Wyzwanie firmy Iggesund dla projektantów: 200 pomysłów na udoskonalone opakowania
1 Jan 1970 10:31
W wyniku wyzwania rzuconego projektantom z całego świata, polegającego na stworzeniu lepszych i bardziej zrównoważonych opakowań produktów, firma Iggesund Paperboard otrzymała prawie 200 zgłoszeń. Przedsiębiorstwo wyłoniło trzy nagrodzone projekty, a także rozpoczęło rozmowy z innymi projektantami w celu umożliwienia wykorzystania ich pomysłów w różnych obszarach.
Jesteśmy zaskoczeni tym, że nasz konkurs spotkał się z tak ogromnym odzewem zarówno ze strony uczestniczących w nim projektantów, jak i prasy – komentuje Staffan Sjöberg, kierownik ds. public relations w firmie Iggesund Paperboard. – Oczywiście cieszy nas to, ponieważ jednym z naszych założeń było pokazanie projektantom, co można zrobić z tektury jako takiej oraz przy wykorzystaniu naszych produktów, a zwłaszcza materiału Invercote i Incada.
Jedno z nagrodzonych zgłoszeń zakładało stworzenie systemu pakowania rolek papieru toaletowego lub kuchennego. Pomysł został nadesłany przez Maikela Robertsa z Barcelony.
Z perspektywy producenta tektury jest to bardzo ekscytujący projekt, ponieważ zakłada porzucenie opakowań plastikowych na rzecz tektury – mówi Staffan Sjöberg. – Pomysł opracowany przez Maikela Robertsa pozwala na umieszczenie większej liczby rolek na każdej palecie oraz umożliwia lepszą ekspozycję w punktach sprzedaży. Prawdopodobnie ułatwia także obsługę towaru.
Jessica Bergdahl, Moa Ahlström i Linnea Löfgren, studentki pierwszego roku szkoły Nackademin w Sztokholmie (Szwecja), otrzymały nagrodę za projekt opakowania na chipsy spełniającego potrójną funkcję. Oprócz tego, że chroni ono zawartość lepiej niż tradycyjne opakowania, można je rozłożyć i użyć go jako miseczki. Wieko służące jako zamknięcie może być ponadto wykorzystane do serwowania dipów.
Opakowanie spełniające kilka funkcji to zawsze ciekawy pomysł. Jestem przekonany, że w przyszłości rozwiązania tego typu zyskają na popularności – komentuje Bo Wallteg, wieloletni redaktor naczelny czasopisma „Nord-Emballage” poświęconego branży opakowań oraz członek jury.
Trzecią nagrodę przyznano projektowi Alpha Design z Bułgarii, który zakłada stworzenie uchwytu i okładki ochronnej na czytniki e-booków.
Wykonane z tektury okładki lub uchwyty są niedrogie i pozwalają na dostosowanie wyglądu czytnika do spersonalizowanej treści – wyjaśnia Johan Grana°s, specjalista ds. rozwoju w firmie Iggesund, który również zasiadł w trzyosobowym jury. – Ale nawet jeżeli nie wykorzystamy tej możliwości, nadal jest to tańsza alternatywa dla wielu uchwytów i okładek dostępnych na rynku.
Firma Iggesund nawiązała współpracę z amerykańską agencją crowdsourcingową Crowdspring. Działająca w jej ramach sieć projektantów była podstawą organizacji konkursu.
Mieliśmy nadzieję, że otrzymamy wiele projektów lokalnych, dzięki którym moglibyśmy dostrzec różnice pomiędzy poszczególnymi krajami i częściami świata – mówi lekko rozczarowany Staffan Sjöberg. – Ale i tak mieliśmy szczęście. Znaczna większość zgłoszonych prac to przerobione produkty globalnych marek.
Podkreślił także, że jury oceniało projekty bez przeprowadzania szczegółowej analizy wykonalności każdego z nich. Niektóre z prac zostały odrzucone ze względu na niemożliwość ich zrealizowania, jednak nadesłano także liczne prace o dużym potencjale komercyjnym.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Iggesund