Tytułem wstępu
1 Jan 1970 23:36
Współcześni konsumenci w bardziej świadomy sposób podejmują decyzje zakupowe i coraz większą wagę przywiązują do naturalnego pochodzenia produktów spożywczych. Zdaniem specjalistów z Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW, rynek żywności ekologicznej rozwija się bardzo dynamicznie, nawet na poziomie 20-30% rocznie. Biorąc pod uwagę popularność produktów ekologicznych w Europie Zachodniej i USA, szacuje się, że ich rynek w Polsce znajduje się dopiero we wstępnej fazie rozwoju, co daje nadzieje na jego szybki rozkwit w kolejnych latach. W celu ujednolicenia oznakowania żywności ekologicznej, Komisja Europejska wprowadziła w ubiegłym roku nowe logo, tzw. euroliść, które jest obecnie umieszczane na wszystkich paczkowanych produktach ekologicznych wyprodukowanych w państwach Wspólnoty. Według badań Gemius, oznakowanie ekologiczne ma znaczenie dla ponad 16 proc. respondentów, z kolei z raportu „Percepcja społecznej odpowiedzialności biznesu przez osoby wkraczające na rynek pracy”, dostarczonego przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, wynika że aż 54 proc. badanych ocenia oddziaływanie produktu na środowisko naturalne jako bardzo ważne lub ważne. Jaki płynie z tego wniosek dla branży opakowaniowej? Przede wszystkim taki, że doskonałym uzupełnieniem dla produktów ekologicznych mogą być opakowania przyjazne środowisku. Firma badawcza Gemius twierdzi,
że ekologiczność opakowania ma znaczenie dla
12 proc. konsumentów i prognozuje, że rola ekologicznego opakowania jako czynnika wpływającego na wybór produktu będzie rosła. Ekologiczna żywność często pakowana jest w tradycyjne
tworzywa sztuczne, których negatywny wpływ na środowisko niejako przeczy idei produktów
pochodzenia naturalnego. Dzięki rozwojowi nowoczesnych technologii opakowania mogą chronić produkty nie obciążając przy tym środowiska. Producenci, uchodzącego za bardziej ekologiczny, kartonu również opracowują nowe produkty charakteryzujące się niższym bilansem węglowym i pochodzące z certyfikowanych i kontrolowanych źródeł. Należy jednak
pamiętać, że tworzywo sztuczne to niekoniecznie opakowanie nieekologiczne. Wg austriackiej firmy konsultingowej Denkstatt, zastąpienie opakowań z tworzyw sztucznych opakowaniami z innych materiałów zwiększyłoby masę opakowań średnio 3,6-krotnie, a zapotrzebowanie na energię w całym cyklu życia produktu wzrosłoby 2,2-krotnie! Ekologia w opakowalnictwie to zagadnienie bardzo złożone, dlatego zachęcam do lektury
listopadowego, „zielonego” Opakowania.