25-lecie Tetra Pak w Polsce – Anna Naruszko
1 Jan 1970 12:46

W tym roku firma Tetra Pak świętuje 25-lecie założenia oddziału w Polsce. Ćwierć wieku obecności firmy w Polsce to czas ciągłego rozwoju, wdrażania innowacji oraz wspierania klientów we wdrażaniu innowacji. Polski oddział Tetra Pak w 1990 roku składał się z 4 pracowników i obsługiwał kilku klientów, dziś zatrudnia około 400 osób, a z jego produktów i rozwiązań korzysta ponad 100 producentów żywności. Znajomość warunków panujących na lokalnym rynku, szeroki asortyment oferowanych opakowań, urządzeń i usług oraz bliska współpraca z klientami zaowocowały dynamicznym rozwojem firmy w Polsce. W latach 1990-2014 w Polsce sprzedanych zostało ponad 20 mld litrów produktów zapakowanych w około 24 mld opakowań Tetra Pak (w samym 2014 roku było to niemal 1,5 mld opakowań). Polska to rynek bardzo konkurencyjny, którego dynamiczny rozwój opiera się na innowacjach – mówi Małgorzata Kołton, dyrektor generalna Tetra Pak Polska, Czechy, Słowacja i Węgry, z firmą związana od 16 lat. – Nasi klienci są bardzo zaawansowani technologicznie, Polska pod względem innowacyjności zajmuje trzecią pozycję w Grupie Tetra Pak. 8 na 10 W tym roku świętujemy 25 lat naszej obecności w Polsce. Przez ten czas z radością obserwowaliśmy sukcesy naszych polskich klientów. Jesteśmy zaszczyceni, że mogliśmy przyczynić się do nich i dzięki wieloletniemu, globalnemu doświadczeniu w przetwarzaniu i pakowaniu żywności staliśmy się zaufanym partnerem polskich producentów – dodaje Małgorzata Kołton. W Polsce, podobnie jak na świecie, Tetra Pak rozpoczęła swój rozwój od sektora mleczarskiego. Instalacje Tetra Pak pojawiały się już wcześniej w polskich zakładach produkcyjnych, jednak prawdziwa rewolucja na polskim rynku mleczarskim dokonała się w 1995 roku, kiedy pojawiło się pierwsze markowe mleko UHT „Łaciate” w jednym z najbardziej rozpoznawalnych opakowań firmy Tetra Pak – kartonie Tetra Brik Aseptic. Obecnie 8 na 10 opakowań mleka UHT to opakowania Tetra Pak. W 2015 roku koncern wprowadził na rynek nakrętkę z odnawialnych zasobów (z trzciny cukrowej), którą jako pierwsza wykorzystała mleczarnia w Wolsztynie. Firma Tetra Pak rozpoczęła współpracę z sektorem przetwórstwa owocowo-warzywnego w 1989 roku, uruchamiając w zakładach Hortex w Skrzyńsku k. Przysuchy pierwszą w Polsce linię napełniającą, wykorzystującą opakowania Tetra Brik Aseptic do aseptycznego pakowania soków. Obecnie ponad 130 marek z segmentu soków, nektarów i napojów jest pakowanych w opakowania kartonowe Tetra Pak. Ogółem kartony mają ponad 70% udział w rynku soków. Obecnie w kartony pakuje się także zupy, przeciery na bazie pomidorów oraz warzywa dotychczas pakowane w słoiki i puszki. Kartony są bardzo popularne w polskiej branży spożywczej, gdyż zapewniają wysokie bezpieczeństwo produktu. Są także wygodne, lekkie, poręczne i nietłukące. Nie tylko opakowania Tetra Pak to jednak nie tylko opakowania, ale również nowoczesne, wydajne i ekonomiczne systemy do przetwarzania żywności płynnej oraz produktów z cząstkami: membrany, wirówki, homogenizatory, urządzenia do ciągłej i szarżowej produkcji przetworów na bazie pomidorów, kompletne linie do produkcji lodów, a także urządzenia do produkcji napojów gazowanych i kosmetyków. W ofercie posiada również szereg urządzeń dystrybucyjnych takich jak przenośniki, tackarki, owijarki, skrzynie i pojemniki na kółkach. W naszym kraju obecnie pracuje przeszło 900 urządzeń procesowych Tetra Pak. W 2015 roku firma zwiększyła swoje zaangażowanie w polski rynek poprzez nabycie Obram SA, wiodącego dostawcy rozwiązań z dziedziny technologii i urządzeń do produkcji sera, działającego w Polsce, Rosji, na Białorusi i w wielu innych krajach Europy Wschodniej. Odpowiedzialny rozwój Firma Tetra Pak czuje się także odpowiedzialna za środowisko naturalne krajów, w których działa. W 2000 roku współtworzyła pierwszą Organizację Odzysku Rekopol SA, której celem jest wspieranie polskich producentów żywności w wypełnianiu prawnych wymogów dotyczących recyklingu. W 2007 r. należała do sygnatariuszy „Dobrowolnego Porozumienia na rzecz rozwoju systemu zbierania i recyklingu odpadów opakowaniowych po kartonach do płynnej żywności”. Do realizacji celów Dobrowolnego Porozumienia powołano Program REKARTON. W 2011 roku Tetra Pak, wraz z największymi producentami opakowań kartonowych, powołała Fundację ProKarton, która ma na celu promocję kartonów jako nowoczesnych i przyjaznych środowisku opakowań, a także edukację ekologiczną, zwłaszcza dotyczącą gospodarki zużytymi kartonami po napojach. Koncern był także inicjatorem akcji „Mleko z klasą” i „Soki z klasą”, promującej zdrowe nawyki żywieniowe wśród dzieci i młodzieży. Cieszymy się z rozwoju polskiego przemysłu spożywczego, ale nie zamierzamy spocząć na laurach. Z myślą o przyszłości pracujemy nad kolejnymi innowacjami, nowymi generacjami opakowań i jeszcze doskonalszymi technologiami przetwórczymi. Naszym celem jest tworzenie funkcjonalnych, przyjaznych dla środowiska, ekonomicznych i efektywnych rozwiązań. Dużo uwagi poświęcamy również ciągłemu rozwojowi naszego zespołu, aby nasi klienci byli wspierani przez najwyższej klasy specjalistów – konkluduje Małgorzata Kołton.