Firma Poli-Plus rozpoczęła swoją działal-ność w 2005 roku. Od początku zajmuje się dostarczaniem etykiet samoprzylepnych w zwoju oraz innych produktów poligraficznych. Firma współpracuje z klientami indywidualnymi oraz wieloma przedstawicielami różnych gałęzi przemysłu: chemicznego, spożywczego, kosmetycznego, ogrodniczo-warzywnego, motoryzacyjnego i wielu innych.
W październiku 2014 roku Poli-Plus zakupiła maszynę do druku cyfrowego etykiet samoprzylepnych w zwoju.
Maszyna ta drukuje wysokiej jakości farbami UV, które charakteryzują się bardzo dobrą przyczepnością do podłoża drukowanego, odpornością na działanie promieni słonecznych (nie blakną), są odporne na ścieranie i mają wysoki połysk, dzięki czemu zostaje wyeliminowany proces lakierowania. Oprócz druku na folii i na papierze możliwe jest zadrukowywanie folii aluminiowej służącej np. do zamykania blistrów z tabletkami. Istnieje także możliwość reprintu, czyli dodrukowywania treści czy też grafiki na wcześniej wydrukowanych etykietach. Maszyna ma możliwość drukowania zmiennych danych (np. etykiety na bagaż) oraz druku dwustronnego.
Nasuwa się pytanie: czy druk cyfrowy jest konkurencją dla fleksografii?
Tomasz Ołtarzewski: Jak najbardziej. Przy druku cyfrowym klient nie ponosi bowiem kosztów form drukowych (polimerów), co może znacznie ograniczyć koszt produkcji etykiet. Ma to głównie znaczenie dla firm, których projekty etykiet często się zmieniają (zmiana np.: treści, symboli, znaków ostrzegawczych, nazwy produktu) – przy druku flekso każda zmiana na etykiecie wiąże się z koniecznością poniesienia kosztów form drukowych. U nas, przy druku cyfrowym, tych kosztów nie ma. Możemy także wykonać wydruk próbny etykiet, który będzie w 100% odpowiadał zamawianym etykietom.
Jakim branżom poleca Pan druk cyfrowy?
T.O.: Krąg odbiorców jest praktycznie nieograniczony, gdyż wszędzie tam, gdzie potrzebna jest etykieta do oznakowania produktów lub przekazania informacji, może mieć zastosowanie druk cyfrowy.
Naszą ofertę kierujemy przede wszystkim do firm potrzebujących np. etykiet dla nowych produktów, które nie wiadomo jak zostaną przyjęte na rynku, do firm produkujących małe i średnie serie, do producentów serii limitowanych, promocyjnych. Współpracujemy także z firmami, które mają kilka czy też kilkanaście rodzajów etykiet jednego wymiaru – przy druku cyfrowym możemy bowiem połączyć etykiety o tym samym wymiarze w jeden nakład, dzięki czemu cena jest korzystniejsza.
W ilu kolorach drukuje Państwa maszyna cyfrowa?
T.O.: Mamy możliwość drukowania w 5 kolorach: biały plus CMYK. Możemy regulować stopień intensywności kolorów, co ma znaczenie głównie przy druku kolorem białym. Kolor ten daje doskonały efekt przy drukowaniu na folii transparentnej oraz na materiałach metalizowanych. Przy drukowaniu na folii transparentnej podbicie innych kolorów kolorem białym sprawia, że etykieta w miejscu druku jest nieprzezroczysta, a tym samym druk jest bardzo wyraźny, natomiast część niezadrukowana prezentuje zawartość opakowania.
Kolory specjalne, często stosowane w projektach, są przetwarzane przez wysokiej jakości RIP na CMYK. Uzyskany po przetworzeniu kolor jest niemalże identyczny z kolorem zadeklarowanym.
Jak ocenia Pan jakość druku?
T.O.: Jakość druku jest znakomita. Kolory są intensywne, trwałe i z połyskiem, dzięki czemu nie trzeba lakierować etykiet lakierem UV. Drukując etykietę na papierze uzyskujemy połysk w miejscach zadruku (efekt wybiórczego lakierowania), natomiast miejsca niezadrukowane mogą pozostać matowe lub półmatowe. Daje to wrażenie wypukłości elementów drukowanych i często pada pytanie ze strony klientów, czy jest to druk wykonany sitem?
Na jakich materiałach wykonywane są nadruki?
T.O.: Nadruk możemy wykonać na różnego rodzaju materiałach, samoprzylepnych i nie tylko. W ofercie mamy materiały samoprzylepne papierowe, foliowe, podłoża do produkcji metek i biletów, podłoża specjalne, np. aluminium; laminaty.
Etykiety samoprzylepne są wykonywane z papieru lub folii. Proponujemy papier biały i srebrny (metalizowany), matowy i półbłyszczący, termiczny ECO i termiczny powlekany TOP, folię transparentną i białą.
Jak zachęciłby Pan firmy do skorzystania z Państwa druku cyfrowego?
T.O.: Myślę, że najlepiej zobaczyć, jak wygląda konkretny projekt wydrukowany cyfrowo na naszej maszynie. Wystarczy się z nami skontaktować, dokonamy kalkulacji i przygotujemy wydruki próbne. Sądzę, że firmy, które raz zobaczą nasz wydruk cyfrowy, nie zechcą już korzystać z innych form druku.
Dziękuję za rozmowę.