Uszlachetnianie opakowań tekturowych – Roman Imbierowicz
1 Jan 1970 08:49
Współczesny konsument pozytywnie reaguje, jeśli produkt wyróżnia się na tle innych wyrobów. Uszlachetnianie opakowań daje szansę na nadanie mu indywidualności.
Stworzenie opakowania o ciekawej formie oraz fakturze wymaga dużego nakładu pracy zarówno na etapie projektowania, jak i uszlachetniania.
Zarówno wrażenia wizualne, jak i dotykowe umożliwiają zapamiętanie produktu i często są decydujące przy wyborze – to one stanowią o jego wartości dla klienta. Poza tą klasyfikacją należy umieścić metody uszlachetniania, które są przeznaczone dla naszego zmysłu węchu, czyli lakiery zapachowe stanowiące doskonałe uzupełnienie czynników wpływających na decyzje o zakupie produktów spożywczych oraz perfum. Ciągły rozwój technologii druku w połączeniu z twórczym projektowaniem grafiki daje nam wręcz nieograniczone możliwości wpływu na postrzeganie produktu przez klienta.
Połączenie wiedzy i doświadczenia w branży poligraficznej z zaawansowanym technologicznie parkiem maszynowym w firmie TFP Sp z o. o umożliwia stosowanie technologii uszlachetniania dostosowanych do potrzeb klienta, gwarantujących wyróżnienie jego produktów.
Technologie uszlachetniania
n Lakiery brokatowe, np. Iriodin lub Miraval, składają się z opiłków miedzi bądź innych metali, które powodują efekt „mienienia się”. Można je mieszać z lakierami dyspersyjnymi jak i UV;
n Soft touch to efekt, który można wyczuć palcami. Delikatna powłoka specjalnego lakieru matowego daje w dotyku wrażenie aksamitnej powierzchni;
n Struktura może wyróżnić opakowanie w sposób szczególny. Połysk, wyczuwalna faktura dodaje grafice elegancji;
n Połysk/mat UV nadaje się do prac szczególnie wrażliwych na czynniki zewnętrzne, np. rysowanie lub zawilgocenie. Dodatkowo lakier UV zapewnia najsilniejszy efekt połysku;
n Połysk/mat TWIN jest doskonałym efektem – biorąc pod uwagę stosunek jakości do ceny – łączącym połysk/mat. Zmieszanie dwóch specjalnych lakierów nadaje ciekawe efekty, szczególnie jeśli nakładamy je na ciemnych obszarach;
n Lakier zapachowy to mikrokapsułki z zapachem. Przy potarciu pękają, wskutek czego następuje wydzielenie zapachu, który może dodatkowo wyróżniać produkt;
n Semi-mat jest lakierem dyspersyjnym, który dodaje subtelny delikatny połysk.
n Innym sposobem uszlachetniania, który ma wpływ na przekaz wizualny opakowania, jest stosowanie specjalnych farb: Cmyk/Pantone – to podstawowa przestrzeń kolorystyczna, w której poruszamy się w druku offsetowym. Ciekawe efekty można uzyskać już w efekcie zamiany kolorów podstawowych na specjalne, np. z biblioteki Pantone; farby fluorescencyjne są bardzo jaskrawe i w szczególny sposób mogą podkreślić elementy na opakowaniu. Poprzez mieszanie z innymi kolorami uzyskamy niecodzienne barwy; farby metaliczne są farbami na bazie srebra bądź złota. Zmieszanie ich z innymi kolorami stwarza niecodzienny efekt wizualny; duotone – czasami dwa kolory wystarczą, żeby osiągnąć interesujący efekt. Połączenie np. czerni ze srebrem może wydobyć kontrast i nadać przestrzeń grafice; farby brokatowe – Iriodin bądź inne brokaty można dodać również do farby.
Nie są to wszystkie możliwe opcje – nowe możliwości uszlachetnia staramy się tworzyć wyprzedzając oczekiwania klienta.