Opakowania w łańcuchu dostaw będą głównym tematem III Kongresu Przemysłu Opakowań, który odbędzie się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich 27 września 2016 r. Jak tłumaczą organizatorzy – Polska Izba Opakowań oraz MTP – wybór ten wynika to z roli, jakie opakowania odgrywają w łańcuchu dostaw, rozumianym jako droga od producenta wyrobu do konsumenta.
„Z analiz Polskiej Izby Opakowań wynika, iż straty spowodowane niewłaściwym pakowaniem, magazynowaniem i transportem sięgają 20% wartości wyprodukowanych towarów. To bardzo niepokojący wskaźnik. Oczywiście jego wartość zależy także od rodzaju towaru. Prawie połowa tych strat powstaje z winy wadliwego pakowania oraz wadliwych opakowań, reszta zaś z powodu złego magazynowania i transportu. Według raportu Pira International straty spowodowane uszkodzeniami w europejskich łańcuchach dostaw rynku produktów szybkorotujących kosztują przemysł ok. 3,5 mld euro rocznie. Jeśli problem strat udałoby się wyeliminować, marże detaliczne wzrosłyby o 62 proc., o czym piszą w swojej książce Technika Pakowania Anne i Henry Emblem.
To prawda, że opakowania odgrywają szczególną rolę w zapewnieniu wyrobom bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw. Jednak byłoby dużym uproszczeniem obarczanie winą za powstałe straty jedynie opakowania. Przecież mają określoną wytrzymałość. Nie mogą być 'pancerne'. Nie zniosą bez uszczerbku złego traktowania w trakcie załadunku, magazynowania, transportu, rozładunku. Trzeba zatem przeanalizować wszystkie elementy łańcucha dostaw mające wpływ na bezpieczeństwo wyrobu, a tym samym na skalę strat w drodze od jego producenta do konsumenta.
Jest potrzeba uświadomienia wszystkim uczestnikom łańcucha dostaw, czym on jest, jaka jest jego struktura i zadania poszczególnych ogniw. To punkt wyjścia do jego doskonalenia jako warunku zmniejszenia strat. Właśnie taki jest cel tegorocznego Kongresu.
Stąd też w Kongresie przewidziano udział: projektantów i producentów opakowań; producentów pakowanych produktów; kadry kierowniczej centrów logistycznych i magazynów; przedstawicieli sieci handlowych i pracowników sklepów; wszystkich, którzy w swojej pracy spotykają się z opakowanymi produktami. Udział w Kongresie zapowiedzieli wybitni specjaliści, przedstawiciele praktyki oraz nauki. Warto skorzystać z ich wiedzy i doświadczenia. Trudno zatem przecenić rolę i znaczenie tego wydarzenia dla osób i instytucji zaangażowanych w tej sferze gospodarki.
Międzynarodowe Targi Poznańskie w swojej 95-letniej historii towarzyszyły polskiej gospodarce promując jej rozwój i osiągnięcia, kojarząc producentów wszelkiego rodzaju dóbr niezbędnych społeczeństwu i gospodarce z ich użytkownikami, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki i krajowego rynku. Dobrym przykładem służby polskiej gospodarce jest ponad 30 letni dorobek w dziedzinie promocji polskiego przemysłu opakowań w Polsce.
Właśnie w tym roku święcimy jubileusz XXX edycji targów opakowań TAROPAK. Targów, których znaczenia i roli w historii rozwoju polskiego przemysłu i rynku opakowań trudno przecenić. Zgodnie zatem uznaliśmy, iż jest to doskonała okazja do wzbogacenia tego jubileuszu, wydarzeniem na miarę Kongresu Przemysłu Opakowań, Kongresu poświęconego roli opakowań w łańcuchu dostaw. Tym samym tegoroczny Kongres zainauguruje pierwszą edycję organizowanych przez Międzynarodowe Targi Poznańskie, Targów Logistyki Magazynowania i Transportu LOGIPAK.
Najbardziej wrażliwym wyrobem na trudy drogi od producenta do konsumenta są produkty spożywcze. Zatem zbieżność co do miejsca i terminu Kongresu z targami POLAGRA FOOD, TAROPAK i LOGIPAK nie jest przypadkową.
Przekonani o ważności problematyki, jakiej poświęcony będzie tegoroczny Kongres Przemysłu Opakowań, serdecznie zachęcamy do udziału w tym wydarzeniu. Partnerom wspierającym oraz medialnym dziękujemy za zaangażowanie w realizację tego przedsięwzięcia” - czytamy w liście przewodnim organizatorów tegorocznego Kongresu.
Na podstawie informacji PIO oraz MTP