Co piąty Polak nie segreguje odpadów opakowaniowych
1 Jan 1970 13:46
Już od prawie dwóch lat w Polsce obowiązują nowe zasady odbioru odpadów. Tak zwana ustawa śmieciowa pozytywnie wpłynęła na nawyki Polaków – chętniej i częściej segregują odpady opakowaniowe. Z badania przeprowadzonego przez TNS Polska na zlecenie Fundacji ProKarton wynika jednak, że więcej niż co piąty Polak nie segreguje odpadów, a 28% ankietowanych nie wie, do jakiego pojemnika wrzucać zużyte kartony po mleku i sokach.
Nawyki Polaków dotyczące segregacji odpadów zmieniają się na lepsze, ale wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia w dziedzinie edukacji społecznej. Choć zdecydowana większość z nas segreguje odpady opakowaniowe, to jednak 22% respondentów wrzuca wszystko do tego samego kosza.
Innymi słowy, 9 milionów Polaków, czyli więcej niż co piąty badany, nie segreguje odpadów. 17% respondentów twierdzi, że segreguje je sporadycznie. Oznacza to, że łącznie prawie 40% osób nie sortuje odpadów regularnie.
A jak wygląda temat segregacji w przypadku kartonów do płynnej żywności? Blisko 68% dorosłych Polaków deklaruje, że regularnie segreguje zużyte kartony po mleku i sokach. Zawsze robi to 40%, przeważnie 28%. Nigdy za segregację kartonów nie zabrał się co piąty zapytany (22%). Sporadycznie robi to 10% respondentów.
Dlaczego nie wszyscy segregują zużyte kartony do płynnej żywności? Wyniki badania wskazują, że 28% respondentów nie wie, do jakiego worka czy pojemnika należy wrzucać kartony po mleku i sokach – to aż 9 milionów Polaków, którzy potrzebują dodatkowej edukacji na temat selektywnej zbiórki.
Autorzy badania sprawdzili, dlaczego więcej niż jedna czwarta z nas nie segreguje kartonów do płynnej żywności. Jako jedną z głównych przyczyn badani wymieniali brak dobrej infrastruktury – 28% odpowiada, że w ich najbliższej okolicy nie ma odpowiednich pojemników do selektywnej zbiórki, 22% mówi, że w ich domu nie ma miejsca na segregację, 18% nie chce się tego robić, a 17% respondentów nie segreguje, bo nie wierzy w sprawność systemu zagospodarowywania odpadów.
Ponadto spośród osób, które nie prowadzą regularnej segregacji, 13% nigdy nie słyszało o recyklingu kartonów po mleku i sokach, a kolejne 13% nie ma pojęcia, do którego pojemnika wrzucać takie kartony.
Tym, co mogłoby przekonać badanych do segregacji kartonów po mleku i sokach, jest przede wszystkim zapewnienie łatwego dostępu do pojemników do selektywnej zbiórki (33%), posiadanie odpowiednich pojemników w domu (23%), pewność, że system zarządzania odpadami działa rzetelnie (22%) oraz instrukcja, która w prosty sposób wyjaśniałaby zasady segregacji (14%).
Blisko jedna piąta osób, które nie segregują kartonów do płynnej żywności (18%) deklaruje, że nic nie skłoniłoby ich do zmiany przyzwyczajeń i rozpoczęcia segregacji kartonów.
Jak ocenia Jan Jasiński, prezes Fundacji ProKarton: Choć coraz więcej Polaków regularnie segreguje kartony po mleku i sokach, z uzyskanych odpowiedzi wynika, że największym wyzwaniem pozostaje nadal dostęp do pojemników na selektywną zbiórkę odpadów opakowaniowych, których często brakuje w najbliższej okolicy. Bardzo potrzebna jest też szersza edukacja społeczna na temat problematyki zagospodarowania odpadów. Polacy chcą otrzymywać proste i czytelne instrukcje, które wyjaśnią im, gdzie wrzucać poszczególne frakcje odpadów opakowaniowych.
Fundacja ProKarton została założona w lipcu 2011 roku przez producentów materiału opakowaniowego do mleka i soków w Polsce. Jej celem jest popularyzacja kartonów do płynnej żywności jako opakowań nowoczesnych i zaawansowanych pod względem ekologicznym, a także działanie na rzecz edukacji ekologicznej.
Badanie przeprowadzone przez TNS Polska na zlecenie Fundacji ProKarton wykonano w dniach 8-13 maja br. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków – 1006 osób powyżej 15. roku życia. Odpowiedzi uzyskiwano za pomocą wywiadów bezpośrednich, wspomaganych komputerowo.
Opracowano na podstawie materiałów Fundacji ProKarton