Rozwój rynku pudełek składanych
1 Jan 1970 12:46

Globalny rynek kartonowych pudełek składanych do 2020 r. powinien osiągnąć wartość ponad 100 mld dolarów i będzie zużywał blisko 47 mln ton tektury – wynika z opracowania firmy badawczej Smithers Pira. Za ponad połowę obecnej wartości rynku – 87 mld dolarów – odpowiada zapotrzebowanie na tego typu opakowania płynące z regionu Azji i Pacyfiku. Jak przekonują autorzy raportu, w najbliższych latach sektor pudełek składanych jeszcze silniej przesunie się w tamtym kierunku, a w efekcie rynek azjatycki zwiększy swój udział w konsumpcji pudełek składanych z 52% w 2014 r. do ponad 60% w 2020 r. Kluczowym czynnikiem rozwoju tego rynku będzie ekspansja ekonomiczna Chin, które zwiększą swój udział w rynku pudełek kartonowych z 31% (2010 r.) do 39% (2020), a także rosnąca konsumpcja na Półwyspie Indyjskim, który w 2020 r. powinien zużywać ponad 6% pudełek składanych produkowanych w skali globu. Raport „Przyszłość kartonowych pudełek składanych do 2020 r.” zdradza, że największą grupę pudełek składanych stanowią produkty ochrony zdrowia, wyprzedzając opakowania na tytoń. Badanie zwraca również uwagę na wzrastające zapotrzebowanie na opakowania domowych środków czystości. Globalny popyt na małe urządzenia elektroniczne, w tym telefony komórkowe, przyczynia się do zwiększonego zużycia tektur z mikrofali oraz opakowań kartonowych, podczas gdy recesja spowodowała wzrost popularności produktów typu „zrób-to-sam” oraz części samochodowych (również pakowanych w pudełka składane). Za zwiększony popyt na opakowania kartonowe odpowiada również duża popularność suchej żywności (przede wszystkim w krajach azjatyckich); z drugiej strony stopniowa poprawa kanałów dystrybucyjnych oraz ekspansja supermarketów w tym ostatnim regionie przyczynia się do wzrostu zużycia pudełek kartonowych na produkty mrożone i chłodzone. Raport Smithers Pira wskazuje, że cały łańcuch dostaw na rynku pudełek składanych staje w obliczu rosnącej presji ze strony odbiorców. Oczekują oni od dostawców i producentów opakowań nowych, innowacyjnych technologii, procesów i rozwiązań wzorniczych, które pozwolą wyróżnić ich produkty na wysoce konkurencyjnych półkach sklepowych. W rezultacie producenci pudełek i drukarnie muszą liczyć się z koniecznością nieustannych inwestycji w nowe technologie drukowania, które zaoferują więcej kolorów w druku oraz bardziej efektowne wykończenia takie jak foliowanie na gorąco, wytłaczanie, lakierowanie spotowe i inne. Końcowym rezultatem opisanych wpływów i trendów jest rozwijający się rynek, który – jak twierdzą autorzy raportu –w 2015 r. będzie konsumował o 5% więcej opakowań kartonowych niż rok wcześniej, a do 2020 r. przeżyje kilka kolejnych lat dalszego rozwoju w średniorocznym tempie 3,5%, by w 2020 r. osiągnąć wartość 106 mld dolarów (według obecnej wartości dolara amerykańskiego). Na podstawie informacji Smithers Pira opracował TK