Nasza świadomość w kwestiach ekologii i segregacji odpadów jest coraz większa, ale wciąż niewystarczająca – szczególnie wśród osób młodych. Kluczową kwestią okazuje się edukacja, zwłaszcza w kontekście wyznaczonych ustawowo na 2020 rok 50% poziomów recyklingu dla gmin w ramach poszczególnych rodzajów opakowań, w tym m.in. szkła.
To najważniejsze wnioski płynące z ankiety Omnibus przeprowadzonej przez Instytut Badawczy Respondi na zlecenie organizacji non-profit Friends of Glass (Przyjaciele Szkła), której działania w naszym kraju koordynuje Ardagh Group, oraz Europejskiej Federacji Opakowań Szklanych (FEVE). Oprócz Polski identyczne pytania zadano respondentom w dziesięciu innych państwach (Austria, Chorwacja, Czechy, Francja, Niemcy, Włochy, Słowacja, Hiszpania, Szwajcaria i Wielka Brytania).
Krajowe wyniki pokazują, że Polacy we wszystkich grupach wiekowych uważają szkło za najbardziej przyjazny dla środowiska materiał opakowaniowy (57,6%). Największa świadomość w tym zakresie jest w grupie 60+ (72,2%), a najmniejsza u osób w wieku 30-39 lat (49,5%) oraz 18-29 lat (50,8%). Martwi fakt, że aż 53,5% Polek i Polaków sądzi, że szkło poddaje się recyklingowi kilka razy, a 10,1% uważa, że tylko raz. Tymczasem szkło można przetwarzać w nieskończoność, bez utraty jego właściwości, co wie jedynie 36,4% pytanych. Okazuje się także, że im młodsza grupa wiekowa, tym niewiedza jest większa, a najlepiej znów wypadają respondenci w wieku 60+.
Dobrą wiadomością jest natomiast deklaracja, że 96,9% naszego społeczeństwa segreguje odpady, a szkło ma największy udział procentowy wśród wszystkich rodzajów opakowań – taki procent respondentów odpowiedział: „segreguję zawsze”. Najwięcej osób segreguje miesięcznie od 6 do 20 butelek lub słoików (50,8%) i co ciekawe, w tym przedziale częściej czynią to mężczyźni (54,4%) niż kobiety (47,4%).
Z badań wynika, że nasza świadomość w kwestiach ekologii i segregacji odpadów jest coraz większa, ale wciąż niewystarczająca – szczególnie wśród osób młodych. Kluczową kwestią okazuje się edukacja, zwłaszcza w kontekście wyznaczonych ustawowo na 2020 rok 50% poziomów recyklingu dla gmin w ramach poszczególnych rodzajów opakowań, w tym m.in. szkła.
Wyniki pokazują, że jest jeszcze dużo do zrobienia, szczególnie, jeżeli chodzi o edukację w zakresie ochrony środowiska wśród osób młodych – informuje Barbara Maciałczyk z Ardagh Group, reprezentująca Friends of Glass w Polsce. Z tego powodu organizacja skupiła się w roku bieżącym na tym aspekcie. Pierwsza kampania edukacyjna oparta na filmie viralowym – pokazującym akcję ambientową z wykorzystaniem „mówiącej butelki” – ruszyła w mediach społecznościowych w kwietniu. Jej ambasadorem został Bartek Jędrzejak – dziennikarz i prezenter TVN. Natomiast kolejne działania skierowane do młodzieży, w postaci akcji edukacyjnej powiązanej z konkursem dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, zaplanowano na wrzesień.
Friends of Glass (Przyjaciele Szkła) to wpływowe europejskie forum, które wspiera i promuje prawo konsumenta do możliwości wyboru produktów spożywczych w opakowaniach szklanych. Skupia ono tych wszystkich, którzy wierzą, że szkło jest najlepszym wyborem dla zdrowia rodzin i dla środowiska. „Przyjaciele Szkła” zostali powołani w 2009 roku przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w odpowiedzi na ogólnoeuropejskie badanie zlecone przez FEVE we wrześniu 2008 r. i przeprowadzone przez Instytut Badawczy InSites, które wykazało, że 74% konsumentów europejskich preferuje opakowania szklane do napojów i jedzenia (do dziś te dane wzrosły do 87%). Z kolei Ardagh Group specjalizuje się w produkcji opakowań metalowych i szklanych dla wiodących marek rynku spożywczego, napojowego i parafarmaceutycznego. Koncern posiada 89 zakładów produkcyjnych w 21 krajach i zatrudnia około 19 tys. osób.
Opracowano na podstawie materiałów Ardagh Group