W piątek 8 października br. firma Miraclon ogłosiła 13 zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards, który wyróżnia firmy napędzające transformację branży fleksodruku za pomocą technologii KODAK FLEXCEL NX. Niezależne jury złożone z ośmiu ekspertów z branży fleksograficznej oceniło ponad 200 prac z 24 krajów w czasie hybrydowych obrad, w których jurorzy uczestniczyli zarówno osobiście, jak i za pośrednictwem aplikacji komputerowych.
Ponieważ warunkiem wstępnym udziału w konkursie była wysoka jakość, zgłoszenia były oceniane według czterech kryteriów: wydajności procesu produkcyjnego w firmie, konwersji z innych procesów druku do fleksodruku, poziomu kreatywności szaty graficznej projektu i zrównoważonych praktyk biznesowych w projekcie. Za wyróżnienie w dwóch kategoriach przyznawano nagrody Silver Award (siedmiu laureatów), w trzech kategoriach – Gold Award (pięciu laureatów), a we wszystkich czterech kategoriach – Platinum Award jako potwierdzenie zobowiązania do najwyższej jakości produkcji druku wobec branży i klientów laureatów. W tym roku pierwszym w historii laureatem, który zdobył platynowe wyróżnienie, została firma Lorytex (Urugwaj). Jurorzy przyznali także nagrody główne czterem zwycięzcom, którzy ich zdaniem mają największy wpływ na rozwój procesu fleksodruku.
W czasach, kiedy wszyscy doświadczamy trudności z powodu pandemii, ci zwycięzcy udowadniają, że jesteśmy częścią niezwykle odpornej branży, której przedstawiciele wprowadzają innowacje napędzającej kreatywność oraz wydajne, spójne i zrównoważone procesy produkcyjne — komentuje Grant Blewett, główny dyrektor handlowy, Miraclon. Wysokie wskaźniki konwersji z innych procesów druku do fleksodruku, koncentracja na drukowaniu za pomocą stałej palety kolorów i starania w zakresie maksymalizacji produktywności i wydajności maszyn, które również przyczyniają się do zrównoważonego rozwoju, jaki obserwujemy w wielu pracach, pokazują, jak bardzo branża flexo jest gotowa stać się preferowanym procesem druku opakowań.
Spośród najlepszych 13 firm siedmiu zwycięzców pochodzi z Ameryki Łacińskiej, trzech z Europy, dwóch z Ameryki Północnej i jeden z regionu Azji Pacyfiku. Cieszymy się widząc, jak firmy z całego świata wprowadzają innowacje i wykazują się kreatywnością, rozwijając swoją działalność, a także napędzając transformację branży fleksodruku — kontynuuje Grant. Każdy z laureatów, jak również firmy, które otrzymały specjalne wyróżnienia, wykazały niesamowite zaangażowanie w rozwój fleksodruku, dając wspaniały przykład, co można osiągnąć w pełni wykorzystując dostępne narzędzia i technologię – powinno to zmotywować pozostałą część branży do tego samego.
Pełna lista honorowa przedstawia się następująco:
Zdobywcy głównych nagród (w kolejności alfabetycznej):
- Bosisio SA, Celomat SA i Mondelez SA, Argentyna (praca wspólna) – Gold Award
Firmy Bosisio SA i Celomat wspólnie starały się pokazać firmie Mondelez, że fleksodruk stanowi opłacalną, wysokiej jakości alternatywę dla grawiury, spełniając jej oczekiwania w zakresie krótszych czasów realizacji i niższych kosztów. Obejmowało to wprowadzenie rozszerzonej gamy kolorów (ECG).
Fathom Optics, Grace Label Inc i Confluence Brewing Company, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award
W czymś, co jurorzy opisali jako „naprawdę imponująca innowacja”, firmy Grace Label i Fathom Optics stworzyły uderzający, wielowymiarowy ruchomy obraz 3D na standardowej maszynie fleksograficznej bez żadnych dodatkowych etapów – osiągnięcie, jakiego jury jeszcze nie widziało.
Mega Embalagens, Multipack i Pontyn, Brazylia (praca wspólna) – Silver Award
Firma Mega Embalagens połączyła proces rozszerzonej gamy kolorów (ECG) z matrycami drukarskimi Flexcel NX, aby połączyć cztery zadania, co pozwoliło zaoszczędzić czas potrzebny na trzy konfiguracje druku oraz 23 płyty, skracając czas konfiguracji aż o 40%.
Sunshine FPC i Trisoft Graphics, Stany Zjednoczone (praca wspólna) – Gold Award
Firma Sunshine FPC z Kalifornii, pionowo zintegrowany producent, oraz przygotowalnia do druku Trisoft, przekształciły zaimportowane z zagranicy zadanie wklęsłodruku, oszczędzając na czasie i transporcie, a także poprawiając kontrolę jakości. Drukując na ekologicznym podłożu, firma Sunshine zmniejszyła całkowitą grubość, wielkość i wymiary opakowania, eliminując proces laminowania, a także ograniczając odpady i zużycie energii.
Laureaci (w kolejności alfabetycznej)
Platinum Award:
Lorytex, Urugwaj
Firma Lorytex została pierwszym w historii zdobywcą GFIA Platinum Award za wyjątkową kompleksową wydajność. Przenosząc opakowanie giętkie, drukowane wcześniej w Chinach przy użyciu wklęsłodruku, do lokalnej produkcji fleksograficznej, praca jest dowodem wyjątkowej współpracy między firmą Lorytex, przetwórcą i marką przy pokonywaniu wielu wyzwań technicznych i wdrożeniu procesu produkcyjnego ECG.
Gold Award:
Cromograf i Strong SA, Urugwaj (praca wspólna)
Czterokolorowy proces produkcyjny o rozszerzonej gamie kolorów (ECG) wdrożony przez firmy Cromograf i Strong zapewnia znaczne oszczędności dotyczące płyt, taśm montażowych, specjalnych farb i rozpuszczalników, a także szybszą konfigurację maszyny. Praca obejmowała również innowacje projektowe, w tym przeniesienie znaczników drukarskich wewnątrz druku, umożliwiając 1% redukcję zużycia podłoża, co przekłada się na znaczne oszczędności kosztów.
U. Günther GmbH i Flexo-Service Cl. Jaehde GmbH, Niemcy (praca wspólna)
Technologia Impulse Screen firmy U. Günther oraz płyty FLEXCEL NX Plates umożliwiają starszym maszynom fleksograficznym i aniloksom druk w wyższych standardowych rozdzielczościach – do 269 lpi zamiast 150 lpi – dorównując, a często przewyższając wyniki osiągane za pomocą grawiury. Inne odniesione korzyści to dwukrotnie wyższa rozdzielczość w porównaniu z grawiurą; oszczędności farby sięgające 15% na zadanie i wzrost szybkości rzędu 25% na przebieg.
Silver Award:
Litoplas Colombia
Ta konwersja grawiury do flexo pokazuje możliwości ścisłej współpracy przetwórcy i marki. Wszystkie trzy zgłoszone zadania to przykłady projektów o rozszerzonej gamie kolorów (ECG). Firma Litoplas Colombia wykonała świetną pracę, wdrażając proces produkcyjny i udowadniając możliwy do osiągnięcia poziom oszczędności i jakości wymagane przez dużą globalną markę.
Numex Blocks India Ltd
Klient chciał sprawdzić proces produkcyjny druku „bezpośrednio na tubce”, aby ujednolicić recykling i wyeliminować etap produkcji. Ponieważ większość zadań była ośmiokolorowa, firma Numex szczegółowo omówiła z drukarnią i marką, jak najlepiej poprawić kolory czy tekstury, a także wybrać lakier. Wykorzystując płyty FLEXCEL NX Plates uzyskano doskonałe wyniki w rozdzielczości 150 lpi i szybkość produkcji na poziomie 130 tubek na minutę.
Tadam i Gruppo Sada spa, Włochy (praca wspólna)
Sada, klient firmy Tadam, zaproponował przejście z offsetu do flexo, aby usprawnić proces produkcyjny i w rezultacie skrócił czas produkcji z 20 dni roboczych do sześciu godzin. Zadanie zostało wydrukowane za pomocą płyt FLEXCEL NXC Plates i technologii DIGICAP NX Advanced Patterning, osiągając minimalne pokrycie rastrowe na poziomie 1%.
Technofilms, Gwatemala
Firma Technofilms ograniczyła kolory spotowe użyte w tym zadaniu z czterech do dwóch, uzyskując 22% skrócenie czasu konfiguracji. W innym zadaniu firma wykorzystała nowe materiały opakowaniowe wyprodukowane z bardziej ekologicznych folii ze spienionego polietylenu, chcąc zmniejszyć masę – w tym przypadku o 11% – i umożliwić bardziej wydajne opakowanie transportowe.
Teruel – Papeis Amalia Ltd, Brazylia
Firma Teruel współpracowała z trzema markami, aby dostosować i stworzyć projekty opakowań i nowe podłoża, które nie tylko dorównały jakości produktu wcześniej wykonanemu przy użyciu grawiury, ale także poprawiły ekoreferencje i wyeliminowały etapy procesu postprint, znacząco skracając czasy produkcji.
Victory Graphics i Caps Cases, Wielka Brytania (praca wspólna)
Wykonany dla luksusowych marek odzieżowych The Rake, Victory i Caps przy użyciu jednej płyty FLEXCEL NX Plate, aby stworzyć obraz o fotograficznej jakości z wymagającym połączeniem wysokich świateł i głębokich cieni. Wydrukowany wewnątrz pudełka obraz bardzo skutecznie dostarcza klientom wyjątkowych wrażeń podczas rozpakowywania – koszt postprintu o 30% niższy w porównaniu do litografii, a koszt fleksodruku metodą post-print dodatkowo znacznie skraca czas realizacji w przypadku ponownych zleceń.
Oprócz 13 laureatów, jury wyróżniło specjalnym wyróżnieniem następujących uczestników:
CR Serigrafia Srl i Esbe Srl, Włochy (praca wspólna) przygotowały doskonały przykład drukowania bezpośrednio na opakowaniu sztywnym.
Mondi Halle GmbH, Werner & Mertz GmbH, Knecht GmbH i Flexicon AG, Niemcy (praca wspólna) wspólnie stworzyły autentycznie innowacyjny projekt torby z korzyścią dla recyklingu i ekologii.
Papierfabrik Palm, zakład Seyfert, Reichenbach an der Fils, oraz D&W Flexo-Manufaktur GmbH & Co. KG, Osterwieck, Niemcy (praca wspólna) wspólnie stworzyły imponujący i nowatorski projekt opakowania – torbę kartonową, którą można łatwo przekształcić w pudełko kartonowe.
Rotoplast d.o.o., Węgry, przeniósł zadanie z grawiury do flexo, tworząc dziesięciokolorowy projekt papieru o wykończeniu przypominającym lakier – coś, co wcześniej było zarezerwowane dla grawiury, stało się nowatorskim osiągnięciem przy użyciu fleksodruku.
Firma Z Due, Włochy, zaimponowała jurorom wspaniałą kolekcją prac przeniesionych z offsetu i grawiury do flexo, ulepszonych autorską technologią sitodruku BlueEdge.
W skład niezależnego jury konkursu Global Flexo Innovation Awards złożonego z ekspertów w łańcuchu wartości opakowań, od projektu do produkcji druku i zrównoważonego rozwoju, wchodzili:
1. Christopher Horton (USA): konsultant ds. usług graficznych (przewodniczący jury)
2. Laurel Brunner (Wielka Brytania): dziennikarz i konsultant, Verdigris
3. Stefano d’Andrea (Włochy): ekspert w dziedzinie fleksodruku i grafiki przemysłowej
4. Dr. Kai Lankinen (Finlandia/Niemcy): prezes i współwłaściciel, Marvaco Ltd
5. Sebastian Longo (Argentyna): prezes i dyrektor zarządzający, Fotograbados Longo S.A.
6. Ken McGuire (USA): pracownik naukowy, Procter & Gamble
7. Jason Goode (Australia): specjalista od projektowania i rozwoju opakowań
8. Dr Chip Tonkin (USA): przewodniczący – dział komunikacji graficznej, Sonoco Institute of Packaging Design & Graphics
Więcej informacji na temat zwycięzców konkursu Global Flexo Innovation Awards i nagrodzonych prac można znaleźć tutaj. na stronie www.transformingflexo.com.
Opracowano na podstawie informacji firmy Miraclon