Analiza chemiczna utrudnia fałszowanie opakowań ze szkła
1 Jan 1970 12:43
Eksperci sądowi z angielskiej firmy Glass Technology Services (GTS) pomagają producentom opakowań i właścicielom marek w walce z fałszerstwami. Specjaliści w zakresie badania i analizy szkła identyfikują podrobione produkty takie jak perfumy, kosmetyki i alkohole.
Do analizy są wykorzystywane specjalistyczne narzędzia, m.in. stacja analizy ułomków szkła GRIM3, spektroskopia w podczerwieni z transformacją Fouriera (FTIR) oraz spektrofotometry WDS-XRF służące do pomiaru długości fali promieniowania. Za ich pomocą analizowane są opakowania ze szkła oraz tworzyw sztucznych, a sama analiza jest znacznie mniej czaso- i kosztochłonna od testowania podrabianych produktów wysokiej jakości.
Andrew Broadhurst, który w GTS Development pełni funkcję technologa i poprzednio pracował dla firmy Forensic Science Service, przyznaje: Czas i koszt analizy laboratoryjnej alkoholi z grupy premium lub – dla przykładu – prestiżowych perfum i produktów kosmetycznych może być bardzo znaczący. Znacznie szybszym i oszczędzającym koszty procesem, umożliwiającym wykrycie podróbki, jest analiza kluczowych różnic między oryginalnym i „podejrzanym” opakowaniem. Jeśli pojemnik jest fałszywy, jest niemal oczywiste, że również produkt będzie podrobiony. Dzięki wykorzystaniu GRIM3 możemy bardzo precyzyjnie określić, czy współczynnik załamania światła w szkle zgadza się z tym pochodzącym od uznanego producenta oraz z próbką, którą z niego pobrano. Fałszerze po prostu nie są w stanie zreplikować kompozycji szkła – nawet jeśli wygląda ono dokładnie tak samo lub wykorzystuje dokładnie taką samą proporcję surowców. Szkło może się wydawać identyczne, ale jest wykonywane z innych surowców, posiada unikalne markery pierwiastków chemicznych – które można porównać z odciskami palców lub DNA – co nierzadko wystarcza do jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy szkło pochodzi z zaufanego, oryginalnego źródła. Nasze narzędzia WDS-XRF oraz GRIM dostarczają jeszcze więcej szczegółów, dzięki którym można porównać skład szkła, a tym samym dostarczyć producentom towarów dowodów w sprawach, w których podejrzewane jest fałszerstwo.
Eksperci GTS pracowali nad projektami badawczymi, których celem jest stworzenie specjalnych produktów uniemożliwiających skuteczne fałszerstwa w branży szklanej takich jak niewidzialne atramenty, mikroczipy czy specjalistyczne markery.
Jednym z koniecznych działań, które mogłyby pomóc w radzeniu sobie z problemem fałszerstw – do czego jednak niezbędne jest wsparcie właścicieli marek i producentów dóbr – jest stworzenie bazy danych gromadzących dokładną charakterystykę wszystkich rodzajów opakowań szklanych pochodzących od dostawców oraz monitorowanie zmian w produkcji każdej serii. W ten sposób możliwe byłoby porównanie każdego produktu z partią powstałą w określonym czasie u konkretnego producenta.
Na podstawie informacji serwisu Packaging Europe opracował TK