Sześć praktycznych wskazówek dla branży e-commerce – Norbert Hager
1 Jan 1970 08:55
Podobno są jeszcze sprzedawcy w branży internetowej, którzy nie wiedzą, jak ważne dla ich trwałego powodzenia w interesach może być odpowiednie opakowanie.
Obowiązuje zasada: nie ma handlu internetowego bez opakowania. Klienci płacą za towar, który dociera do nich nieuszkodzony. To, o czym powinny pamiętać osoby odpowiedzialne za wybór opakowań w branży e-commerce, zostało przedstawione w sześciu poniższych poradach.
1: Obniż ilość zwrotów dzięki odpowiednim opakowaniom
Dla handlowców z branży internetowej istotnym warunkiem jest zawsze to, aby wybrane opakowanie swoimi wymiarami i jakością pasowało do wysyłanego produktu – tylko tak można wyeliminować ryzyko uszkodzeń transportowych. Jeśli asortyment składa się ze szczególnie delikatnych produktów, jak na przykład porcelana, szkło czy wino w butelkach, potrzebne są Wam, jako sprzedawcom, odpowiednio sprawdzone opakowania, a także oznaczenia zapewniające bezpieczną wysyłkę. Bezpośrednią zaletą dobrze chroniącego opakowania jest to, że klient otrzymuje taki towar, jakiego oczekuje. Bez złości, jaką u niego i u Was powodują uszkodzenia oraz bez zwrotów, będących nieuchronną konsekwencją zniszczonych przesyłek.
2: Zwiększ zadowolenie klienta
Kiedy odbiorca rozpakowuje swoją paczkę, dochodzi do ważnego momentu, jakim jest fizyczny kontakt klienta z towarem. Pomyśl o tym: dla Ciebie to w większości przypadków jedyny fizyczny moment kontaktu!
W związku z tym najważniejsze jest, aby również opakowanie robiło profesjonalne wrażenie. Wybierając opakowanie, które wydaje się być wysokiej jakości dzięki sile materiału, nadrukowi oraz łatwe w obsłudze (na przykład dzięki perforacji ułatwiającej rozerwanie), podwyższasz subiektywnie w oczach Twojego klienta także wartość zapakowanego produktu. Odbiór paczki można z całą odpowiedzialnością porównać do sytuacji przyjmowania prezentu. Reguła jest prosta: im ładniejsze opakowanie, tym większa radość odbiorcy i tym bardziej zadowolony klient.
3: Chroń produkt również w przypadku zwrotów
Branża handlu internetowego charakteryzuje się dużą intensywnością zwrotów. Bardzo ważne jest, aby w razie zwrotu produkt wrócił jako nieuszkodzony. Jeśli jednak zaprojektujecie swoje opakowanie w taki sposób, że będzie ono niezawodnie chronić towar tylko podczas pierwszej drogi do klienta, ale już w drodze powrotnej będzie się rozpadać, oznacza to robienie oszczędności w niewłaściwym miejscu. Tylko wtedy, gdy towar ze zwrotu może wrócić do Ciebie cały i czysty, zminimalizujesz nakład pracy oraz koszty.
4: Zwracaj uwagę na wymogi dotyczące produktu i postępowania z nim
Dla handlowców internetowych sednem sprawy jest wybór opakowań odpowiadających ich specyficznym wymaganiom. Łatwo jednak przeoczyć fakt, że opakowanie musi pasować nie tylko do produktu, lecz także do procesu. Jako sprzedawca internetowy powinieneś wybierać swoje opakowania odpowiednio do rozmiaru, wagi i wrażliwości produktów oraz brać pod uwagę takie aspekty jak stopień wykorzystania pojemności i ochrona przed uszkodzeniami w transporcie. Nie zapomnij jednak o procesach związanych z pakowaniem, liczbie sztuk i wymogach dotyczących obchodzenia się z produktami. Już samo opakowanie z zaklejanym za pomocą tasiemki zamknięciem może pomóc wielu sprzedającym w sieci, u których procesy pakowania ręcznego są nie do uniknięcia. To oszczędność czasu i pieniędzy.
5: Połącz handel internetowy z ochroną środowiska
Opakowania z tektury falistej i kartonu słusznie uchodzą za szczególnie sprzyjające działaniom zrównoważonym – są przecież produkowane z surowców odnawialnych o wysokim stopniu przetwórstwa wtórnego. W przypadku tektury falistej stopień recyklingu osiąga niemal 100%. Pozytywne wrażenie klientów jest więc całkowicie usprawiedliwione: opakowania z tektury falistej i kartonu są przyjazne środowisku. Wykorzystaj ten image na własną korzyść.
6: Wybieraj dostawcę opakowań według jego know-how
Istotną wskazówką jest także wybranie producenta opakowań znającego się na specyficznym zapotrzebowaniu firm z branży e-commerce. Nie wszyscy oferenci opakowań znają równie dobrze potrzeby małych, średnich i dużych przedsiębiorstw branży handlu internetowego. W idealnym przypadku producent opakowań jest w stanie doradzić i zaprojektować całkiem indywidualne rozwiązania dotyczące opakowań, które optymalnie będą odpowiadać na swoiste zapotrzebowanie. Koniec końców sprzedający w internecie oszczędza pieniądze tak naprawdę tylko dzięki właściwym opakowaniom.