Zrównoważony rozwój ważny, ale mniej
1 Jan 1970 10:20

Przez ostatnie 5 lat amerykańskie czasopismo branżowe Packaging Digest oraz stowarzyszenie Sustainable Packaging Coalition publikowały doroczne podsu-mowania wskazujące na stały wzrost roli „zrównoważonego rozwoju” jako czynnika napędzającego zmiany i innowacje w sektorze opakowaniowym. Najnowsze dane zamieszczone w niedawno opublikowanym raporcie na temat 2011 r. wskazują, że ten trend może w przyszłości ulec spowolnieniu. Raport pt. „Zrównoważony rozwój w opakowaniach” wskazuje na zmniejszenie zainteresowania odnawialnością opakowań, twierdzi Jan Kalkowski, redaktor naczelny czasopisma Packaging Digest. Dodaje, że nie oznacza to spadku znaczenia „zrównoważonego rozwoju” wśród producentów opakowań – jego wpływ nadal się zwiększa, lecz w nieco wolniejszym tempie. Badanie dotyczące 2011 r. zostało przeprowadzone we wrześniu; ankieterzy otrzymali 674 odpowiedzi z firm działających w szeroko rozumianym przemyśle opakowaniowym, takich jak firmy produkujące opakowane dobra konsumpcyjne, handel detaliczny, dostawców usług opakowaniowych i przetwórczych, a także dostawców maszyn i materiałów. Opakowania oddziałują na wiele aspektów życia i biznesu konsumentów. Podczas gdy chronią produkty, mają również istotny wpływ na środowisko poprzez wykorzystywane materiały, energię oraz pozostające po nich odpady – powiedziała Anne Johnson, dyrektor Sustainable Packaging Coalition. Czasopismo Packaging Digest oraz SPC rozpoczęły te badania przed pięciu laty, ponieważ zrozumieliśmy, że przemysł opakowaniowy przechodzi przez ogromne zmiany w efekcie rosnących społecznych obaw o ekologię. Tegoroczne studium jest jednym z najlepszych kryteriów oceny zmian, jakie zachodzą w segmencie opakowaniowym co roku, a także doskonałym wskaźnikiem wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem, jakie widnieją na horyzoncie. Najważniejsze wnioski z ankiety Liczba odpowiadających wykazujących się wysoką lub umiarkowaną znajomością zagadnień zrównoważonego rozwoju spadła w 2011 do 80 proc. (w porównaniu do 83 proc. w roku 2010). Jest to nadal znacznie powyżej 52 proc. poziomu znajomości w 2007 r., kiedy po raz pierwszy ankieta została przeprowadzona. Coraz więcej uczestników ankiety (41 proc.) twierdzi, że nacisk na zrównoważony rozwój w ich przedsiębiorstwach pozostał taki sam jak w zeszłym roku w porównaniu z 31 proc. w roku poprzednim. Z drugiej strony 55 proc. ankietowanych stwierdziło, że nacisk w ich firmie wzrósł w 2011 roku. Na pytanie, jak uczestnicy ankiety oceniają sukces swojej firmy w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, mniej niż jedna czwarta respondentów twierdzi, że ich firmy osiągnęły poziom przewyższający konkurencyjne biznesy. Popyt, presja cenowa oraz wymagania sprzedawców czy właścicieli marek handlowych były wymieniane najczęściej jako główne czynniki wpływające na aktywność firm w dziedzinie „zrównoważonego rozwoju” opakowań. Warunki ekonomiczne były wskazywane jako jeden z głównych powodów, dla których niektóre przedsiębiorstwa ograniczyły swoją działalność na rzecz ekologicznych opakowań. W 2011 roku uczestnicy ankiety ponownie wskazali sieć Walmart jako lidera wśród sprzedawców detalicznych w dziedzinie praktyki zrównoważonego rozwoju (kolejne miejsca zajęły sieci Target i Whole Foods Markets). Wśród producentów dóbr konsumpcyjnych największe pochwały za zrównoważony rozwój otrzymała firma Procter & Gamble, a na kolejnych miejscach wymieniano koncerny Coca-Cola i PepsiCo, które w 2011 roku wprowadziły do swej oferty napoje w opakowaniach produkowanych z polimerów wytwarzanych z surowców roślinnych. Na podstawie informacji firmy UBM Canon opracował Tomasz Graczyk