Zamieszanie w przepisach nt. rPET może wywołać chaos
7 Nov 2024 10:08

Na niespełna trzy miesiące przed wejściem w życie unijnego celu na 2025 r., który ustalił wymaganą zawartość materiałów z recyklingu w butelkach z PET na 25%, rynek stanął w obliczu potencjalnego „chaosu” wywołanego wątpliwościami otaczającymi dyrektywę dotyczącą tworzyw sztucznych jednorazowego użytku. Przemawiając podczas International Gate Summit Matt Tudball z ICIS (Independent Commodity Intelligence Services) powiedział: „Klarowność państw członkowskich UE w kwestii kar może potencjalnie zmienić zasady gry”.

Cele określone w dyrektywie obejmują:

  • selektywną zbiórkę 77% butelek do 2025 r., wzrost do 90% do 2029 r.;
  • obowiązkową 25-proc. zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w butelkach PET od 2025 r.;
  • obowiązkową 30-proc. zawartość materiałów pochodzących z recyklingu w butelkach plastikowych od 2030 r.

Choć do wejścia w życie celów na 2025 r. pozostało mniej niż 90 dni, branża nie ma jasności co do kar za niedotrzymanie terminu. Do tej pory żadne państwo członkowskie nie określiło jasno, co się stanie, jeśli producenci napojów nie zwiększą poziomu r-PET do 25%, ale jeśli którekolwiek to uczyni, może być katalizatorem, który zachęci przetwórców, producentów preform i marek napojów do wejścia na rynek r-PET, powiedział Tudball.

Nie jest również jasne, w jaki sposób każdy kraj będzie kontrolował ilość materiału pochodzącego z recyklingu używanego w butelkach. Niektóre państwa członkowskie stwierdziły, że będą obliczać zawartość 25% materiału pochodzącego z recyklingu dla poszczególnych butelek, inne dla poszczególnych producentów, a jeszcze inne jako średnią dla wszystkich butelek na napoje wprowadzanych co roku na rynek w danym kraju. Może to spowodować poważne problemy z planowaniem dla tych marek, które sprzedają napoje w butelkach w wielu krajach – o ile zasady panujące na ich obszarze różnią się między sobą.

Kary muszą być znaczące, aby zachęcić do działania - powiedział Tudball, powołując się na brytyjski podatek od opakowań plastikowych jako przykład tego, czego nie należy robić. Podatek ten wynosił 200 funtów za tonę, kiedy po raz pierwszy wszedł w życie w 2022 r., ale do rezygnacji z używania pierwotnych tworzyw sztucznych zachęcił niewielu nabywców. Ze względu na wyższe koszty polimerów pochodzących z recyklingu, takich jak bezbarwne płatki rPET, wiele firm opłacało podatek, po czym dalej stosowało pierwotny PET jako tańsze rozwiązanie.

Branża zainwestowała już znaczne środki w recykling, jednak w całej Europie ciągle brakuje wystarczającej infrastruktury do zbiórki i sortowania odpadów. Europejska biurokracja utrudnia rozwój konkurencyjności w obszarze rPET, odcinając państwom członkowskim dostęp do wystarczającego kapitału na innowacje, powiedział Antonello Ciotti z Petcore Europe. W tak burzliwych czasach, jeśli chcemy realizować koncepcję obiegu zamkniętego, niezbędne jest, by branża producentów rPET otrzymała od państw członkowskich UE pewność co do kar za nieprzestrzeganie przepisów.

Opracowano na podstawie informacji serwisu Packaging Europe