Iggesund rzuca wyzwanie projektantom opakowań
1 Jan 1970 13:09
Firma Iggesund Paperboard, wiodący producent wysokiej jakości tektury z włókien pierwotnych wykorzystywanej w branży opakowań klasy premium, ogłosiła nawiązanie współpracy z amerykańską firmą crowdsourcingową crowdSPRING. Wspólny projekt obu przedsiębiorstw ma na celu rzucenie projektantom z całego świata wyzwania polegającego na udoskonaleniu powszechnie używanych opakowań.
Każdego dnia jesteśmy zasypywani przykładami opakowań, które można byłoby udoskonalić, lepiej dobierając materiały lub dopracowując projekt – wyjaśnia Staffan Sjöberg, który nadzoruje rozpoczęty projekt crowdsourcingowy w firmie Iggesund Paperboard. – Postanowiliśmy dać szansę projektantom na całym świecie, aby podzielili się swoimi pomysłami zastąpienia opakowań szklanych, plastikowych lub metalowych rozwiązaniami wykorzystującymi tekturę.
Staffan Sjöberg podkreśla, że firma Iggesund Paperboard nie poszukuje niedrogich wzorów, które znalazłyby zastosowanie komercyjne. Celem jest raczej sprawdzenie, jak zdaniem projektantów z różnych zakątków świata można sprawić, aby rozwój produkcji opakowań był bardziej zrównoważony.
Nie będziemy rościć żadnych praw handlowych do przedstawionych pomysłów – mówi Staffan Sjöberg. – Interesuje nas wyłącznie to, w jaki sposób projektanci chcieliby udoskonalić opakowania, które każdego dnia widzą w sklepach. Chcemy opublikować te pomysły, a niektóre może nawet przedstawić w postaci fizycznej.
Dla crowdSPRING współpraca z Iggesund Paperboard to dość niezwykły projekt. Zazwyczaj na stronie firmy nabywcy zamieszczają zapotrzebowanie na projekt wraz z ceną, a projektanci przesyłają im swoje pomysły. Na koniec nabywca wybiera rozwiązanie, które najbardziej przypadło mu do gustu i pozyskuje prawa do grafiki, projektu strony, wzoru przemysłowego lub hasła reklamowego. Model wykorzystywany przez crowdSPRING polega na zaoferowaniu klientom gotowych projektów, z których mogą oni wybierać te najlepsze, a nie systemu składania ofert lub propozycji.
Jest to wyjątkowy projekt, który idealnie współgra z wizją naszej działalności opartej na rzetelności i wspieraniu kreatywności projektantów na całym świecie – twierdzi Mike Samson, współzałożyciel crowdSPRING. – Wierzymy, że połączenie zrównoważonego rozwoju i nowatorskiego sposobu myślenia przyciągnie wielu z tysięcy członków społeczności crowdSPRING.
Iggesund Paperboard jest częścią działającej w przemyśle drzewnym szwedzkiej grupy Holmen. Według listy ONZ Global Compact jest to jedno ze 100 najbardziej zrównoważonych przedsiębiorstw przemysłowych na świecie. Roczne obroty firmy Iggesund wynoszą około 5 mld koron szwedzkich (525 mln euro). Sztandarowym produktem przedsiębiorstwa jest tektura Invercote, sprzedawana w ponad 100 krajach.
Firma ma dwie rodziny produktów: Invercote i Incada. Obie uznawane są za liderów jakości w swoich segmentach. Od 2010 roku firma Iggesund zainwestowała 3,3 mld koron szwedzkich (346 mln euro) na rzecz zwiększenia wydajności energetycznej i ograniczenia emisji dwutlenku węgla powstającego ze spalania paliw kopalnych w swoich zakładach papierniczych. Poczynione inwestycje sprawiły, że obie papiernie należące do firmy stały się niemal samowystarczalne pod względem energii elektrycznej.
Zarówno Iggesund, jak i grupa Holmen przesyłają dane dotyczące emisji dwutlenku węgla powstałego ze spalania paliw kopalnych do międzynarodowej organizacji Carbon Disclosure Project i znajdują się obecnie na liście A. Lista ta obejmuje prawie 200 przedsiębiorstw z całego świata, które podejmują działania na rzecz walki ze zmianami klimatycznymi. Dane środowiskowe obu firm są włączane do rocznych raportów, sporządzanych zgodnie z najwyższymi standardami zrównoważonej sprawozdawczości określanymi w ramach inicjatywy Global Reporting Initiative.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Iggesund