Jules Lejeune
W sprzedaży detalicznej żywności i napojów etykiety samoprzylepne mogą stanowić wielofunkcyjne rozwiązanie, które uprości prawidłowy workflow i wydajność produkcji, a także dostarczy nieoceniony, dodatkowy poziom identyfikacji produktu. W świetle zainteresowania mediów przypadkami fałszowania napojów – mleka dla niemowląt oraz innych produktów spożywczych (w tym wina) – odpowiedzialny producent może dzisiaj zdecydować się na podążanie prostą ścieżką do sukcesu, wykorzystując wszystkie niezbędne funkcjonalności etykiety samoprzylepnej.
We wszystkich rynkowych segmentach użytkowników końcowych – wliczając w to napoje, żywność oraz handel detaliczny – etykiety samoprzylepne zyskały niezrównaną reputację jako niezawodne i wszechstronne. Są preferowanym wyborem dzięki wyjątkowo stabilnej naturze samoprzylepnej „kanapki” – nadającego się do zadrukowywania wierzchniego laminatu, kleju oraz warstwy zabezpieczającej. Dostarczane w długich lub krótkich rolach, stabilne na warstwie zabezpieczającej, są gotowe do dokładnej, czytelnej personalizacji za pomocą dowolnej, dostępnej obecnie techniki druku informacji zmiennych i dostarczenia unikatowych identyfikatorów.
Funkcjonalne etykiety muszą dawać sobie radę w różnych środowiskach i spełniać rozmaite wymagania. Spoczywa na nich wiele ważnych zadań. Identyfikują pojedynczy produkt w punkcie sprzedaży detalicznej, zwłaszcza towary o przybliżonej masie (przede wszystkim świeżą żywność). Tutaj kluczowa jest – i to podwójnie – czytelność etykiety: z punktu widzenia konsumenta (identyfikacja zawartości produktu) oraz sprzedawcy (poprawne zeskanowanie kodu kreskowego towaru w kasie). Etykiety mogą również spełniać rolę w potwierdzaniu autentyczności produktu oraz w zapobieganiu jego otwarcia przez osoby nieupoważnione.
Podłoża, do których są przyklejane etykiety, są bardzo zróżnicowane: od drewna po tekturę, tworzywa sztuczne (folie lub pojemniki), szkło lub karton woskowany. Mogą być one rozgrzane, wilgotne, chłodne lub wprost z zamrażarki. Etykiety samoprzylepne oferują wybór klejów zapewniających niezawodne przyleganie niezależnie od okoliczności. Dostępne są też certyfikowane kleje do bezpośredniego kontaktu z żywnością (spełniające standardy FDA lub BfR).
To nie wszystko. Wierzchnia część etykiety – jej powierzchnia do zadruku – musi być w stanie dopasować się do opakowania, do którego jest przymocowywana. Na płaskich powierzchniach nie jest to problemem; inaczej jest, gdy mamy do czynienia z opakowaniami o zakrzywionych kształtach lub „trudnymi” powierzchniami, takimi jak tworzywa bezbiegunowe, które odpychają standardowe kleje albo – przykładowo –charakterystyczne okrągłe naklejki (medaliony), przyklejane do owoców sprzedawanych w samoobsługowych supermarketach. Warunki przechowywania – w szczególności wilgoć lub przeszywający chłód – także wpływają na wybór wierzchniej warstwy etykiety.
Bardzo ważna jest także czytelność (czy to gołym okiem, czy skanerami). Metody rastrowania stosowane dla takich etykiet także wpływają na wybór odpowiedniej warstwy wierzchniej etykiety. W przypadku etykiet samoprzylepnych zdolność wyboru preferowanej lub specjalnej warstwy i połączenie jej z odpowiednim klejem oraz warstwą spodnią idealnie dopasowanymi do metody aplikacji etykiety, stanowi znaczący zysk.
Etykiety samoprzylepne, które mogą (choć nie muszą) być wstępnie zadrukowywane, są dzisiaj nośnikiem wszelkich typów druku informacji zmiennych nakładanych w procesie druku termicznego, druku termotransferowego, druku atramentowego (również płaskiego) i druku laserowego. Często łączą identyfikatory alfanumeryczne (nazwy produktów lub kody) przeznaczone dla ludzkiego oka, z cyfrowymi identyfikatorami, takimi jak kody kreskowe. Proste jednowymiarowe kody są dzisiaj uzupełniane przez dwuwymiarowe, a nawet trójwymiarowe. Etykiety samoprzylepne mogą wykorzystywać najbardziej nowoczesne technologie kodów kreskowych – nawet te związane z obecnymi technologiami uwierzytelniania produktów.
Ta „dorosła” technologia druku termicznego, która tworzy obrazy wykorzystując ciepło na wrażliwym termicznie podłożu, obsługuje w głównej mierze rynek detaliczny, zwłaszcza w zakresie etykiet na produkty o przybliżonej masie. Zapewnia ona łatwość i niezawodność użycia dla krótkoterminowych aplikacji i zapewnia, po relatywnie niskich kosztach, dobrej jakości kody kreskowe przy rozsądnej prędkości druku. Te cechy charakterystyczne czynią druk termiczny oczywistym wyborem w przypadku identyfikacji produktów w transporcie oraz etykiet śledzących, np. w dystrybucji paczek, podobnie jak znakowania obudowy zewnętrznej lub palet.
Warto przypomnieć, że do niedawna tradycyjnym składnikiem papierów termicznych był bisfenol A, wykorzystywany jako standardowy wywoływacz kolorowy. Jednak obecne wątpliwości związane z jego prawdopodobną toksycznością skłoniły producentów do oferowania warstw wierzchnich etykiet samoprzylepnych pozbawionych BPA.
Druk termotransferowy, wykorzystujący taśmy barwiące i głowice termiczne, jest jedną z najbardziej wszechstronnych technologii druku informacji zmiennych, przede wszystkim ze względu na dużą różnorodność taśm oraz materiałów do zadruku (wiele z nich ma aprobatę UL, międzynarodowej, niezależnej organizacji badawczej) oraz możliwości druku kolorowego. Jest on używany przede wszystkim w aplikacjach przemysłowych. Stopniowo komercyjne rynki etykiet podbija druk atramentowy – z możliwością nanoszenia np. dat przydatności do spożycia lub innych identyfikatorów w trakcie druku z roli na rolę etykiet na produkty żywnościowe, z użyciem modułowych maszyn z zespołem druku cyfrowego.
Praktyczna aplikacja etykiety do opakowania może być wykonana ręcznie lub za pomocą ręcznej etykieciarki.
Generalnie, etykiety samoprzylepne oferują niezrównaną elastyczność i wszechstronność, zarówno w przypadku prostego codziennego znakowania produktów na wagę, jak również bardziej zaawansowanych obszarów, takich jak „inteligentne” etykiety RFID czy etykiety śledzące oraz zabezpieczające. Producenci etykiet samoprzylepnych w Europie oraz dostawcy materiałów etykietowych są doskonałym źródłem informacji na temat rozległych możliwości, jakie otwierają one przed producentami towarów i firmami transportującymi produkty wokół świata. Niezależnie od tego, czy nakłady etykiet zawierających informacje zmienne są duże czy małe; proste czy skomplikowane; oraz jakie procesy druku wykorzystują; warto porozmawiać z ich producentami, by dowiedzieć się, w jaki sposób można, z sukcesem i opłacalnie zrealizować każdą pracę dzięki etykietom.