Packaging Innovations potwierdziły branżową renomę
1 Jan 1970 08:49

Na tegorocznych, 8. targach Packaging Innovations, które odbyły się w dniach 12-13 kwietnia 2016 w halach wystawien-niczych Expo XXI w Warszawie, swoją ofertę zaprezentowało 200 firm z Polski i zagranicy (m.in. z: Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Czech, Ukrainy i Litwy). Z uwagi na dużą liczbę wystawców po raz pierwszy w historii tego wydarzenia odbyło się ono nie w jednej, lecz dwóch halach, które wypełniło 4,5 tys. gości. Tradycyjnie pokazom wystawców towarzyszył bogaty program towarzyszący, obejmujący w tym roku dwie strefy workShops, w których branżowi eksperci prowadzili równolegle bezpłatne wykłady i warsztaty. Z kolei w ramach Strefy Studenta przeprowadzono konkurs na najlepsze projekty, którego zwyciężczynią została Agnieszka Dudzińska za projekt „Pucius”, umożliwiający powtórne wykorzystanie opakowań na obuwie (w głosowaniu internautów przed otwarciem targów zwyciężył „Toster” Julii Rekowskiej z Bydgoszczy). Jesteśmy niezwykle dumni z kierunku i tempa rozwoju Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations – mówi Ewa Woch, wiceprezes Targów w Krakowie, organizatora Międzynarodowych Targów Opakowań Packaging Innovations. – Firma Targi w Krakowie kupiła easyFairs Poland, dzięki czemu mogliśmy wykorzystać doświadczenie płynące z obydwu firm i zapewnić naszym klientom jeszcze większe zadowolenie z udziału w targach. Ogromne, rekordowe zainteresowanie zwiedzających, liczny udział polskich i zagranicznych firm, współpraca z największymi markami obecnymi w naszym kraju i uznanymi ekspertami – tak można podsumować targi Packaging Innovations. Opinie uczestników: Firma API Folie Polska debiutowała na tegorocznych targach PI. Trochę obawialiśmy się tych targów, gdyż firma obecna jest na rynku polskim od 3 zaledwie lat – mówi Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca. – Tymczasem zainteresowanie naszymi rozwiązaniami (foliami do cold- i hot-stampingu, laminatami soczewkowymi i sześciokątnymi) oraz usługą wsparcia w kreacji opakowań przerosło nasze oczekiwania, podobnie jak duża liczba gości stoiska. David Peters, creative development manager z API Group, przedstawiał nowe trendy i możliwości w opakowaniach, poddawał nowe pomysły i rozwiązania. Oprócz tego dzielił się swoją wiedzą podczas prezentacji workShops w drugi dzień targów. Na stoisku wspierali nas przedstawiciele działu marketingu z API Group z Wielkiej Brytanii, którzy – porównując edycje targów odbywające się w Polsce, Wielkiej Brytanii i we Francji – potwierdzili innowacyjność warszawskiej wystawy. Wracamy z naszą ofertą w następnym roku! Mateusz Kotruchow, menedżer sprzedaży w firmie Bericap przyznaje, że targi spełniły oczekiwania, zwłaszcza pod względem większej niż w ubiegłych latach liczby wystawców. Firma pokazała pełen przekrój oferty oraz nowość: zamknięcie E-smoCap do e-papierosów. Paulina Barry z firmy Bogucki Folie chwali jakość tegorocznych targów, wysoką frekwencję oraz profesjonalizm zwiedzających. W porównaniu z poprzednią edycją w tym roku zainteresowanie naszą ofertą było znacznie większe. Uwagę przyciągał przede wszystkim nasz flagowy produkt, czyli folie termokurczliwe do trwałego pakowania butelek, puszek, kartonów, wyrobów metalowych, z tworzyw sztucznych itd. Dzięki precyzji naszych maszyn tłoczących folię wielowarstwową oferujemy odbiorcom folię termokurczliwą o właściwych parametrach fizykochemicznych, dopasowaną do specyfiki pakowanego produktu. Targi wykorzystaliśmy do pokazania naszego najnowszego produktu, jakim są folie średnio- i wysokobarierowe, znajdujące zastosowanie w sektorze spożywczym i stosowane do pakowania świeżego mięsa, kiełbas, wędlin, drobiu i sera. Produkty w nie zapakowane długo zachowują świeżość i aromat, opakowania zapewniają produktom nie tylko bezpieczne warunki przechowywania, ale również odpowiednią barierowość dla gazów, wody i promieni UV. Zdecydowanie pojawimy się na przyszłorocznej edycji Packaging Innovations, licząc na równie dobry, a może jeszcze lepszy efekt spotkań z potencjalnymi klientami. Firma Buehnen Polska miała okazję uczestniczyć jako wystawca w poprzednich edycjach PI, jednak tegoroczne miały dla niej szczególne znaczenie: były pierwszymi po połączeniu w kwietniu br. firm Buehnen Polska oraz Termolan. Mówi Maciej Wylęgała z Buehnen Polska: Na stoisku prezentowaliśmy wiele nowości z gamy klejów, które weszły do naszej oferty po wspomnianej fuzji, a także systemy klejowe zarówno w postaci ręcznych pistoletów, jak i automatów firmy Meler: innowacyjnej serii MICRON oraz B4. Klienci odwiedzający nasze stoisko mogli także zapoznać się z naszą ofertą części zamiennych kompatybilnych z urządzeniami konkurencji. Jak przyznaje Maciej Wylęgała: Czas pokaże, jakie będą wyniki tegorocznej edycji targów, ale jesteśmy przekonani o pozytywnych efektach tak bardzo, że zarezerwowaliśmy już stoisko na przyszły rok. Dla firmy Chep tegoroczne PI były okazją do pokazania swego najnowszego produktu: udoskonalonej plastikowej ćwierćpalety wystawowej. Ponad 20 lat temu Chep zrewolucjonizował rynek, wprowadzając do obrotu innowacyjny nośnik typu display. Po dwóch dekadach od tej rewolucji firma unowocześniła produkt, wyposażając go w szereg ulepszeń i innowacji, które skutecznie obniżają koszty w łańcuchu dostaw, jednocześnie redukując negatywny wpływ na środowisko – mówi Kinga Di Salvo, dyrektor generalny w firmie Chep na Polskę i kraje bałtyckie. – Nośnik ten jest wykorzystywany przez producentów i dystrybutorów jako środek transportu i promocji towarów. W ramach naszego stoiska prezentowaliśmy nie tylko produkt, ale gotowe rozwiązanie do promocji produktów – ekspozytor na ćwierćpalecie. Była to dla nas doskonała okazja do zapoznania się z firmami działającymi w podobnych branżach oraz możliwość nawiązania relacji, które uzupełniają naszą działalność biznesową. Wysoki poziom merytoryczny workshopów, jak również świetna organizacja samych targów sprawiły, że na pewno wrócimy tu za rok – dodaje. Urządzeniem, które przyciągało uwagę zwiedzających stoisko firmy Epson, było SureColor SC-P7000V Spectro. To kompletne rozwiązanie do wydruków próbnych etykiet czy opakowań w jakości produkcyjnej, które dzięki użyciu pigmentów UltraChrome HDX jest w stanie odtworzyć 99% kolorów z biblioteki Pantone. Dodatkowo zainteresowaniem gości cieszyła się ekspozycja drukarek ColorWorks C7500G i C3500 do tworzenia krótkich, zindywidualizowanych serii etykiet. Jak mówi Grzegorz Moch, business solution account manager: Packaging Innovations 2016 to największa tego typu impreza w Europie Środkowej (…) Przedstawiciele Epsona po raz kolejny wykorzystali ją nie tylko jako okazję do bezpośredniej sprzedaży urządzeń, ale również do poznania opinii i potrzeb klientów. Firma FANO opuściła dotychczas tylko jedną edycję targów PI, a to oznacza, że w tym roku gościła na nich po raz siódmy. Wiceprezes Bolesław Jasinowicz chwali tegoroczną wystawę: W ciągu dwóch dni mieliśmy możliwość spotkania się z dużą ilością obecnych oraz potencjalnych klientów, którzy i tym razem nas nie zawiedli i odwiedzili nasze stoisko bardzo licznie. Już planujemy kalendarz targów na przyszły rok i najprawdopodobniej nie zabraknie w nim targów PI. Firma specjalizuje się w druku fleksograficznym najwyższej jakości HD Flexo. Głównym produktem, który oferuje, pozostają etykiety samoprzylepne i laminaty saszetkowe, jednak podczas ostatniej edycji pokazała również najnowsze rozwiązania w rodzaju etykiet shrink sleeve, peel-off oraz IML. W mojej ocenie targi stale się rozwijają, o czym świadczą dwie hale wystawców. Była to pierwsza edycja powiększona o dodatkową halę. Mam nadzieję, że ta tendencja zostanie zachowana i targi Packaging Innovations będą przyciągały coraz więcej zwiedzających – podsumowuje Bolesław Jasinowicz. Katarzyna Sordyl, specjalista ds. rozwoju z firmy Granpak, podkreśla duże zainteresowanie targami oraz ofertą jej firmy polskich i zagranicznych gości, ale zwraca uwagę na konieczność większej ekspansji reklamowej wystawy na rynkach zewnętrznych, na niewygodę związaną z długim oczekiwaniem w kolejkach do kas biletowych, a także na mniejszą od oczekiwanej frekwencję klientów w drugiej, nowo zaadaptowanej na potrzeby targów PI hali wystawienniczej. W tym roku zdecydowaliśmy się skupić na eksponowaniu naszego parku maszynowego – jednego z najnowocześniejszych w naszym segmencie wielkości – znakomicie przygotowanego do realizacji dużych i średnich nakładów. Prezentowaliśmy innowację pokazującą, jak proste standardowe opakowanie może zostać znakomicie wzbogacone i może zyskać nową formę poprzez dodanie do niego okienka oraz szeroki wachlarz uszlachetnień. Nasz zgrany zespół znakomicie przekonywał, że Granpak jest godnym zaufania producentem opakowań kartonowych, dla którego klient i jego zadowolenie jest sprawą kluczową. Monika Kosmala-Sójka, kierownik ds. sprzedaży i marketingu w firmie Heinz-Glass, jest bardzo zadowolona z nadzwyczajnej frekwencji zwiedzających na firmowym stoisku. Nie ma uwag także do jakości organizacji, zarówno od strony technicznej, jak i reklamowej, co przełożyło się na dużą liczbę zwiedzających. Odpowiada nam obecna forma dwudniowej imprezy z prostą zabudową i niskim kosztem uczestnictwa. Już dziś planujemy nasz udział za rok. Jak przyznaje, co roku na targach firma stara się pokazać nowość lub innowację; tym razem były to nowe standardowe opakowania w formie szklanych butelek z nasadkami i dekoracjami jako propozycja komplementarnej oferty, tzn. gotowego opakowania. Dużym zainteresowaniem cieszyła się także nowa forma prezentacji w postaci trójwymiarowego hologramu. Katarzyna Kowalczykowska, specjalistka ds. public relations w firmie Intrex: Nasza firma od lat znajduje się wśród wystawców targów Packaging Innovations. Są one doskonałą okazją do pokazania naszych innowacyjnych maszyn szerszej grupie odbiorców związanych z branżą opakowań. W tym roku w Warszawie zaprezentowaliśmy nasz autorski system etykietujący SEP 2101 plus, który doskonale sprawdza się podczas etykietowania produktów cylindrycznych. Zainteresowanie wzbudziły także urządzenia Print&Apply oraz najoszczędniejsze na rynku drukarki atramentowe i termotransferowe angielskiej firmy Domino, której jesteśmy wyłącznym dystrybutorem. Bardzo cieszy nas powiększająca się z roku na rok liczba osób odwiedzających nasze stoisko oraz duże zainteresowanie naszymi produktami. Jesteśmy dumni, że po raz kolejny mogliśmy być częścią tego wspaniałego wydarzenia, dlatego z pewnością w przyszłym roku również pojawimy się na targach Packaging Innovations. Dla firmy Joppol udział w warszawskich targach był okazją do pokazania klientom zmian, jakie zaszły w niej od czasu, gdy z centrum poligrafii przebranżowiła się na produkcję opakowań i blistrów z tektury litej z uszlachetnieniami w formie tłoczeń, złoceń i druku UV, jak również nowej wizualizacji i logotypu przedsiębiorstwa. Jak mówi Sylwia Szymkowiak, export project manager: Na PI wystawialiśmy się po raz pierwszy i nie bardzo wiedzieliśmy, czego możemy się spodziewać. Czujemy się jednak usatysfakcjonowani i zadowoleni. Z opinii innych wystawców oraz odwiedzających wiemy, że targi się rozwijają i nie żałujemy tej decyzji. Nawiązaliśmy wiele interesujących kontaktów z firmami o dużym potencjale współpracy. Była to także okazja do kooperacji z innymi drukarniami i firmami z branży. (...) Martyna Kowalska z drukarni etykiet KDS podkreśla, że duża liczba targowych gości świadczy o nieustającym rozwoju rynku opakowań w Polsce, ale również o wysokim poziomie organizacyjnym imprezy, na której firma zamierza wystawić się również w przyszłym roku. W Warszawie pokazaliśmy innowacyjne rozwiązania w zakresie druku fleksograficznego i cyfrowego. Dużym zainteresowaniem cieszyły się etykiety typu booklet i peel-off, pozwalające na umieszczenie dużej ilości informacji na małych opakowaniach oraz tam, gdzie konieczne jest załączanie długich instrukcji obsługi czy treści w kilku językach. Wzrok przyciągały także etykiety specjalne: zapachowe, brokatowe i fluorescencyjne. Zwiedzający docenili również możliwość zakupu drukarek do zadruku etykiet sprzedawanych kompleksowo z oprogramowaniem, gwarancją serwisu, etykietami czystymi oraz taśmami termotransferowymi. Andrzej Rusek z firmy Maga-Biotal przyznaje, że targi spełniły jego oczekiwania, także ze względu na większą niż w ubiegłym roku liczbę gości stoiska: Bardzo odpowiada nam formuła wystawy, czyli intensywne 2 dni dające okazję do odbycia w krótkim czasie wielu spotkań z klientami oraz przedstawicielami firm. Zaprezentowaliśmy nowości, które w ofercie pojawiły się zarówno w ubiegłym, jak i bieżącym roku, czyli przede wszystkim wzory opracowane w kooperacji z naszymi klientami: butelki o pojemności 1 litra, rodzinę butelek 1- i 0,5-litrowych oraz słoiczek 140 ml. Prezentowaliśmy produkowane przez nas opakowania w pojemnościach od 5 ml do 1200 ml, przeznaczone głównie dla chemii gospodarczej, chemii samochodowej, kosmetyków, środków ochrony roślin i innych branż. Firma zamierza pojawić się na targach w przyszłym roku, doceniając dobrą organizację, minimum formalności podczas zgłaszania do udziału oraz elastyczność organizatorów. Jak twierdzi Tomasz Bosak, starszy kierownik produktu w firmie Merck, również obecnej w roli wystawcy na tegorocznych targach PI: Pierwsze edycje Packaging Innovations to były skromne targi z niezbyt dużą liczbą odwiedzających gości, jednak w ostatnich latach nastąpiła zdecydowana poprawa. Właśnie ze względu na szybki rozwój tych targów postanowiliśmy wziąć udział w tegorocznej edycji. Ilość gości i zainteresowanie naszą ofertą przeszły nasze oczekiwania, dlatego już zaplanowaliśmy udział za rok. Moim zdaniem organizacja targów stoi na wysokim poziomie. Na naszym stoisku, oprócz pigmentów o specjalnych efektach do produkcji opakowań, zaprezentowaliśmy trzy nowe opatentowane przez naszą firmę technologie: 3D Evolution, czyli druk efektem trójwymiarowym; IM 3D – produkcję opakowań z tworzyw sztucznych z efektem 3D; oraz RGB Printing – nową technikę drukowania obrazów i zdjęć ze spektakularnym efektem perłowym. Agata Margiela z działu handlowego Przedsiębiorstwa Wielobranżowego Masterchem bardzo pozytywnie ocenia tegoroczną edycję targów: Jesteśmy zadowoleni z licznych odwiedzin stoiska przez obecnych i nowych klientów. Na tle lat ubiegłych widać pozytywne nastroje rynku i poszukiwania nowych pomysłów w obszarze opakowań PET. Firma pokazała m.in. nowe opakowania pod dozowniki przypominające kształtem butelki farmaceutyczne, które odzwierciedlają rynkowy trend panujący w segmencie wyrobów ekologicznych, naturalnych, ziołowych. Nasza szeroka oferta opakowań dla suplementów diety i nowe słoiki z rodziny Cooke Jars zostały pozytywnie przyjęte i liczymy na rychłe wdrożenia u naszych klientów. Nowością na targach były też butelki na żele pod prysznic z nakrętkami flip-top w wariancie dwu- i jednokolorowym oraz butelka o pojemności 125 ml, która może służyć jako miniaturka lub opakowanie dla płynu do demakijażu. W Warszawie zapowiedzieliśmy również debiut 500 ml butelek ze sztywnymi ściankami o masie 50 g z gwintem 33/410, przeznaczonych pod dozowniki z dużą dozą na produkty profesjonalne lub kosmetyki z segmentu premium. Z naszego punktu widzenia tegoroczna edycja targów wydaje się być bardzo owocna – mówi dyrektor handlowy w firmie PC Print, Marcin Suchocki. – Z przyjemnością opowiadaliśmy o sztuce uszlachetniania i związanych z nią technologiach. Wielu profesjonalistów z różnych obszarów rynku skorzystało z możliwości porozmawiania na temat wchodzących na rynek nowatorskich rozwiązań będących w nasz ej ofercie. To dla nich przygotowaliśmy wzory konkretnych opakowań uszlachetnionych z użyciem różnorodnych nowoczesnych technologii. Kolejny raz przekonaliśmy się, że przykład konkretnego sposobu uszlachetnienia opakowania najbardziej przemawia do wyobraźni. Firma pokazała swoje portfolio folii do transferu na gorąco i na zimno, z nowoczesną serią folii M do hot stampingu i takimi nowościami jak folia na zimno o wzorze soczewki lub zmiennokolorowa folia Polarlight. Dodatkowo na stoisku można było się zapoznać ze światowymi nowościami w ofercie firmy L. Kurz: technologią Digital Metal umożliwiającą dekorację foliami metalizowanymi druków cyfrowych zarówno w systemie arkuszowym, jak i w systemie rola-rola, nową technologią InLine Foiling przeznaczoną do zdobienia folią tub i opakowań szklanych, a także technologią Metalic Doming, opracowaną przez firmy L. Kurz i Gallus, która umożliwia osiągnięcie trójwymiarowego efektu zdobienia podobnego do przetłoczenia. Dwa dni spotkań, bardzo ciekawych rozmów wytyczyły nam kolejne cele do realizacji. Wszystkie opinie – a szczególnie te, które pomogą nam spełniać coraz to wyższe wymagania rynku – weźmiemy pod uwagę. Wioleta Budzałek, specjalistka ds. organizacji biura i marketingu z firmy Polpak: Dział Opakowań Polpak od lat regularnie uczestniczy w targach Packaging Innovations, gdzie prezentujemy szerokie spectrum zamknięć do opakowań i opakowań kosmetycznych. Nie mogło nas zabraknąć również na tegorocznej edycji, która daje okazję do spotkań i rozmów z naszymi dotychczasowymi partnerami oraz do nawiązania nowych kontaktów. Z radością obserwujemy ich nieustanny rozwój i wzrost zainteresowania zarówno ze strony wystawców, jak i odwiedzających. Na pozytywną ocenę w naszej opinii zasługuje również sama organizacja tego wydarzenia, dbałość o sprawną logistykę oraz komfort i wygodę uczestników. Z pewnością wrócimy tu za rok. Firma oferuje szeroki wybór zamknięć do opakowań, zwłaszcza dla branż kosmetycznej i chemii gospodarczej. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, w tym roku oprócz nowości postanowiliśmy zaprezentować odwiedzającym także różne formy uszlachetniania i dekorowania opakowań dla ich lepszego wyeksponowania. Staramy się wspomóc naszych klientów, oferując im rozwiązania proste, niekoniecznie wymagające dużych nakładów finansowych, ale wyróżniające produkt i trafiające w gusta odbiorców. Na tegorocznych targach zadebiutowała jako wystawca firma Rebhan Opakowania. Marta Milczarek, menedżer marketingu, potwierdza zadowolenie z tej decyzji: Możemy poszczycić się dużym zainteresowaniem naszą ofertą ze strony odwiedzających. Oba dni obfitowały w liczne spotkania i ciekawe dyskusje, które mogą zaowocować nowymi projektami w przyszłości. Na targach zaprezentowaliśmy nasze szerokie portfolio butelek kosmetycznych, zarówno z materiałów takich jak HDPE, PP i PET, jak i z ekskluzywnego, nietłukącego się tworzywa imitującego szkło Glass Polymer, funkcjonalnego i przyciągającego wzrok klientów do produktu. Dodatkowo pokazaliśmy kilka nowości, które wprowadzone zostały do linii flakonów Glass Polymer w ostatnim czasie, m.in. BOSTON LUXE, QUATTRO, QUATTRO SLIM oraz COLONNA SLIM. Z uwagi na fakt, iż targi oraz uczestnictwo w nich oceniamy bardzo pozytywnie, planujemy wziąć w nich udział także w przyszłym roku. Katarzyna Łasińska z firmy RSC Auto ID Distribution przypomina, że to druga edycja targów z udziałem tego producenta i konwertera etykiet samoprzylepnych oraz dostawcy systemów automatycznej identyfikacji i systemów etykietujących. Przyznaje, że organizacja targów stała na wysokim poziomie, a miłym zaskoczeniem była duża liczba gości w ciągu obu dni trwania imprezy. W tym roku zaprezentowaliśmy swoją ofertę w ramach stref tematycznych Labelling i Logispack. Odwiedzający nasze stoisko mogli zapoznać się zarówno z szeroką gamą produktów związanych z etykietami i kodami kreskowymi – ich rodzajami, drukiem i aplikacją – jak i z urządzeniami do automatycznej identyfikacji towarów, opakowań zbiorczych i palet. Agnieszka Kobylańska-Hypś z firmy Silny & Salamon podkreśla, że była to już czwarta obecność tego producenta na targach PI w Warszawie. Tym, co wyróżniało tę edycję pod względem organizacyjnym, były charakterystyczne „fale” odwiedzających. Dało się to zauważyć szczególnie na początku dni targowych, gdy długa kolejka chętnych ustawiała się przed wejściem czekając na przejście przez rejestrację. Na szczęście wszyscy goście do nas dotarli i na brak odwiedzających nie narzekaliśmy. Firma pokazała innowacyjne rozwiązania dla procesów pakowania, w szczególności maszyny pakujące w najwyższej jakości worki Autobag i systemy zabezpieczenia przesyłek wypełniaczami papierowymi oraz foliowymi. Na stoisku można było także uzyskać komplet informacji o zamknięciach do worków i plombach zabezpieczających, w tym o nowoczesnych plombach w technologii RFID. Mimo że profil większości wystawców skupia się na innych dziedzinach (np. opakowania PET czy kartonowe), Silny&Salamon jako firma specjalizująca się w systemach pakujących zawsze czuje się na PI „jak u siebie”, dlatego z chęcią zagościmy w Warszawie również za rok – podkreśla Agnieszka Kobylańska-Hypś. Adrian Wojciechowski z SYTO Co-Packaging wyraża zadowolenie z uczestnictwa w targach, choć zdaje sobie sprawę, że na efekty biznesowe trzeba będzie poczekać co najmniej kilka miesięcy. PI przyciągają tylko przedstawicieli branży zainteresowanych opakowaniami, innowacjami oraz szeroko pojętym przepakowywaniem produktów, co – mimo nie najliczniejszej frekwencji – należy poczytać za ich dużą zaletę. Mimo silnej „cyfryzacji” współczesnego świata targi udowodniły, jak ważny jest kontakt interpersonalny oraz możliwość namacalnej oceny produktu – czego nie zrobimy w wirtualnym świecie. Dodatkowe plusy to: możliwość rozmów i wymiany opinii na temat trendów i oczekiwań w jednym miejscu i czasie, duża sprawność i jakość obsługi organizatorów. W przyszłości oczekiwałbym wydłużenia godzin otwarcia, stworzenia specjalnej strefy prezentacji (np. multimedialnych) dla wystawców w centralnym punkcie targów oraz lepszej lokalizacji „punktu spotkań” dla wystawców i klientów. Na targach nie zabrakło również Drukarni TAKT. Firma oferuje bardzo szeroki wachlarz usług, od projektu do gotowego produktu, w tym opakowania typu premium na litej tekturze introligatorskiej, kaszerowane dowolnymi okleinami, opakowania kartonowe z wykorzystaniem szerokiej gamy uszlachetnień. Na stoisku zaprezentowaliśmy najciekawsze produkcje, gdzie każdy zwiedzający mógł je obejrzeć, zapoznać się z ich wysoką jakością wykonania, poszukać inspiracji, jak również omówić kwestie merytoryczne ze specjalistami ds. produkcji – mówi Joanna Stanowicka-Ozga z firmy TAKT. – Największe zainteresowanie wśród zwiedzających wzbudziło opakowanie Edycji Kolekcjonerskiej gry „Wiedźmin 3: Dziki Gon”, ale wzrok przyciągały również: składane opakowanie prezentowe dla sieci drogerii Hebe; opakowania kaszerowane z wypełnieniem na odzież dla marek Vistula, Tommy Hilfiger, Ralf Lauren; propozycje opakowań do alkoholi z innowacyjnym uchwytem i obrotowe; opakowania na gry planszowe oraz produkcje opakowań na rynek muzyczny. Opakowania dla limitowanej edycji kosmetyków Dr Irena Eris oraz „Back to the future” pokryte folią metalizowaną okazały się ciekawym rozwiązaniem dla branży kosmetycznej. Tegoroczna edycja targów PI była bardzo pozytywnym zaskoczeniem dla firmy TAKT z uwagi na ilość i jakość odbytych spotkań. Zorganizowanie przestrzeni wystawienniczej w dwóch halach było „strzałem w dziesiątkę”, bowiem udało się rozładować tłok i pojawiła się możliwość spokojnego zwiedzenia hal. Seminaria workShops, podczas których wygłosiliśmy prelekcję pt. „Opakowania na miarę Nagród Złotego Gryfa, Grammy, Art of Packaging ... Inspiracje, trendy, rozwiązania” pokazały, jak bardzo rozwojowy i ciekawy jest rynek opakowań. Na pewno nie zabraknie nas w Warszawie w przyszłym roku. Przedsiębiorstwo UkrPlastic z Ukrainy zaprezentowało innowacyjne rozwiązania opakowaniowe dla producentów żywności i kosmetyków. Atrakcją stoiska była opatentowana folia skrętna Twispan w wielu wersjach. Materiał UkrPlastic charakteryzują doskonała podatność na skręcanie, elastyczność, doskonały poślizg oraz sztywność. Wysoki, 450% kąt zwijania – w porównaniu ze standardowym 360% – gwarantuje niezawodne skręcanie i zabezpiecza produkt przed wysunięciem się z opakowania. Twispan to doskonały wybór dla firm produkujących słodycze, ponieważ może być stosowany ze wszystkimi typami owijarek, z prędkością pakowania do 2000 jednostek/min. Jak twiedzi Irina Mirochnik, prezes UkrPlastic, dostarczanie innowacyjnych technologii do tworzenia rozwiązań opakowaniowych stanowi jeden z priorytetów strategicznego rozwoju jej firmy. Dogłębnie badamy trendy rozwojowe w przemyśle i na rynku, starając się oferować rozwiązania, które wyprzedzają oczekiwania. Nasi klienci zapoznają się z nimi jako pierwsi, zyskując faktyczną przewagę konkurencyjną w rynkowym segmencie, w którym działają – podkreśla. Pozytywną ocenę targom wystawiła również firma Univest Marketing, która pokazała opakowania tekturowe i blistrowe o różnym stopniu złożoności. Było to nasze pierwsze doświadczenie na takim forum w Unii Europejskiej. Otrzymaliśmy ważne i inspirujące informacje na temat oczekiwań i wymagań klientów. Spełnienie ich pozwoli nam stać się jednym z wiodących graczy na rynku polskim. Planujemy brać udział w targach PI co roku – zapewnia Ewa Kuźnik, oficjalny reprezentant na Polskę. Krzysztof Czerwiński, wiceprezes firmy Witt, chwali imprezę za przestronność ułatwiającą poruszanie się między stoiskami oraz za zapewnienie dużej liczby gości, którzy licznie odwiedzili również jego stoisko. Ponieważ oferowane przez nas produkty dopiero zdobywają polski rynek – dotyczy to zarówno producentów opakowań, jak i klientów końcowych – nie mieliśmy nadmiernych oczekiwań związanych ze wzrostem sprzedaży po zakończeniu targów. Jednak mile zaskoczyła nas liczba osób zainteresowanych technologią kontroli produkcji, która w przyszłości będzie stanowić niezbędny element w produkcji i kontroli opakowań. Uważam, że nasz udział w PI, mający na celu przybliżenie tej tematyki i zainteresowanie nią przyszłych klientów, udał się w 100%. Na targach towarzyszyło nam hasło: „Aby nieszczelność nie zniszczyła Twojej jakości”, które jasno oddaje cel, jaki ma stosowanie naszych rozwiązań. Pokazaliśmy najprostsze w działaniu urządzenia Leak Master Easy do kontroli szczelności różnych opakowań wykonanych zarówno z folii elastycznych, sztywnych, jak i opakowań szklanych oraz butelek z tworzyw i puszek. W programie Innowacja zaprezentowaliśmy jednostkę kontrolno-pomiarową Easy Plus, która razem z urządzeniem Leak Master Easy pozwala na przygotowanie odpowiednich programów testowych dla opakowań, pozwala na przypisanie operatorów wykonujących pomiary oraz na archiwizowanie wyników z wykonanych pomiarów. Dodatkowo urządzenia te potrafią także symulować profile ciśnieniowe, np. dla produktów transportowanych drogą powietrzną. W gronie 200 wystawców tegorocznych targów PI znalazły się również firmy: ABC Pack Media, obecne na polskim rynku od jesieni ubiegłego roku przedsiębiorstwo oferujące usługi przygotowalni dla rynku opakowań w zakresie artworku, reprodukcji, form drukujących do flekso i roto, walców tłoczących oraz doradztwa technicznego, a także AZ Color oferująca usługi druku fleksograficznego na etykietach samoprzylepnych, termokurczliwych oraz termotransferowych, folii OPP, laminatach saszetkowych i opakowaniach giętkich. Ta ostatnia pokazała na targach swoje możliwości produkcyjne zapewniane przez 6 maszyn drukujących w maksymalnie 10 kolorach w technologii flekso UV i solwentowej oraz w 3 kolorach w sitodruku. Firma drukuje znaki ostrzegawcze dla niewidomych, oferuje usługę druku od strony kleju i dwustronnego, zdobienie etykiet CS i HS, etykiety trzywarstwowe peel-off, a także laminowanie on-line oraz off-line. Tradycyjnie na targach branżowych nie mogło zabraknąć firmy Coffee Service, znanej z bogatej gamy produktów i usług takich jak projektowanie graficzne, zadruk folii, laserowa perforacja, nacinanie i grawerowanie folii, gotowe opakowania typu saszetki, doypack, torebki, Stabilo oraz Bottom, a także automaty pakujące: w gotowe torebki, poziome i pionowe. Dużym zainteresowaniem zwiedzających cieszyło się stoisko EyeC, wiodącego producenta systemów kontroli jakości i zgodności opakowań dedykowanych branży poligraficznej, farmaceutycznej, kosmetycznej i FMCG. Systemy EyeC weryfikują wydrukowane użytki, arkusze i wstęgi etykiet, kartoników, ulotek i folii pod kątem grafiki, tekstów, kolorów, kodów 1D i 2D oraz czcionki Braille'a. Firma Pakmar prezentowała swoją szeroką ofertę dla przemysłu spożywczego obejmującą m.in. torebki: płaskie, saszetki, doypack do kawy, herbaty, przypraw, zup, sosów, kiszonej kapusty, produktów płynnych, olejów, środków chemicznych. Ponadto folie wieczkowe APET, CPET, PS, PVC, PP, PE do zamykania tacek i pojemników, dostępne w wersji MB i HB, opcjonalnie z peel i anti-fog. Nowością były folie barierowe do termoformowania na maszynach form-fill-seal APET/PE, PP/PE oraz PS/EVOH/PE firmy Cobelplast przedłużające trwałość pakowanych produktów nawet do 18 m-cy. Ponadto promowano folie biodegradowalne PLA, OPS do sleevów termokurczliwych, kopert, opakowań, a także ofertę dla przemysłu poligraficznego, tj. papier, karton, tekturę, kleje do opakowań i introligatorskie, folie do laminowania 12 mq OPP i PLA, folie okienkowe. Dużym zainteresowaniem cieszyła się oferta torebek doypack z korkiem. Tegoroczna impreza przyciągnęła wielu zwiedzających, głównie przedstawicieli branży spożywczej oraz producentów opakowań. Wyrażamy nadzieję, że nawiązane w czasie targów kontakty handlowe przełożą się na sprzedaż w najbliższej przyszłości – mówi prezes Marek Rosłon. Firma Plastique zaprezentowała innowacyjną gamę swych opakowań termoformowanych, opakowań sztywnych oraz ekologicznych opakowań o gładkiej powierzchni z pulpy celulozowej. Liczne odwiedziny gości reprezentujących wiele sektorów rynku dają nadzieję na nawiązanie owocnej współpracy w najbliższej przyszłości. W ostatnim czasie Plastique została przejęta przez Thermoformer TEQ, rynkowego lidera na polu rozwoju i produkcji zaawansowanych technicznie opakowań z termoformowanych tworzyw sztucznych, liczącego się dostawcę rozwiązań dla branż medycznej i farmaceutycznej wykorzystujących technikę pomieszczeń sterylnych. Jako część Grupy TEQ, Plastique jest obecnie w stanie zaoferować klientom dostawy globalne z fabryk w Polsce, Wielkiej Brytanii i Ameryce Północnej. Firma RK Technology już po raz drugi wystawiała swoje maszyny i urządzenia na targach Packaging Innovations. Dużym zainteresowaniem cieszyła się przewijarka RK PD, która może być rozbudowana o dodatkowe stacje drukujące. Przecinarka do gilz i wózek do transportu rolek także były przedmiotem zainteresowania odwiedzających. W opinii przedstawicieli firmy tegoroczne targi, podobnie jak poprzednie,  można uznać za satysfakcjonujące. Firma Scorpio debiutowała na tegorocznych targach, pokazując po raz pierwszy w Polsce drukarkę Xante Ilumina Heavyweight Champion, przeznaczoną do druku krótkich nakładów opakowań z tektury litej, w tym także wysztancowanych, akcydensów wysokogramaturowych (kartki okolicznościowe, woblery, koperty, karty menu) oraz prac banerowych, np. plecków kalendarzy o długości nawet do 1321 mm. Xante Ilumina HWC to drukarka elektrofotograficzna, wykorzystująca najnowsze głowice LED i drobnoziarnisty toner HD, umożliwiający druk z r ozdzielczością do 2400 dpi na podłożach do 500 g/m2 i w formatach od 76x126 mm do 330x1321 mm. Dodatkowo na targach została pokazana drukarka do etykiet Astrojet M1C bazująca na technologii inkjet memjet, wykorzystywana głównie do druku etykiet niskonakładowych. Podczas targów zwiedzający mieli okazję zapoznać się także z innymi zastosowaniami technologii memjet w druku opakowań z tektury falistej, a na stoisku prezentowane były różne typy podłoży tekturowych zadrukowanych przy użyciu drukarki Xante Excelagraphix4200. Dotychczas uczestniczyliśmy w targach Packaging Innovations jako odwiedzający, jednak z racji rosnącego zainteresowania imprezą postanowiliśmy w tym roku wziąć aktywny udział jako wystawca. Nie żałujemy decyzji; targi, aczkolwiek ciągle kameralne, to jednak ściągają uwagę wielu ludzi z branży opakowań, stanowiąc dobrą platformę do wymiany informacji o branży i prezentacji oferty. W przyszłorocznej edycji też zapewne weźmiemy udział – mówi Krzysztof Pisera, dyrektor ds. zarządzania ofertą. Na stoisku firmy Silgan można było spotkać przedstawicieli oddziałów: Silgan Metal Packaging Tczew zajmującego się produkcją opakowań metalowych dla przemysłu spożywczego; Silgan Plastic Food Containers, dostawcy opakowań z tworzyw sztucznych, a także Silgan White Cap Deutschland, który specjalizuje się w produkcji metalowych, kompozytowych i tworzywowych zamknięć próżniowych. W Warszawie nie zabrakło również firm Karl Knauer, Reprograf oraz Schumacher. Kolejna, 9. edycja targów Packaging Innovations odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2017 roku w EXPO XXI Warszawa. Opracowanie: TK