Wyraźny wzrost rentowności firmy Heidelberg
12 lut 2025 12:11

W firmie Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) kluczowe dane za pierwsze dziewięć miesięcy roku obrotowego 2024/2025 (od 1 kwietnia do 31 grudnia 2024 r.) i trzeci kwartał (od 1 października do 31 grudnia 2024 r.) były zgodne z oczekiwanymi zmianami ogłoszonymi przez firmę. Zwłaszcza pod względem kluczowych wyników operacyjnych trzeci kwartał bieżącego roku obrotowego przyniósł znaczną poprawę w porównaniu z pierwszym półroczem, a także z analogicznym kwartałem poprzedniego roku. Skorygowana marża EBITDA za trzeci kwartał wyniosła 9,2% (w tym samym kwartale poprzedniego roku: 5,7%), przy czym szczególnie pozytywny wpływ miało wysokie wykorzystanie mocy produkcyjnych i zintensyfikowane działania mające na celu ograniczenie kosztów. Dotychczasowa sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 rosła z kwartału na kwartał. Kwota 594 mln euro za trzeci kwartał dorównała analogicznemu kwartałowi poprzedniego roku (594 mln euro). W trzecim kwartale wartość napływających zamówień wzrosła o około 8,3% i wyniosła 550 mln euro (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: 508 mln euro). Jest to znacznie lepszy wynik od notowanego przez sektor budowy maszyn i urządzeń jako całości. Największy wkład wniosły region EMEA (+ 16%) i segment Rozwiązań Opakowaniowych (+ 15%). Wysoki portfel zamówień w wysokości 903 mln euro otwiera drogę do bardzo dobrego ostatniego kwartału.

Meinders & Elstermann to pierwsza niemiecka firma, która korzysta z Jetfire 50. Na zdjęciu (od lewej do prawej): dr David Schmedding, Chief Technology & Sales Officer w firmie Heidelberg, Jens Rauschen, CEO Meinders & Elstermann, Stefan Kuper, szef sprzedaży w Heidelbergu oraz Frank Kropp, szef R&D w Heidelbergu.

Udało nam się stale poprawiać naszą sprzedaż i wyniki operacyjne kwartał po kwartale w trudnym otoczeniu gospodarczym. Dzięki wysokiemu portfelowi zamówień możemy potwierdzić, że osiągniemy nasze cele na ten rok - powiedział Jürgen Otto, CEO Heidelberg. W nadchodzącym roku będziemy nadal obniżać koszty, wdrażając nasz plan na przyszłość i zwiększając wydajność. Ta dyscyplina kosztowa będzie miała pozytywny wpływ na naszą rentowność, która powinna ulec dalszej poprawie w kolejnym roku finansowym.

W oparciu o wysoki poziom zamówień firma spodziewa się wyraźnego wzrostu sprzedaży zwłaszcza w czwartym kwartale bieżącego roku obrotowego. Skorygowana EBITDA po dziewięciu miesiącach wyniosła 86 milionów euro (skorygowana wartość za analogiczny okres poprzedniego roku: 135 milionów euro), a skorygowana marża EBITDA: 5,7% (analogiczny okres poprzedniego roku: 8,0%). Główną przyczyną takiego stanu rzeczy był niski wolumen sprzedaży w pierwszym kwartale i związane z tym wysokie straty. Skorygowana EBITDA w trzecim kwartale bieżącego roku obrotowego wzrosła do 55 mln euro, w porównaniu z 34 mln euro w analogicznym kwartale poprzedniego roku. Skorygowana marża EBITDA znacznie się poprawiła, z 5,7% do 9,2%. W trzecim kwartale utworzono rezerwy netto w wysokości 29 mln euro na planowane działania mające na celu obniżenie kosztów pracy, które zostały skorygowane. Uwzględniając tę pozycję, EBITDA w trzecim kwartale wyniosła 26 mln euro (w poprzednim roku: 34 mln euro). Utworzenie wspomnianych rezerw spowodowało niższy o 7 mln euro wynik netto po opodatkowaniu w trzecim kwartale (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: 1 mln euro) i o 42 mln euro po dziewięciu miesiącach (w analogicznym okresie poprzedniego roku: 34 mln euro).

Wolne przepływy pieniężne po dziewięciu miesiącach wyniosły, zgodnie z oczekiwaniami, -97 mln euro (w analogicznym okresie poprzedniego roku: -54 mln euro). W trzecim kwartale znacznie się poprawiły w porównaniu z poprzednim rokiem, osiągając dodatni poziom 4 mln euro (w analogicznym kwartale poprzedniego roku: -26 mln euro). Nasze skuteczne zarządzanie kapitałem obrotowym netto odegrało kluczową rolę w osiągnięciu dodatnich wolnych przepływów pieniężnych pomimo wysokich zapasów spowodowanych sytuacją w zakresie zamówień - powiedziała Tania von der Goltz, dyrektor finansowa firmy Heidelberg. Duża poprawa, której oczekujemy w wynikach za ostatni kwartał, i redukcja zapasów do końca roku finansowego będą miały pozytywny wpływ na wolne przepływy pieniężne - dodała.

Segment opakowań pozostaje motorem wzrostu

Napływające zamówienia w segmencie opakowań znacznie wzrosły - o około 11%, do 959 milionów euro, w pierwszych trzech kwartałach, i o około 15% w trzecim kwartale. Jeśli chodzi o megatrendy obserwowane na rynku opakowań, firma wskazuje przede wszystkim na rosnące zapotrzebowanie na opakowania, które są zarówno trwałe, jak i wysokiej jakości. Pozycjonowanie Heidelberga jako integratora systemów i dostawcy kompleksowych rozwiązań korzystnie wpływa na dalsze umacnianie bardzo silnej pozycji firmy na rynku opakowań. „Druk opakowań jest obecnie sektorem wzrostu dla branży poligraficznej, w tym dla Heidelberga. Potrzeby klientów zaspokajają zwłaszcza innowacje produktowe związane z maszyną Boardmaster do wysokonakładowego druku opakowań” - powiedział David Schmedding, dyrektor ds. technologii i sprzedaży w firmie Heidelberg. „Chcemy sukcesywnie rozszerzać naszą działalność i portfolio na tym rynku, wykorzystując automatyzację, robotykę i oprogramowanie, aby oferować naszym klientom zintegrowane, kompleksowe rozwiązania dla całego procesu produkcyjnego" - wyjaśnił. W segmencie druku wartość zamówień w okresie dziewięciu miesięcy wzrosła o 4,4%, do 858 milionów euro.

Szansa na przekroczenie 300 mln euro wartości sprzedaży

Z myślą o wzmocnienia swej rynkowej pozycji Heidelberg w coraz większym stopniu wykorzystuje potencjał wzrostu na swoim głównym rynku - od opakowań i druku cyfrowego po oprogramowanie i działalność związaną z cyklem życia produktu. Pierwsze cyfrowe maszyny drukujące powstałe w wyniku współpracy z firmą Canon trafiają do klientów w Szwajcarii i Niemczech. Współpraca ta znacznie zwiększy przyszłą sprzedaż rozwiązań do druku cyfrowego, w tym materiałów eksploatacyjnych, oprogramowania i usług. Firma jest również zainteresowana dalszym poszerzaniem swojego portfolio na rosnącym rynku zielonych technologii. Obejmuje to kluczowe obszary, takie jak precyzyjna budowa instalacji przemysłowych, przemysł motoryzacyjny, infrastruktura i oprogramowanie do ładowania oraz nowe technologie wodorowe. Wstępny prototyp elektrolizera wodorowego zostanie ukończony latem i zaprezentowany jako element wchodzących w skład własnej fabryki. Celem jest prowadzenie prac rozwojowych z klientami, partnerami w zakresie aplikacji oraz dostawcami, aby stworzyć gotowy do wprowadzenia na rynek system produkcji wodoru i udostępnić go na skalę przemysłową. Średnioterminowym celem firmy na rynku elektromobilności jest wykorzystanie spółki-córki Amperfied do zdobycia pozycji wiodącego dostawcy systemowych rozwiązań ładujących przeznaczonych dla firm i przestrzeni publicznych w Europie. Biorąc pod uwagę wszystkie inicjatywy strategiczne w okresie do roku obrotowego 2028/2029, Heidelberg ocenia ogólny potencjał wzrostu na ponad 300 milionów euro, w połączeniu ze zwiększoną wydajnością i efektywnością.

Potwierdza się prognoza na pełen rok obrotowy

Biorąc pod uwagę oczekiwania i warunki wstępne opublikowane i określone w sprawozdaniu zarządu za rok 2023/2024, spółka nadal przewiduje, że sprzedaż w roku obrotowym 2024/2025 dorówna poziomowi z poprzedniego roku (w którym osiągnęła 2.395 mln EUR). Oczekuje się również, że skorygowana marża EBITDA pozostanie na poziomie z poprzedniego roku (7,2%). Wysoki portfel zamówień oraz ciągła koncentracja na marżach i kosztach stanowią solidną podstawę do osiągnięcia wyznaczonych celów. Wdrożenie planu na przyszłość i poprawa wydajności mają pozytywny wpływ na rentowność Heidelberga, a skorygowana marża EBITDA ma ulec dalszej poprawie do około 8% w następnym roku obrotowym 2025/2026.

Opracowano na podstawie informacji firmy Heidelberg