PrintCity: dodaj wartości swym opakowaniom Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 08:15

Podczas targów Interpack członkowie zrzeszającego czołowych producentów z branży poligraficznej konsorcjum PrintCity – firmy UPM, Sun Chemical, M-real oraz Cofely – przekonywali zwiedzających do idei PrintCity Value Added Packaging (VAPack), projektu zaprezentowanego po raz pierwszy w 2010 r. Jego celem jest zapoznanie właścicieli marek, projektantów i specjalistów z sektora opakowaniowego z nowoczesnymi technikami produkcji uszlachetnionych opakowań, m.in. poprzez dzielenie się z nimi specjalnymi zestawami próbek i skryptów omawiających poszczególne technologie stosowane w procesie wytwarzania opakowań. VAPack ma na celu zainicjowanie otwartej dyskusji dotyczącej najnowszych możliwości oraz korzyści płynących z wykorzystywania innowacyjnych technologii w produkcji opakowań o wartości dodanej (ang. value added). Przy tym wymiana doświadczeń w ramach projektu ma zwrócić uwagę na różnorodne korzyści, jakie daje zastosowanie technologii VAP, m.in. przy zwiększaniu atrakcyjności produktów w oczach konsumentów, różnicowaniu produktów na rynku oraz przy pracy nad rozwojem marek. Twórcy projektu, w którym biorą udział m.in firmy: manroland, Merck, M-real, Kurz, Sun Chemical, UPM, Weilburger Graphics oraz Bobst, wymieniają następujące zalety VAPack: zwiększenie uwagi po stronie konsumentów dzięki zastosowaniu nowych lub kombinowanych technologii VAP; efektywne różnicowanie produktów we wszystkich obszarach rynku dóbr konsumpcyjnych; nowe możliwości rozwoju i pozycjonowania marek; dostęp do wiedzy członków projektu VAPack i dostawców innowacyjnych rozwiązań; szeroki zakres technik i pomysłów zaprezentowanych w formie atrakcyjnych opakowań demonstracyjnych. Projekt VAPack to pomyślana z rozmachem inicjatywa środowiska, która rozwija się w trzech etapach: pierwszy – Creative Park – został zaprezentowany na targach Interpack. Drugi i trzeci etap (ValuePack i Future Pack), które będą pokazywać nowe funkcje i sposoby użycia opakowań, ich sprzężenie z mediami elektronicznymi oraz najnowsze metody ochrony marki, zostaną zaprezentowane wkrótce. Zakończenie projektu ma przypaść na przyszłoroczne targi drupa. Cały projekt VAPack opiera się na idei dzielenia się przez firmy – członków PrintCity – swą wiedzą, by nauczyć zainteresowanych słuchaczy, jak łączyć różne techniki produkcji opakowań (tekturowych, szklanych, metalowych) i materiały do ich wykonania (papier, tektura, atramenty, folie, lakiery), dla osiągnięcia produktu z wartością dodaną. Chcemy im pokazać, że mogą tworzyć opakowania ładniejsze, bardziej przyciągające uwagę konsumentów, jeśli zechcą skorzystać z doświadczeń czołowych firm na światowych rynkach – mówili mi na targach przedstawiciele PrintCity: dyrektor wykonawczy Rainer Kuhn oraz szef marketingu David Stamp. Nie ukrywam, że wspomniane firmy nie robią tego wyłącznie z altruistycznych pobudek, mając nadzieję na zbudowanie personalnych, bliskich kontaktów z klientami, a tym samym na wspólny biznes. Niemniej należy je docenić za organizację bezpłatnych seminariów oraz zamieszczanie darmowych publikacji w Internecie – dodał Stamp. Dzisiaj każdy drukarz dysponujący zasobnym portfelem może stworzyć małe opakowaniowe dzieło sztuki. Ale nie każdy wie, jak to zrobić bez zbędnej straty czasu i pieniędzy. My pokazujemy, jak to osiągnąć – podsumował Rainer Kuhn.