Paryskie dni opakowań – Tomasz Krawczak
1 Jan 1970 11:48

Jubileuszowe, 40. targi Emballage dobiegły końca. W ciągu czterech dni tysiące gości miało okazję zapoznać się z ofertą 1300 wystawców z Francji i zagranicy w zakresie maszyn pakujących, urządzeń do znakowania i nanoszenia kodów, systemów drukowania oraz produktów końcowych, czyli opakowań. Międzynarodowe Targi Opakowań Emballage odbyły się w dniach 19-22 listopada w Centrum Ekspozycyjnym Paris Nord Villepinte pod Paryżem. Tegoroczna edycja przebiegała pod hasłem „PACK SMART”, czyli „Pakuj z głową” i za cel postawiła sobie zaprezentowanie innowacji i rozwiązań dla sektora opakowaniowego. Skazani na sukces Nie jesteśmy w stanie podać Państwu dokładnych danych statystycznych na temat tegorocznych targów, ponieważ w momencie oddawania do druku tego numeru organizatorzy nie zdążyli jeszcze podzielić się nimi z dziennikarzami. Z pewnością jednak skalą i rozmachem nie ustępowały przodującym imprezom sektora opakowaniowego w Europie. Ulokowane w trzech przestronnych halach 4, 5a oraz 6 (hala nr 3 była zajmowana przez wystawców odbywających się równolegle targów transportu zakładowego MANUTENTION), tętniły życiem przez wszystkie cztery dni pokazów. Jest więc wielce prawdopodobne, że oczekiwana przez targi liczba 89 tys. zwiedzających została przekroczona. Odbywająca się co dwa lata impreza miała tradycyjnie wszelkie powody, by odnieść sukces. Względy praktyczne – miejsce targów w środku Europy i bliskość głównych rynków zbytu dla sektora opakowań – uzupełnia atrakcyjna lokalizacja; centrum Paryża oddalone jest od terenu wystawowego zaledwie o pół godziny jazdy podmiejską kolejką. Dodatkowo organizatorzy zadbali o atrakcje dla targowych gości, którzy – prócz zwiedzania firmowych stoisk w czterech halach wystawienniczych – mogli i w tym roku wziąć udział w bogatym programie towarzyszącym: wysłuchać wykładów na temat technik opakowaniowych podczas Forum SYMOP, dowiedzieć się, jaka zdaniem ekspertów jest przyszłość opakowań na konferencji „PACK VISION”, obejrzeć wystawę opakowań-symboli „I love Pack, since 1947”, zapoznać się z najbardziej innowacyjnymi rozwiązaniami wybranymi przez organizatorów w ramach ekspozycji „PACK INNOVATION”, a jeśli nadal czuli niedosyt atrakcji – obejrzeć nadawane na żywo programy poświęcone aktualnościom z branży przez EMBALLAGE TV. Poruszanie się po targach ułatwiał przemyślany układ stoisk upraszczający zwiedzanie i zapoznawanie się z ofertą branży. Halę numer 4 zajmowały maszyny do pakowania napojów oraz maszyny i urządzenia do znakowania, kodowania i etykietowania opakowań (m in. Mettler Toledo, Markem-Imaje, Atlantic Zeiser, Domino, Videojet). W hali nr 5a wystawiono maszyny do pakowania artykułów spożywczych, ochrony zdrowia i kosmetyków oraz opakowania transportowe i maszyny opakowaniowe (m.in. Ishida Europe, Bosch Packaging Technology), a w hali nr 6 demonstrowano opakowania do kosmetyków i wyrobów farmaceutycznych, artykułów luksusowych i spożywczych, inne opakowania oraz materiały opakowaniowe, a także etykiety i urządzenia do ich produkcji – od prepressu po uszlachetnianie. Najliczniej reprezentowany był sektor przemysłu spożywczego oraz napojów i płynów, który w tym roku zgromadził ponad 400 firm; sektor urody, zdrowia oraz produktów luksusowych z ponad 200 stoiskami; sektory motoryzacyjny, budowlany, dóbr konsumpcyjnych itp. (300 wystawców); sektory połączone, skierowane do przedstawicieli wszystkich branż, poświęcone kodowaniu, surowcom, etykietom, drukowaniu opakowań itd.; wreszcie pawilony narodowe i międzynarodowe (w tym roku bardzo silnie reprezentowane były zwłaszcza firmy z Turcji, które w hali nr 6 prezentowały swoją ofertę pod hasłem „Turcja jest gotowa”). Polski ślad W tym roku na targach Emballage swoją ofertę zaprezentowało pięć firm z Polski – liczba niezbyt imponująca, ale – zważywszy na zakończony ledwie miesiąc wcześniej poznański Taropak oraz dużą liczbę imprez wystawienniczych odbywających się w tradycyjnie chętniej odwiedzanych przez polskich przedsiębiorców Niemczech – w pełni zrozumiała. Na targach w roli wystawcy pojawił się warszawski producent opakowań i maszyn pakujących, firma Coffee Service. Przyjeżdżamy tu, by zaprezentować w miarę możliwości jak najszerszą ofertę, od projektowania graficznego opakowań, przez produkcję opakowań zadrukowanych i nie zadrukowanych, automatów formująco-dozujących, automatów pakujących w gotowe torebki, kartoniarek, dozowników, transporterów, mieszarek i zgrzewarek, po pakowanie usługowe – mówi współwłaściciel firmy Adam Zagrodzki. We Francji firma sprzedaje przede wszystkim gotowe opakowania w wersji nie zadrukowanej, wykonane z surowców ekologicznych. Różnica cen i nasza elastyczność w realizowaniu nawet niewielkich nakładów w najwyższej jakości przyciąga klientów z tej części kontynentu, także z Francji, która – jak oceniam – stanowi obecnie trzeci co do wielkości rynek zbytu dla Coffee Service. Na firmowym stoisku, prócz bogatej gamy opakowań, znalazło się miejsce dla automatu pakującego w gotowe torebki Cofpack An Doypack C, przeznaczonego do napełniania artykułami sypkimi, pylistymi, płynnymi czy pastami torebek płaskich, saszetek lub saszetek stojących Doypack w różnych konfiguracjach. Dwie z polskich firm obecnych na Emballage – Bech Packaging z Nowego Tomyśla oraz Plast Moroz z Białogardu – reprezentują segment opakowań z tworzyw sztucznych. Bech Packaging specjalizuje się w produkcji opakowań dla przemysłu kosmetycznego, farmaceutycznego oraz przetwórstwa żywności, przede wszystkim butelek, dozowników, atomizerów, zamknięć, pojemników na kremy i na leki). Swym klientom oferuje szeroką gamę produktów ze wszystkich tworzyw stosowanych w branży (ponad tysiąc wyrobów standardowych z PE, PP, PET i innych) oraz usługi działu projektowego i narzędziowni. Pod nazwą Bech Packaging wystawiamy się na Emballage po raz drugi; wcześniej robiliśmy to jako Scanbech – tłumaczył Jarosław Wałkiewicz, dyrektor zarządzający firmy. Francja jest dla firmy ważnym rynkiem sprzedaży, a targi okazją do spotkania z klientami i poszukiwania pomysłów na dalszy rozwój. Wśród produktów zaprezentowanych na stoisku znalazły się eleganckie i ergonomiczne butelki na męskie kosmetyki z serii Bond o unikatowym kształcie, dostępne obecnie o pojemności 150 ml i wyposażone w standardowe dwukomponentowe zamknięcie z klapką typu „flip-top”. Jak przyznał mój rozmówca: Tegoroczna impreza rozmiarowo była mniejsza od poprzedniej, ale pod względem intensywności spotkań biznesowych spełniła nasze oczekiwania. Przemysław Moroz z firmy Plast Moroz mówił o pozytywnych wrażeniach z pobytu na targach: Klienci są, ale oczywiście czas pokaże, czy spotkania przyniosły pożądany skutek i czy przełożą się na wyniki. Firma, która jest producentem opakowań z folii mono, folii laminowanych wielowarstwowych oraz taśm typu laminat wielowarstwowy, kieruje swoją ofertę – m.in. worki, kaptury, taśmy samoprzylepne – dla wytwórców opakowań na artykuły spożywcze i przemysłowe. Mająca swoją siedzibę w Turku firma Derrien & Fils produkuje opakowania drewniane do win i alkoholi w formie tub, futerałów, koszyczków, beczułek, toreb i kuferków, a także pudełka ozdobne na artykuły spożywcze (sery, wyroby cukiernicze, czekolady) i kosmetyki. Na polskim rynku istnieje od 1994 r. Guillaume Derrien, dyrektor firmy i członek jej zarządu przyznał, że w Polsce jest to nadal dość niszowa działalność, głównie ze względu na cenę opakowań z drewna. Widzimy jednak postęp – jeszcze pięć lat temu znalezienie klienta było prawie niemożliwe. Mimo wszystko odbiorcy z Zachodu pozostają głównymi kontrahentami firmy – wśród nich dominują Francuzi – stąd decyzja, by po raz drugi wystawić swoją ofertę w Paryżu. Jeszcze inny sektor produkcji reprezentuje firma Elkom Trade, która na Emballage pojawiła się jako gość stoiska francuskiego przedsiębiorstwa Decopack, z którym współpracuje przy obsłudze klientów z krajów północnej Afryki. Elkom Trade specjalizuje się w produkcji wyrobów metalowych, również opakowań (m.in. pojemników magazynowych zabezpieczanych galwanicznie przed rdzewieniem) dla sektora chemicznego, motoryzacyjnego, farmaceutycznego, spożywczego i drobiarskiego. Innowacje w centrum uwagi Nie sposób w krótkim tekście opisać wszystkich nowości, jakie na tegoroczne Emballage przygotowali wystawcy. Prawdziwe „creme de la creme” prezentowanych wyrobów zgromadziła ekspozycja Pack Innovation, stanowiąca powtórzenie idei sprzed dwóch lat. To specjalna powierzchnia wystawiennicza w hali numer 6, pokazująca przedpremierowe nowości oferowane przez wystawców, wybrane przez jury złożone z dziennikarzy prasy międzynarodowej: opakowania, materiały i technologie oraz innowacyjne maszyny. W tym roku na liście produktów nominowanych do nagrody „Innovation awards” znalazło się 46 nowości z zakresu produktów, maszyn i usług, spośród których dziennikarze wybrali 11 innowacji, wśród nich opakowanie Gook firmy Europlastiques o charakterystycznym foliowym zamknięciu wielokrotnego użytku, nie wymagające stosowania pokrywki; unikatowy system dozowniczy z zamknięciem typu „flip top” One2Dose firmy Menschen Emballages; elastyczną i ekologiczną technologią LPA 81 X LightSmart firmy Avery Dennison do przycinania, zadruku i aplikowania etykiet bez silikonowego podkładu oraz rejestrator zmian temperatury w łańcuchu dostaw produktów mrożonych TrekView firmy TiltImport. W gronie nominowanych produktów i rozwiązań znalazły się nowości firm, takich jak Multivac, RPC Superfos, Ds Smith Packaging France, Bosch Rexroth, X-Rite Pantone oraz Esko. Produkty wyeksponowano w hali numer 6 w charakterystycznych przezroczystych „balonach”, ułatwiając zapoznanie się z nowościami wszystkim gościom targowym. Kolejna edycja targów Emballage odbędzie się w dniach 17-20 listopada 2014 r.