Luksus nie boi się kryzysu
1 Jan 1970 11:48

26 października br. zakończyła się 25. edycja targów Luxe Pack, tradycyjnie, jeśli chodzi o Europę, odbywająca się w księstwie Monako. Trzydniową imprezę dedykowaną opakowaniom luksusowym odwiedziła rekordowa – zdaniem organizatorów – liczba zwiedzających. Łączna liczba 7022 zwiedzających uznała jubileuszową edycję targów za szczególnie dynamiczną: 370 wystawców zaprezentowało liczne innowacje, a wydarzenia towarzyszące imprezie uczyniły ją miejscem wymiany opinii i doświadczeń między producentami opakowań, osobami odpowiedzialnymi za ich kreację i zleceniodawcami. Warto dodać, że liczba zwiedzających wzrosła w stosunku do poprzedniej edycji targów Luxe Pack o 10,5 proc., co świadczy o potencjale rozwojowym tego sektora opakowań. Najliczniej reprezentowane były branże perfumiarska i kosmetyczna, za nimi pod względem liczby zwiedzających i wystawców uplasowały się branże: alkoholowa, produktów delikatesowych, akcesoriów związane z sektorem fashion, biżuteryjna i zegarkowa, farmaceutyczna, wyrobów tytoniowych oraz dekoracyjna. 52 proc. zwiedzających przybyło z 68 krajów spoza terytorium Francji, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Rosji i Afryki Południowej. Porady ekspertów Gościem honorowym Luxe Pack 2012 była Mary Lewis, dyrektor kreatywna Lewis Moberly, uznawana przez branżę za jedną z najbardziej kreatywnych i innowacyjnych projektantek opakowań. Podczas jednej z licznych, cieszących się dużą popularnością konferencji podzieliła się ona ze słuchaczami wskazówkami, którymi kieruje się w swojej pracy. „Najpierw przyciągnij wzrok, potem zdobądź serce, a na końcu przekonaj rozum” – tą prostą zasadą Mary Lewis kieruje się nie tylko w pracy, ale i w życiu prywatnym. To nie jedynie marketingowy bon mot, ale również najkrótszy opis zwyczajów zakupowych. Podczas konferencji nt. „Luksusowe opakowania i zrównoważony rozwój – nowy alians?” eksperci z zakresu sustainability „wmurowali” kamień węgielny pod analizy związane z luksusowymi opakowaniami, czym zapoczątkowali rozwój inicjatywy zrównoważonego rozwoju w tym sektorze. Duże koncerny i domy modowe, jak LVMH, Chanel czy Guerlain wykazały umiarkowanie, jeśli chodzi o adopcję koncepcji eko i przedstawiły dyskretne innowacje z ekologicznym przesłaniem. Kreacja opakowania dla produktu, który ma być sprzedawany przez Internet, zrozumienie rozwijającego się rynku produktów luksusowych, produkcja wyjątkowych, unikatowych opakowań czy połączenie percepcji zmysłowej i luksusu to tylko niektóre tematy poruszone przez ekspertów podczas trzydniowych targów w Monako. Luksusowe trendy Jak informują organizatorzy, wiele firm zdecydowało się zaprezentować swoje innowacyjne produkty i rozwiązania po raz pierwszy właśnie na targach Luxe Pack 2012, między innymi w specjalnej przestrzeni zatytułowanej „Forum innowacji”. Wręczono również wyróżnienia – nagroda „Luxe Pack 2012 in green” trafiła do firmy Favini, producenta papieru Crush, w 15 proc. wykonanego z organicznych odpadów spożywczych. „Obserwator trendów Luxe Pack Monaco” stał się już narzędziem planowania strategicznego dla właścicieli marek. Eksperci tej komisji we współpracy z magazynem „Formes de luxe” wyznaczyli 4 kierunki, w jakich zmierzają opakowania luksusowe: kolor różowy jako kolor symbolizujący szczęście staje się coraz bardziej popularny; rosnące wykorzystanie osiągnięć postępu technologicznego do kreacji produktów imitujących efekty innych produktów (droższych, mniej ekologicznych, mniej praktycznych w stosowaniu); choć ostentacja jest zdecydowanie passe, to producenci wyrobów luksusowych wciąż wyróżniają swoje produkty na tle masowych i wreszcie: marka to nie wszystko, producenci wyrobów markowych w związku z rosnącą świadomością konsumentów przykładają dużą wagę do jakości oraz jej stabilności. Kolejna europejska edycja targów Luxe Pack odbędzie się w dn. 23-25 października 2013, oczywiście w Monako, a poprzedzą ją Luxe Pack Shanghai (23-24 kwietnia 2013) oraz Luxe Pack New York (15-16 maja 2013.). AN