11 maja – Dzień Bez Śmiecenia
1 Jan 1970 12:47

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Kampania Dzień Bez Śmiecenia jest elementem projektu „Kultura Segregacji” prowadzonego przez Rekopol Organizację Odzysku Opakowań S.A. w ramach publicznych kampanii edukacyjnych.

Od dwunastu lat 11 maja Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań SA edukuje i zwraca uwagę Polaków na potrzebę segregacji odpadów. Każdego roku porusza ten temat z nieco innej strony. Podczas poprzedniej edycji Dnia Bez Śmiecenia firma obalała mity, dwa lata temu mówiła o 10 zasadach Kultury Segregacji, zaś jeszcze wcześniej namawiała Polaków do zajrzenia do swoich pojemników i upewnienia się, że prawidłowo segregują.

W tym roku Rekopol postanowił nieco inaczej podejść do tematu, wykorzystać sprzyjającą pogodę i zaprosić zarówno dzieci, młodzież jak i dorosłych do udziału w prostej grze terenowej. Będzie ona poruszać temat segregacji i recyklingu odpadów oraz świadomych zakupów, a jednocześnie może być ciekawą propozycją spędzenia czasu i przekazania wartościowych treści w mniej standardowy sposób.

Czy należy wciąż namawiać Polaków do segregacji oraz informować o tym, co wrzucać do poszczególnych pojemników na odpady? Jak najbardziej. W raporcie z badania świadomości ekologicznej mieszkańców Polski pod tytułem „Gospodarka Odpadami”, przeprowadzonym na zlecenie Ministerstwa Środowiska w 2017 roku, 53,2% ankietowanych zadeklarowało, że regularnie segreguje śmieci, 17,2% robi to sporadycznie, natomiast 26,6% wskazało, że wcale nie segreguje odpadów. Wielu z nas wciąż nie wie, do którego z pojemników powinno się wyrzucić porcelanę, papiery higieniczne oraz kartony po płynnej żywności. Blisko 70% respondentów nie wie, gdzie w ich okolicy znajduje się Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK). Dlatego Rekopol przygotował grę terenową z zadaniami poruszającymi te i wiele innych zagadnień z zakresu segregacji odpadów.

Grę w kilku wersjach można znaleźć na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl. W pierwszej z nich, adresowanej do przedszkolaków, psotny chochlik nabałaganił i schował jedną z maskotek na terenie przedszkola. Zadaniem dzieci jest wykonanie kilku prostych zadań i odnalezienie maskotki. Druga wersja (w trzech wariantach wiekowych) adresowana jest do uczniów szkół podstawowych. Gra polega na przemieszczaniu się klasy między wyznaczonymi stacjami, wykonaniu odnalezionych tam zadań i uzyskaniu w ten sposób elementów układanki z hasłem podsumowującym zmagania. Ostatnia to propozycja gry dla starszej młodzieży i dorosłych. Uczestnicy mają za zadanie dotrzeć w 8 miejsc, wykonać ukryte tam polecenia i w ten sposób uzyskać hasła potrzebne na końcu gry. To ciekawa propozycja, którą można zorganizować zarówno wśród pracowników, jak i studentów, uczniów szkół ponadpodstawowych czy po prostu w gronie znajomych.

Pomysłodawcy zachęcają również do prowadzenia własnych działań edukacyjnych, takich jak konkursy, warsztaty, pogadanki na temat segregacji odpadów, dołączenie do nich na Facebooku oraz korzystanie z ciekawych infografik, filmików i innych materiałów na temat segregacji odpadów, które można znaleźć na stronie www.dzienbezsmiecenia.pl.

Włączenie się w obchody Dnia Bez Śmiecenia jest proste i nie wymaga dużego zaangażowania. W tym celu wystarczy:

- wejść na stronę www.dzienbezsmiecenia.pl , pobrać z niej kartkę i wysłać 11 maja do jak największej grupy odbiorców;

- ściągnąć ze wspomnianej strony gotowy scenariusz gry z zadaniami i pytaniami i zorganizować ją w terminie 11 maja (Dzień bez Śmiecenia) – 5 czerwca (Światowy Dzień Ochrony Środowiska) na wybranym terenie. Rekopol przygotował scenariusze gry dla każdego. Mogą być one wykorzystane w przedszkolu, szkole, a także w biurze czy podczas integracji na świeżym powietrzu;

- pokazać sposoby świętowania Dnia Bez Śmiecenia poprzez zamieszczanie krótkich relacji na swoich stronach internetowych oraz Facebooku z hasztagiem #ChceMiSie.

Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „SEGREGUJ”. Partnerami kampanii są Akcjonariusze Rekopol Organizacji Odzysku Opakowań S.A.

Źródło: Rekopol