Tomasz Krawczak
14 i 15 marca Warszawa stała się centrum opakowań i miejscem wymiany doświadczeń ekspertów z Polski i zagranicy. Czwartą edycję targów Packaging Innovations odwiedziło ponad 2,5 tys. osób z Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Litwy, Węgier, a nawet Izraela i Arabii Saudyjskiej.
Wystawcy i goście targów odbywających się w hali stołecznego Centrum Wystawienniczego Expo XXI rozmawiali o nowościach w sektorze opakowań, technologiach produkcji, technikach druku oraz innowacyjnych koncepcjach podnoszących komfort użytkowania produktów i ich bezpieczeństwo. Nie zabrakło tematyki projektowania opakowań i ich wykorzystywania w procesie kształtowania wizerunku marki.
Sukces organizacyjny
Targi Packaging Innovations, organizowane przez polski oddział międzynarodowej grupy easyFairs rozwijają się bardzo intensywnie; w porównaniu z ubiegłoroczną edycją organizatorzy odnotowali 45-proc. przyrost liczby wystawców oraz 25-proc. zwiedzających. Organizatorzy starają się o zapewnienie gościom urozmaiconej oferty wystawienniczej; prócz sporej różnorodności wystawców, wśród których obecne są zarówno światowe koncerny produkujące opakowania, jak i mniejsze, lokalne firmy, dodatkową wartość stanowi program towarzyszący w postaci warsztatów „learnShops”, czyli wykładów oraz mini-seminariów.
Tradycją targów spod znaku easyFairs stało się promowanie produktów wyróżniających się swym nowatorstwem, niespotykanych na rynku usług oraz ciekawych rozwiązań z zakresu produkcji i znakowania opakowań. Stoiska prezentujących je wystawców są wyróżniane specjalnym znakiem graficznym Programu Innowacja. W tym roku znalazło się w nim ponad 40 produktów, takich jak opakowanie w kształcie sportowej koszulki Schur T-Shirt Bag firmy Schur Star Systems oraz pompka bez elementów metalowych, z opatentowanym aktywatorem wysokiej jakości piany, produkowana na bazie amerykańskiej licencji przez Dafo Plastics
Wystawcy zadowoleni
W wypowiedziach przedstawicieli firm, które zaprezentowały swoją ofertę na easyFairs, dominował ton zadowolenia z przebiegu tegorocznych targów. Podkreślano, że impreza ma charakter stricte branżowy i stanowi realne forum wymiany informacji.
Jesteśmy tu już po raz trzeci i jak zwykle jesteśmy zadowoleni z obecności. W tym roku pokazaliśmy ofertę zupełnie nową na polskim rynku: folią soczewkową wykorzystywaną przez wielkie koncerny w rodzaju Philipa Morrisa, Kimberly-Clark czy GlaxoSmithCline, która skupiając światło pozwala osiągnąć atrakcyjny efekt głębi – mówił Sebastian Frączek, dyrektor sprzedaży i członek zarządu firmy Sack Invent.
Z roku na rok zauważamy zwiększającą się ilość odwiedzających oraz wystawców. Zaletą targów Packaging Innovations jest różnorodność branż, z których otrzymywaliśmy zapytania dotyczące naszych produktów. W tym roku szczególnym zainteresowaniem cieszyły się folie barierowe naszej produkcji, w tym nowoczesne opakowania typu otwórz/zamknij (z wysokiej jakości zadrukiem w systemie CTP) – podsumował targi Bartosz Olejniczak, specjalista ds. Handlu i Marketingu z firmy ECOR Product. Ciepłe słowa o targach padły również z ust Jacka Limanówki z Drukarni Multipress: Musimy przyznać, iż targi były bardzo dopasowane i trafione do naszego profilu działalności, czyli reprezentanta branż produkcji opakowań, etykiet i materiałów wspierających sprzedaż POS. Udało się nam też przyciągnąć i zainteresować wielu klientów naszą innowacyjną technologią druku offsetowego ze złoceniem na zimno w linii Prindor InlineFoiler.
Nie spodziewaliśmy się tak ogromnej ilości klientów; widzimy dynamiczny rozwój tej imprezy i z pewnością wrócimy tu za rok. Cieszy obecność na naszym stoisku klientów spoza Polski – Litwinów, Rosjan czy Słowaków – przyznał Krzysztof Spychała, Inżynier ds. Współpracy Międzynarodowej z firmy Intrex, która zaprezentowała nowość – głowicę Intrex 100 z drukarką brytyjskiej marki Domino, przeznaczoną do nanoszenia zmiennych danych za pomocą termotransferu na etykiety.
Schumacher Packaging, producent opakowań z tektury litej i falistej – reprezentowany na targach przez swego wyłącznego dystrybutora na polskim rynku, firmę PROSPECT Pack – zaprezentowała na targach dwie nowe kolekcje pudełek ozdobnych na wino i prezenty: linię „Happy Dots” z intensywnymi barwami i motywem kolorowych grochów, a także otwartą falę z efektem trójwymiaru. Pokazane motywy z otwartej fali 3D „Loop” oraz „Diamond” wyróżniają się elegancją i wyrafinowaniem. Dzięki tłoczeniu reliefowemu oraz uszlachetnieniu na całej powierzchni obserwator odnosi wrażenie, że opakowania pokryte zostały mieniącą się tkaniną – oceniła Anna Schumacher.
Na targach swoją ofertę zaprezentowały również firmy Heinz Glas Działdowo wraz z Heinz Plastics Polska. Agnieszka Angowska z działu sprzedaży i marketingu podkreśliła, że stoisko odwiedziło wielu klientów z Polski i z zagranicy (Niemiec, Włoch, Francji i Turcji). Obaj wystawcy pokazali nowe projekty, które wzbudziły duże zainteresowanie; prócz nowości 2012 r – linii butelek szklanych i z tworzyw sztucznych VALENCIA i PORTO, można było zobaczyć butelki z kolekcji RIO, WARSAW, JUNE czy FLAME. Z kolei firma Xerox reklamowała swoją linię technologiczną Xerox Gallop do produkcji opakowań kartonowych.
Andrzej Mikołajczuk, przedstawiciel firmy Sistrade, dostawcy oprogramowania do zarządzania drukarniami opakowaniowymi, stwierdził: Po raz pierwszy oficjalnie mieliśmy okazję przedstawić szerszemu gronu, w jaki sposób wyciągnąć korzyści z zaimplementowania technologii Augmented Reality do systemu ERP/MIS. Dużym wsparciem była dla nas firma Grafikus, nasz partner handlowy, która to gościła na naszym stoisku w trakcie trwania targów.
Anna Wesołek, Project Manager z firmy Karl Knauer Poland, podkreśliła, że warszawskie targi są doskonałą okazją do spotkania i omówienia bieżących spraw z obecnymi klientami i dostawcami oraz do zainteresowania potencjalnych kooperantów szeroką ofertą produktową. Zainteresowaniem cieszyły się zarówno opakowania standard, jak i ozdobne, jednak przede wszystkim oferowane przez nas innowacje technologiczne.
Firma Etyflex wystawiła się na easyFairs po raz pierwszy. Firma pokazała innowacyjne i ciekawe pomysły w dziedzinie etykietowania; zapowiedziała też swoje uczestnictwo w kolejnej edycji. Pragniemy podziękować wszystkim, którzy poświęcili nam swój cenny czas i odwiedzili nasze stoisko – mówi Magdalena Olejniczak, specjalista ds. obsługi klienta. Podobnie tegoroczny debiut na targach zaliczyła firma Videojet Technologies, firma produkująca systemy znakowania, która zaprezentowała trzy systemy ze swej oferty – inkjetowy CIJ 1610DH, termotransferowy TTO DataFlex i laserowy 3320. Prezentowane na naszym stoisku rozwiązania spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem zwiedzających targi – mówi Swapan Chaudhuri, country manager firmy – dlatego mamy nadzieję, że przynajmniej część nawiązanych tu kontaktów zaowocuje wdrożeniami naszych systemów znakowania. Z demonstrowanych na targach urządzeń szczególną uwagę przykuwał system inkjetowy CIJ 1610DH, wyposażony w dwie głowice drukujące, pozwalające na pracę niezależnie od siebie, tj. nanoszenie różnych oznaczeń w dwóch miejscach na opakowaniu lub na dwóch sąsiadujących liniach jednocześnie. Z kolei na stoisku firmy Arexim Packaging największe zainteresowanie wzbudzały oryginalne dyspensery, słoiczki, triggery oraz różnorodne zamknięcia. Naszą ofertę podzieliliśmy wg kategorii tematycznej oraz wg kraju pochodzenia. Szczególnie wyeksponowaliśmy produkty z Azji, dzieląc je na opakowania standardowe, triggery i rozpylacze, ekskluzywne serie opakowań (oryginalne słoiczki, dyspensery) oraz tuby – powiedziała przedstawicielka firmy Beata Jastrzębska.
Na targach zaprezentowała się również firma Kodak, wspólnie z firmą Netflex, dystrybutorem rozwiązań Kodak Flexcel NX (dotych
czas 9 instalacji na polskim rynku). Z udziału w targach jesteśmy zadowoleniu i gdybym miała raz jeszcze podejmować decyzję o uczestnictwie, byłaby ona pozytywna. Mieliśmy
okazję nie tylko spotkać się z potencjalnymi klientami, którzy odwiedzili nasze stoisko, ale także dzięki uczestnictwu w targach użytkowników technologii Kodaka otrzymywaliśmy bardzo pozytywny oddźwięk na temat jakości, którą można uzyskać dzięki wykorzystaniu Flexcela – oceniła Anna Kołodziejczyk z firmy Kodak.