja jest bardzo korzystna w sytuacji, gdy na jednym z rynków mamy do czynienia z okresowymi zawirowaniami.

W grupie siła” - kolejna firma dołącza do Aldus Group

Ważnym wydarzeniem dla całej grupy Aldus było w ubiegłym roku powiększenie jej struktur o Paragon Inks - szkockiego producenta farb graficznych i lakierów UV. W wyniku przejęcia Paragon Inks, obroty całej grupy Aldus wzrosły do 140 mln dolarów australijskich, z czego połowa jest realizowana dzięki sprzedaży na rynku europejskim. W grupie siła - podkreśla Katarzyna Kozińska. Portfolio naszego właściciela, dostarczającego rozwiązania sprzętowe i materiałowe na rynek opakowań i etykiet, jeszcze bardziej zyskało dzięki temu na kompleksowości i różnorodności. Cieszymy się, że od niespełna dwóch lat możemy być coraz bardziej istotnym ogniwem całej grupy. A warto dodać, że - m.in. za sprawą zrealizowanych inwestycji w nowe maszyny i powiększenie powierzchni magazynowej - nasza obecność w strukturach Aldus Group jest coraz bardziej zauważalna. Bardzo nas to cieszy, gdyż stymuluje dalszy rozwój zarówno API Foilmakers, jak i naszego polskiego oddziału.

API Folie Polska - nowi klienci, nowe rynki zbytu

W kontekście wyzwań globalnych również nasze lokalne działania prowadzone na rynku europejskim były obarczone pewną dozą niepewności całego otoczenia biznesowego - mówi Katarzyna Kozińska. Pomimo tego udało nam się nie tylko utrzymać dotychczasową bazę klientów z Polski i innych krajów, ale też pozyskać nowych użytkowników folii naszej marki. W kontekście wspomnianej sytuacji globalnej oraz zachowania ciągłości dostaw duże znaczenie ma fakt, że zakłady wytwórcze API Foilmakers są zlokalizowane w Europie. Konfekcjonowanie i dystrybucja gotowych produktów odbywa się poprzez stale rozwijaną sieć oddziałów - w ubiegłym roku pojawił się kolejny, z siedzibą na Półwyspie Iberyjskim.

Portfolio firmy obejmuje obecnie folie: metalizowane do hot stampingu; do cold stampingu (wykonywanego inline w maszynach wąskowstęgowych); pigmentowe do hot stampingu; do aplikowania na zimno w maszynach arkuszowych oraz do kodowania i datowania. Nasza oferta folii i ich przeznaczenie są niezwykle szerokie - od grafiki i zdobienia książek czy kart świątecznych, poprzez różnego rodzaju opakowania i etykiety (w tym luksusowe, kosmetyczne, spirytusowe czy farmaceutyczne), rozwiązania holograficzne, na tablicach rejestracyjnych kończąc. Poza produkcją i dystrybucją ww. asortymentu oferujemy też doradztwo w doborze folii oraz kompleksową obsługę techniczno-serwisową - podkreśla Katarzyna Kozińska.

W zgodzie z ekologią

Dyrektor zarządzająca API Folie Polska zwraca również uwagę na aspekty proekologiczne produktów z oferty firmy, jak też działań środowiskowych prowadzonych przez API Foilmakers: Dbamy o nie zarówno na etapie wytwórczym, jak też w kontekście całego cyklu życia produktu oraz w łańcuchu dostaw. Na każdym etapie staramy się równoważyć ekonomikę produkcji i dbałość o środowisko naturalne. Co się za tym kryje? Na przykład zwracamy uwagę na grubość folii, by nie przekraczała norm przemysłowych dotyczących jej odzysku i utylizacji. Co więcej, kartony pokryte foliami API są indeksowane jako odpad zadrukowany, więc mogą być odzyskiwane z ciągach przemysłowych, dedykowanych tego typu produktom. Kolejny element to energooszczędność - tu przykładem są kleje stosowane w naszych foliach do hot stampingu, które charakteryzuje niska temperatura aktywacji. Warto również dodać, że folie dekoracyjne marki API posiadają od 2016 roku certyfikację PIRA i FSEA w zakresie recyklingu.

API Folie Polska na wydarzeniach branżowych

Miniony rok był dla firmy okazją do obecności podczas wydarzeń branżowych, organizowanych - po rocznej przerwie spowodowanej lokalnymi obostrzeniami - przez media branżowe. Jedną z nich była listopadowa, jubileuszowa (10.) konferencja „Bezpieczne Opakowanie” (której organizatorami są miesięczniki Poligrafika i Opakowanie), w trakcie której Katarzyna Kozińska skoncentrowała się w swym wystąpieniu na proekologicznych aspektach działalności realizowanej przez API Foilmakers. Dyrektor zarządzająca API Folie Polska nawiązała też do zrealizowanych swego czasu badań, dotyczących zastosowań uszlachetnień w produktach premium i ich korelacji z decyzjami zakupowymi, podejmowanymi przez konsumentów.

Opracowano na podstawie informacji firmy API Folie Polska