Zmiany klimatu największym zmartwieniem konsumentów
12 Mar 2024 14:00

Wyniki nowego badania dotyczącego postrzegania opakowań przez europejskich konsumentów wskazują, że zmiany klimatyczne (68%), koszty życia (66%) i działania wojenne (56%) to trzy kluczowe kwestie, które martwią współczesnych konsumentów. Jednocześnie 62% badanych przyznało, że w ostatnich dwóch latach prowadzenie zrównoważonego stylu życia stało się dla nich „ważniejsze” lub „dużo ważniejsze”.

Badanie - zlecone przez Pro Carton, wiodące europejskie stowarzyszenie producentów kartonów i tektury, i przeprowadzone przez firmę Perspectus Global - objęło ponad 5000 konsumentów w pięciu krajach europejskich: Niemczech, Francji, Włoszech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii. Jego celem było zbadanie nastawienia Europejczyków do środowiska naturalnego oraz ich stosunku do opakowań.

Dominują globalne obawy
We Włoszech (77%), Hiszpanii (72%) i Francji (70%) zmiany klimatyczne okazały się najważniejszą kwestią dla konsumentów, podczas gdy badani w Wielkiej Brytanii za bardziej dotkliwe uznali koszty utrzymania (75%). Największym zmartwieniem Niemców – którzy goszczą milion ukraińskich uchodźców – jest wojna (66%), choć starsze pokolenia bardziej niepokoją zmiany klimatyczne.
Badanie dowodzi, że konsumenci nadal znajdują czas na dbanie o środowisko i aktywne wspieranie recyklingu, przy czym prawie połowa (49%) ankietowanych stwierdziła, że obecnie kieruje do odzysku więcej odpadów niż przed rokiem.

Rośnie zaufanie do recyklingu
Zapytani o to, które materiały opakowaniowe nadają się do recyklingu, europejscy konsumenci wykazują godny pochwały poziom zaufania do swojej wiedzy. 82% ankietowanych uznało, że posiada wystarczającą zdolność rozróżniania między opakowaniami, które nadają się – lub nie – do recyklingu.

Warto zauważyć, że istnieje wysokie przekonanie o możliwości recyklingu zrównoważonych materiałów, takich jak tektura falista i pudełka składane, sięgające średnio odpowiednio 90% i 87% w Europie. Wskazuje to na powszechną akceptację i wsparcie dla ugruntowanych praktyk w zakresie zbiórki i recyklingu, w szczególności podkreślających nadające się do recyklingu atrybuty kluczowych materiałów opakowaniowych.

Zasypywanie luki percepcyjnej w zaufaniu konsumentów

Podczas gdy znaczna część konsumentów z Europy wyraża chęć płacenia więcej za ekologiczne opakowania, badanie ujawnia, że działania sprzedawców detalicznych i właścicieli marek w tym obszarze są postrzegane w niejednolity sposób. 58,2% konsumentów w całej Unii Europejskiej uważa, że firmy robią wystarczająco dużo, a 41,8% wskazuje, że mają ciągle więcej do zrobienia. Na tym tle najbardziej wyróżniają się Włochy, gdzie 66% konsumentów uważa, że biznes zmierza we właściwym kierunku, a dalej Wielka Brytania (63%), Niemcy i Hiszpania (56%), podczas gdy Francuzów cechuje mniej optymizmu w tym zakresie (50%).
Stanowi to okazję dla sprzedawców detalicznych i właścicieli marek do zajęcia się obawami konsumentów, skutecznego komunikowania swoich inicjatyw w zakresie zrównoważonego rozwoju i oferowania bardziej przyjaznych dla środowiska opcji pakowania w celu wypełnienia luki i zdobycia zaufania.

Komentując najnowsze wyniki badania, Winfried Muehling, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w Pro Carton, powiedział: Nawet w świetle utrzymujących się obaw związanych z globalnym konfliktem i problemami gospodarczymi, jasne jest, że kwestie środowiskowe pozostają bardzo wysoko na liście priorytetów konsumentów. Wyniki trzeciego badania postrzegania opakowań zorganizowanego przez Pro Carton w dużym stopniu to odzwierciedlają, dając jasny obraz tego, że zrównoważony rozwój ma znaczenie dla europejskich konsumentów i że są oni skłonni do działania w tym zakresie.

Firmy, które priorytetowo traktują ekologiczne rozwiązania opakowaniowe, minimalizują ilość niepotrzebnych materiałów i zapewniają możliwość recyklingu, są w bardzo dobrej pozycji do zdobycia tego rosnącego segmentu rynku i uzyskania przewagi konkurencyjnej. Konsumenci w Europie w pełni popierają i ufają ustanowionemu systemowi zbiórki i recyklingu kartonu. Cieszy nas taki wynik i w imieniu Pro Carton oraz jego członków życzymy sobie, aby to badanie było wnikliwe, otworzyło drzwi do dyskusji i służyło jako motywacja do poprowadzenia społeczeństwa bliżej naszego wspólnego celu, jakim jest zrównoważona gospodarka o obiegu zamkniętym.

Pełna treść badań oraz wyniki są dostępne TUTAJ.

Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Pro Carton