Puszka jest obecna w życiu konsumentów na całym świecie już od ponad 200 lat.
Choć historia odcisnęła swoje piętno na jej formie, nieprzerwanie podlega ona ewolucji pod względem wygody użytkowania, wydajności produkcji i zrównoważonego rozwoju środowiska naturalnego. Te ewolucyjne zmiany doprowadziły puszkę do obecnych czasów, oferując istotną wartość właścicielom marek, sprzedawcom detalicznym i konsumentom.
Jest to niemałe osiągnięcie, gdyż każda z tych grup inaczej postrzega wartość. Właściciele marek muszą utrzymywać przewagę nad konkurencją przewidując potrzeby konsumentów, a zatem aktywnie szukają wartości w formie innowacyjnego opakowania pozwalającego reagować na oczekiwania rynku i jednocześnie zapewniającego korzyści w łańcuchach dostaw. Dla sprzedawców detalicznych bardzo ważne jest, by produkty schodziły z półek sklepowych, a jednocześnie zmniejszały koszty własne i oferowały konsumentom określoną wartość. Natomiast konsumenci poszukują produktów ułatwiających codzienne życie.
Opakowania metalowe są w stanie spełnić wszystkie te potrzeby, zarówno dzięki ich charakterystycznym właściwościom, jak i innowacjom wprowadzonym na przestrzeni lat.
Utrzymywanie przewagi nad konkurencją
Rywalizacja na półkach sklepowych jest zaciekła. Właściciele marek nieustannie stoją przed wyzwaniem stworzenia opakowania, które zaspokoi ich cele marketingowe, a jednocześnie spełni wymagania ekonomiczne w zakresie opłacalności.
Na szczęście dzięki opakowaniom metalowym właściciele marek nie muszą wybierać pomiędzy zaspokajaniem oczekiwań konsumentów lub produkcji. Częściowo jest to związane z właściwościami materiałów metalowych, które przekładają się na atrakcyjne, wygodne opakowania i w praktyce zwiększają wydajność produkcji. Metal nadaje się na przykład do szybkiego napełniania i umożliwia łatwe układanie produktów w stosy, zapewniając ich sprawną dystrybucję. Ponadto jest to trwały i solidny materiał, co zmniejsza ryzyko kosztownego uszkodzenia produktów w całym łańcuchu dostaw.
Osiągane korzyści mogą być jeszcze większe dzięki współpracy z doświadczonym dostawcą opakowań metalowych, który oferuje wsparcie na wszystkich etapach opracowywania produktów. Firma Crown udziela takiej pomocy na kilka sposobów. Jej Centrum Innowacji w brytyjskim Wantage wyznaczyło na przykład specjalny zespół projektowy, którego zadaniem jest pomaganie właścicielom marek w skróceniu czasu wprowadzenia na rynek opakowań wyróżniających się na półce, nowoczesnych i łatwych do wyprodukowania. Firma Crown oferuje także szkolenia w miejscu pracy oraz warsztaty poświęcone sposobom zamykania puszek dla upewnienia się, że klienci firmy dokładnie znają procesy i urządzenia związane z produkcją puszek.
Sprzedawcy detaliczni potrzebują produktów, które „szybko schodzą z półek”
Sprzedawcy detaliczni także oczekują korzyści dzięki niepowtarzalnym opakowaniom, gdyż wspomagają one szybkie „schodzenie” produktów z półek sklepowych i ich „lądowanie” bezpośrednio w koszykach konsumentów.
Opakowanie o wyrazistych kolorach i kształcie jest skutecznym sposobem na przyciągnięcie uwagi konsumentów, zaś opakowania metalowe oferują nieskończone możliwości pod względem zdobienia i nadruku. Firma Crown opracowała na przykład eleganckie pudełko na perfumy w kremie Solid Jewel Parfums marki Jean Paul Gaultier. Okrągłe opakowanie na perfumy dla kobiet ma wytłaczaną pokrywkę z kobiecą sylwetką, charakterystyczną dla buteleczek z perfumami tej marki. Kwadratową, wytłaczaną puszkę platerowaną srebrem i brązem armatnim wybrano dla marki „Le Male”. Przyciągające uwagę wzory pozwoliły wyróżnić zapachy marki Jean Paul Gaultier na sklepowych półkach dzięki bardzo atrakcyjnemu i wyjątkowemu opakowaniu, natomiast sprzedawcy odnoszą korzyść wskutek zwiększonego zainteresowania konsumentów tymi produktami.
Poza podniesieniem wartości przez zwiększenie sprzedaży metalowe opakowania oferują sprzedawcom także inne realne korzyści. Zapewniają na przykład doskonałą barierę ochronną, wydłużając okres przydatności artykułów spożywczych przechowywanych w temperaturze otoczenia oraz minimalizując ewentualne przekroczenie daty przydatności produktów w sklepie, a tym samym pomagają osiągać zyski. Opakowania metalowe są ponadto bardzo wygodne, umożliwiają łatwe i szybkie prezentowanie produktów w sklepach, a także nie wymagają przechowywania w lodówkach.
Zaspokajanie wymagań konsumentów
Wartość dla klientów prezentuje opakowanie wygodne w użyciu, zatem bardzo duże znaczenie ma łatwość otwierania, możliwość przenoszenia i dozowanie. Zaobserwowane zmiany demograficzne, obejmujące zwiększenie udziału kobiet wśród pracowników oraz szybko rosnącą populację osób w wieku powyżej 65 lat przyczyniły się do wzrostu popytu na takie opakowania i wymusiły ostatnie postępy w dziedzinie opakowań metalowych.
Zarówno łatwo otwierane zamknięcia Easylift, jak i wieczko ORBIT firmy Crown opracowano specjalnie w celu wygodniejszego otwierania. Dzięki sporej przestrzeni pod zawleczką zamknięcie Easylift umożliwia konsumentom w każdym wieku, także osobom starszym i dzieciom, wygodne otwieranie puszek z żywnością. W przypadku produktów pakowanych w szklane słoiki łatwość otwierania i wygodę dla konsumentów w każdym wieku zapewnia innowacyjne wieczko ORBIT. Składa się ono z dwóch elementów (centralnego panelu szczelnie przylegającego do słoika pod wpływem próżni oraz zewnętrznego pierścienia zapewniającego ochronę), dzięki czemu otwarcie słoika wymaga dwukrotnie mniejszej siły i jest znacznie prostsze.
Wartość opakowań metalowych dla konsumentów można zwiększyć przez zagwarantowanie, że każdy kontakt z produktem będzie się kojarzył z pozytywnymi doświadczeniami. Można to osiągnąć na wiele sposobów, w tym przez zachowanie jakości, świeżości i wartości odżywczych produktu. Metal jest w takim przypadku korzystnym rozwiązaniem, gdyż zatrzymuje światło i tlen.
Pozytywne doznania mogą także wynikać bezpośrednio z obcowania konsumentów z daną marką i związaną z tym satysfakcją. Na przykład Sara Lee współpracowała z firmą Crown przy piance Confort Pro Mousse Créme, która eliminuje konieczność stosowania płynu po goleniu i pozwala skrócić czas poświęcany przez mężczyzn na pielęgnację. Technologię BICAN (bag-in-can), opracowaną w firmie Crown wykorzystano, aby podkreślić, w jaki sposób opakowania metalowe mogą zapewnić ochronę produktom do pielęgnacji osobistej. Jednocześnie opakowanie zawierające aerozol ma ergonomiczny kształt i pozwala na wygodne dozowanie produktu, dzięki czemu jest on łatwy w użyciu.
I wreszcie, konsumenci coraz częściej preferują produkty bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego. Metal ma w tym względzie doskonałą reputację, gdyż podlega całkowitemu i powtarzalnemu recyklingowi. Im więcej metalowych elementów poddaje się recyklingowi, tym mniej zużywamy pierwotnego surowca, co przekłada się na znaczne oszczędności energii. Ponadto, na przestrzeni lat zmniejszono masę opakowań metalowych, zachowując jednocześnie ich wysoką skuteczność. Zamknięcia do napojów SuperEnd firmy Crown są tego dobrym przykładem. Dzięki tym opatentowanym zamknięciom zmniejszono zużycie metalu o 10 proc., co sprawia, że puszki na napoje są teraz zdecydowanie bardziej przyjazne dla środowiska naturalnego.
Korzyści dla wszystkich
Właściciele marek, sprzedawcy detaliczni, a także konsumenci poszukują opakowań, które oferują wartość na konkretnych warunkach. Od momentu powstania opakowania metalowe pomagają właścicielom marek utrzymać przewagę nad konkurencją, sprzedawcom pozwalają na szybką sprzedaż produktów, a przy tym ułatwiają codzienne życie konsumentów. Dzięki ciągłym innowacjom puszki były i pozostaną obecne w życiu konsumentów, odpow
iadając wymaganiom współczesnego świata (np. potrzebie zrównoważonego rozwoju).
Na podstawie materiału firmy Crown Closures