Sukces Labelexpo Europe 2013 odzwierciedla optymizm w branży – Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 12:44

To były największe targi Labelexpo w historii. Wystawa, która odbyła się w dniach 24-27 września w siedmiu halach centrum wystawowego Brussels Expo, przyciągnęła blisko 32 tys. zwiedzających (11% więcej niż w 2011 r.) ze 158 krajów (w porównaniu ze 123 krajami przed dwoma laty) oraz niemal 600 wystawców (550 w 2011). Nic tak nie świadczy o znaczeniu imprezy, jak liczba zaprezentowanych w czasie jej trwania premier. W tym roku było ich przeszło 150: nowych maszyn, wyposażenia dodatkowego oraz materiałów eksploatacyjnych. Na targach nie zabrakło największych, czołowych wystawców takich jak m.in.: Avery Dennison, Durst, EFI, Gallus, HP Indigo, Mark Andy, MPS, Nilpeter, UPM Raflatac oraz Xeikon. Dużą popularnością cieszyły się debiutujące na europejskim Labelexpo strefy tematyczne: Package Printing Workshop, gdzie prezentowano możliwości dekoracji pudełek składanych, laminowanych pokrywek oraz opakowań giętkich za pomocą druku cyfrowego i konwencjonalnego, oraz Inkjet Trail, który pozwolił na porównanie jakości etykiet drukowanych na maszynach ink-jetowych różnych producentów. Targi zostały zdominowane przez trzy tematy przewodnie, które przewijały się w prezentacjach wielu wystawców: ekologia i zrównoważony rozwój; redukcja lub całkowita rezygnacja z użycia materiałów podkładowych w etykietach oraz druk cyfrowy. Zrównoważony rozwój Wiele firm promowało rozwiązania torujące sobie dopiero drogę w przemyśle etykietowym, czyli systemy utrwalania wykorzystujące lampy LED. Dużym zainteresowaniem cieszyły się rozwiązania firm Mark Andy oraz Gallus, które pozwalają na zaoszczędzenie znacznej części energii wymaganej przez tradycyjne systemy rtęciowych lamp UV. Przykładowo technologia suszenia LED zastosowana w maszynie Mark Andy Performance P3, która – jak tłumaczył mi Przemysław Polkowski z firmy Digiprint, dystrybutora amerykańskiego producenta w Polsce – wykorzystuje lampy o trwałości ponad 20 tys. godzin i zapotrzebowaniu na prąd o połowę niższym od systemów UV, nie emituje ozonu i nie wymaga chłodzenia wstęgi nawet przy druku monomateriałów. Technologia Mark Andy ProLED – utrwalania atramentów za pomocą lamp LED – podzieliła się nagrodą dla najbardziej innowacyjnych rozwiązań w cenionym konkursie Label Industry Global Awards z Ecokure – pierwszą na rynku farbą UV LED do druku UV flekso i sitodruku rotacyjnego stworzoną przez Flint Group Narrow Web. Gallus pokazał maszynę Gallus EM 280 z pełnym systemem suszenia LED UV oraz najnowszą farbą Siegwerk UV LED. Dodajmy też, że wielu czołowych dostawców farb dla branży, takich jak firmy Flint Group, Sun Chemical czy Siegwerk, prezentowało w Brukseli własne zestawy farb utrwalanych LED. Z kolei IST Metz zaprezentowała rozwiązanie w postaci klasycznego systemu UV opartego na rodzinie produktów MBS-6, który łatwo przetworzyć w system LED po wymianie lamp (bez konieczności ponoszenia innych inwestycji, np. w sieć energetyczną czy system obsługi, które są oparte na standardowym systemie MBS-6). W Brukseli nie zabrakło naturalnie rozwiązań w zakresie utrwalania UV dla klientów ceniących kwestię zrównoważonego rozwoju. Firma GEW np. pokazała nową lampę UV E2C oraz technologię RHINO do wydajnego zasilania w energię i kontroli E2C. E2C to efekt dwuletnich badań, które, jak przekonuje firma, „poprawiły równocześnie konsumpcję energii oraz jakość utwardzania, pozwalając producentom na wytwarzanie wysokiej jakości etykiet przy pełnych prędkościach produkcyjnych i zużyciu zaledwie 90 W/cm mocy, zwiększając zyski i wydajność maszyn.” Nagrodę w kategorii zrównoważonego rozwoju we wspomnianym wcześniej konkursie zdobyły również etykiety samoprzylepne CleanFlake (Bottle-to-Bottle) firmy Avery Dennison, znacznie ułatwiające recykling butelek PET do rPET (czyli najbardziej pożądanego, najczystszego recyklatu nadającego się do produkcji opakowań spożywczych). Producent zastosował innowacyjną, opatentowaną technologię klejenia, która utrzymuje pewnie etykiety na butelkach w trakcie użytkowania, ale gwarantuje ich łatwe oddzielenie się od PET w kąpieli chemicznej w konwencjonalnym zakładzie odzysku surowców. Oprócz CleanFlake firma pokazała również: nową serię klejów ClearCut, które pozwalają na zastosowanie cieńszych podkładów, zwiększają wydajność oraz ograniczają wyciekanie kleju spod etykiety, a także klej S7000 w zastosowaniach z foliami BOPP oraz MDO. Firma UPM Raflatac zademonstrowała swoją koncepcję Label Life – przyjazne dla drukarzy etykiet i użytkowników końcowych narzędzie pozwalające im zrozumieć wpływ cyklu życiowego różnych produktów etykietowych na środowisko naturalne (pod względem emisji węgla, zużycia wody i energii oraz procesów recyklingu). Oparte na najbardziej wszechstronnej Ocenie Cyklu Życia (LCA) dostępnej w branży, Label Life dostarcza pewnych i zrozumiałych informacji, które pozwalają użytkownikom na podejmowanie decyzji korzystniejszych z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Obecnie za pomocą Label Life można ocenić ponad 300 produktów. Swoje koncepcje zrównoważonego rozwoju w produkcji etykiet prezentowali nie tylko dostawcy materiałów etykietowych, ale również producenci maszyn. Przykładem może być firma Nilpeter, na stoisku której można było obejrzeć dwie maszyny serii FB-3 i FB-4 do druku fleksograficznego, stworzone z myślą o ograniczeniu konsumpcji energii. Zastosowano w nich nowy system odzysku energii w napędzie serwomotorowym, który wspólnie z najnowszą technologią suszenia UV o niskim poborze prądu znacząco redukuje ślad węglowy nowych maszyn. Dodatkowo firma pokazała na targach premierową maszynę offsetową MO-5 dla rynku opakowań giętkich, przeznaczoną do drukowania krótkich nakładów opakowań z użyciem technologii stworzonej na potrzeby rynku etykiet, zapewniającej szybki narząd i minimalną ilość odpadów. Nuova Gidue pokazała m.in. maszynę drukującą Combat M5 Excellence wyposażoną w automatyczny system wymiany cylindrów drukowych i magnetycznych, w którym ustawienie registrów i dopasowanie docisku cylindrów odbywa się bez zatrzymywania, a jedynie w momencie spowolnienia pracy urządzenia. W efekcie do rozpoczęcia drukowania wystarczy rozruch zużywający zaledwie 10 m materiału odpadowego, a zmiana 8 cylindrów drukowych i wykrojnika magnetycznego odbywa się w czasie nie dłuższym niż 60 sekund. Mniej podkładów Stosowanie cienkowarstwowych etykiet foliowych pozwala na redukcję kosztów do takiego poziomu, że mogą one stać się konkurencyjne cenowo dla etykiet papierowych. Dodatkowo zmniejsza ono zużycie materiałów, które po wykorzystaniu z reguły lądują na wysypiskach śmieci (z badań poziomu recyklingu wynika, że w Europie i USA recykling podkładów papierowych wynosi ok. 10%). Jedną z technologii, które cieszyły się dużym zainteresowaniem na brukselskich targach, była Core Linerless Solution stworzona w kooperacji trzech włoskich firm: Ritrama, Ilti oraz Prati. Mowa o samoprzylepnych etykietach laminowanych bez podkładu, co najmniej o 50% cieńszych od standardowych etykiet laminowanych, które mają oferować znaczący postęp w zakresie wydajności i ochrony środowiska. Na targach firma ETI Converting Equipment zaprezentowała kompaktową wersję (o szerokości 330 mm) swego modułowego systemu lakierującego i laminującego Cohesio pod nazwą Mini-Cohesio, który zajmuje o połowę mniej miejsca, ma o 30% krótszą długość roli, zapewnia szybszy narząd i ze względu na niższą cenę jest dostępny dla większej liczby użytkowników. System jest przeznaczony dla producentów etykiet z tworzyw i papieru zadrukowywanych w technologiach flekso, offsetowej, cyfrowej, wklęsłodrukowej i innych. Firma Mondi pokazała z kolei przyjazny dla środowiska podkład EcoLiner, produkowany bez użycia chemicznych środków wybielających, a na żądanie wykonywany z masy celulozowej certyfikowanej przez FSC, który – w porównaniu z konwencjonalnymi procesami produkcji – wymaga zużycia mniejszej ilości bogactw naturalnych. Druk cyfrowy Jednym z najważniejszych wydarzeń Labelexpo Europe 2013 był debiut nowego pokazu o nazwie Inkjet Trail poświęconego produkcji „na żywo” identycznych etykiet na maszynach różnych producentów, który obserwatorom mia ł pomóc w porównaniu osiągniętych rezultatów i ocenie, która z nich najbardziej im odpowiada. Sześciu czołowych producentów maszyn do druku atramentowego: Domino Printing Sciences, Durst Phototechnik, EFI Jetrion, Epson Europe, Heidelberg Linoprint oraz Stork Prints dostarczyło urządzenia, na których drukowana była gama etykiet na artykuły spożywcze, farmaceutyczne i przemysłowe. Techniczne specyfikacje etykiet dostarczyła firma Esko, zaś UPM Raflatac, FLEXcon oraz Herma były odpowiedzialne za dostarczenie papieru i folii. Uzupełnienie zestawu urządzeń o maszynę Xeikon pozwoliło porównać jakość etykiet atramentowych z tymi drukowanymi w technologii tonerowej. Wśród firm, które zaprezentowały nowości w druku cyfrowym na Labelexpo, znalazły się m.in.: Durst z inkjetową maszyną Tau 330 UV wyposażoną w pracujący w linii cyfrowy moduł wykańczający z laserem o mocy 1000 W firmy Spartanics i możliwością uzupełnienia zestawu o opcjonalne moduły lakierowania i laminowania UV; EFI Jetrion pokazująca najnowszą wersję 5-kolorowego systemu produkcji cyfrowej 4900M-330 z laserem i zespołem do lakierowania i laminowania; Epson z premierą maszyny SurePress L-6034VW – pierwszej w ofercie firmy wykorzystującej atrament UV utrwalany lampami LED; Gallus z atramentową maszyną Linoprint L Heidelberga o szerokości zadruku 210 i 315 mm z utrwalaniem UV-LED pozwalającym na zadrukowywanie podłoży wrażliwych na temperatury; HP z premierowymi prezentacjami HP Indigo 20000 i HP Indigo 30000 drukującymi w formacie B2, wyposażonymi w nowy, specjalnie zaprojektowany przez Esko serwer druku wspierający druk opakowań giętkich oraz pudełek składanych; Screen z premierą pierwszej w ofercie firmy maszyny do inkjetowego druku UV na wąskiej wstędze Truepress Jet L350UV. Roland DG pokazał drukarki inkjetowe przeznaczone do szybkiego i łatwego wydruku proofów, prototypów oraz krótkich serii etykiet na oryginalnych podłożach, a także reklamował szereg uszlachetnień w druku cyfrowym takich jak druk reliefowy, lakiery błyszczące, białe i metalizowane. Firma Mimaki zaprezentowała m.in. drukarkę z płaskim łożem UJF6042 UV LED, która dzięki wykorzystaniu energooszczędnych lamp LED zadrukowuje nie tylko wszelkie standardowe materiały etykietowe, ale również podłoża wrażliwe na wysoką temperaturę. Fujifilm pokazała nową inkjetową drukarkę UV Graphium, opracowaną i wyprodukowaną przez FFEI Ltd, przeznaczoną do wąskowstęgowej produkcji etykiet, opakowań i druków specjalistycznych w niskich i średnich nakładach. Jak przekonywali producenci, to modułowe urządzenie (które można wyposażyć w pięć stacji cyfrowych i sześć fleksograficznych oraz moduły finishingu) pozwala przekraczać granice wydajności w druku cyfrowym, zwłaszcza przy użyciu nowego atramentu Fujifilm Uvijet Graphium. Nie tylko ekologia i druk cyfrowy Kodak pod hasłem „Do More with Less” pokazał rozwiązania przeznaczone dla rynku fleksograficznej produkcji opakowań i etykiet, m.in. system Kodak Flexcel NX do cyfrowej produkcji form drukowych oraz Kodak Flexcel Direct System do wytwarzania tulei typu sleeve. Firma Eltromat wystąpiła z premierowym pokazem nowej generacji swego systemu inspekcyjnego z kamerami wyposażonymi w udoskonalony pomiar natężenia oświetlenia, dzięki któremu możliwe jest wykrywanie błędów nawet na materiałach odbijających światło. Własny system inspekcji ProofRunner 450 prezentowała firma EyeC; sprawdza on zawartość drukowanych materiałów i grafik bezpośrednio na maszynie lub przewijarce, ułatwiając drukarzom zachowanie precyzyjnie zdefiniowanego standardu jakości w całym łańcuchu produkcyjnym. Jurmet zaprezentował wielozadaniową przewijarkę do cięcia folii i etykiet Langer2 o szerokości roboczej 600 mm, wyposażoną w kamerę inspekcyjną, oraz bobiniarkę z obrotnicą Avancer2 o szerokości roboczej 1300 mm, przeznaczoną do cięcia folii i laminatów. Na stoisku Rotary Die Company można było zapoznać się z ofertą firmy, m.in. cylindrami drukowymi i magnetycznymi, gilotynami, wałkami powietrznymi, wałkami do embossingu i kołami zębatymi. Firma H.B. Fuller, producent klejów dla poligrafii, pokazała wszechstronny zestaw produktów przygotowanych z myślą o branży taśm, etykiet oraz dla przemysłu graficznego. W ofercie firmy znajdują się kleje wodne (m.in. pokazane w Brukseli kleje Fulltak SE5235 i Fulltak SE5392) oraz hotmelt, podobnie jak nowe technologie klejów solwentowych. Goście stoiska tesa, dzięki obecności specjalistów firmy, mogli znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania, np. dotyczące wytrzymałości taśmy i własności klejących najodpowiedniejszych dla ich potrzeb Dla firmy Emis, producenta bobiniarek i wycinarek marki Flexor, były to najlepsze targi Labelexpo w jej historii. Największym zainteresowaniem cieszyła się maszyna Flexor 440 2C/S, wydajne urządzenie do laserowego cięcia materiałów etykietowych rola-do-roli lub rola-do-arkusza z zaledwie 15-minutowym narządem. Uwagę klientów przyciągała również przewijarka Flexor 440C. Na stoisku ITW Foils goście mieli okazję odkryć szerokie możliwości procesu ITW EcoCast, czyli aplikowania hologramów przez maszynę bezpośrednio na zadrukowywane arkusze dzięki zastosowaniu folii holograficznej wielokrotnego użytku oraz lakieru UV, który jest utwardzany promieniami UV. W odróżnieniu od innych procesów holograficznych, papier z efektami holograficznymi ITW EcoCast jest w pełni recyklowalny i kompostowalny, a w trakcie procesu produkcyjnego nie następuje emisja lotnych związków organicznych (VOC). Lisa Milburn, dyrektor zarządzająca Labelexpo Global Series, tak podsumowała tegoroczne targi Labelexpo Europe: Koniec recesji w strefie euro sprawił, że pewność siebie i optymizm wracają do globalnego przemysłu, a producenci zaczynają znowu inwestować w swój biznes. Tegoroczne targi były bez wątpienia kolejnym wydarzeniem światowej klasy! Widok producentów i dostawców podpisujących kontrakty sprzedaży na stoiskach potwierdza, że Labelexpo Europe jest bestsellerową platformą w przemyśle druku etykiet i opakowań, a drukarze są gotowi na wydawanie dużych sum na wyposażenie.