Badania i rozwój: Propozycja konstrukcji opakowania wielofunkcyjnego dla produktów gastronomicznych typu „take-away”
1 Jan 1970 13:25

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

STRESZCZENIE: Projekt ten podejmuje problematykę dotyczącą komfortowego przenoszenia zakupionych produktów gastronomicznych typu „take-away” – jedzenie na wynos. Realizacją tego założenia jest stworzenie funkcjonalnej konstrukcji opakowania, która ma zapewnić konsumentowi maksymalny komfort podczas przenoszenia zakupionego towaru do miejsca konsumpcji. Jest to projekt pracy licencjackiej realizowany w Wyższej Szkole Sztuki i Projektowania w Łodzi. Prezentuje ideę pomysłu sposobu przenoszenia produktów typu „take-away”, opis zaprojektowanej konstrukcji, a także szczegółowy opis rodziny opakowań powstałej na bazie podstawowej siatki konstrukcji.

ABSTRACT: This project focuses on the topic of carrying purchased takeaway food in a comfortable way. The aim of this thesis is to create a functional package which will enable a consumer to carry purchased products comfortably to the place of consumption. The project is a part of Bachelor’s thesis in Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania in Łódź. It presents the idea of the way to carry takeaway products, a description of the designed model as well as a detailed description of a group of products based on the basic grid model.

Obecnie na rynku nie ma komfortowych opakowań zbiorczych dla napojów i przekąsek w propozycji  „take-away”, które umożliwiałyby funkcjonalne przenoszenie większej ilości produktów za pomocą jednej ręki do miejsca konsumpcji. 

Patrząc na współczesność, życie w biegu, odnotowuje się ogromny wzrost w obszarze „fast-food”. Powstaje wiele kawiarni  i restauracji. Modnym trendem staje się organizowanie street food – festiwali ulicznego jedzenia, gdzie pojawiają się mobilne restauracje, tzw. food-truck, gdzie z założenia nie zapewnia się klientowi miejsca do spożywania zakupionych napojów czy jedzenia. Dlatego tak ważny staje się element zapewnienia klientowi odpowiedniego opakowania, które zapewni komfortowe przeniesienie zakupionego produktu do miejsca konsumpcji. Klient korzystając z właściwego opakowania czuje się zadbany, pozostając usatysfakcjonowanym gościem restauracji w dowolnym miejscu, które wybrał na miejsce konsumpcji. 

Opis konstrukcji

Opakowanie jest konstrukcją wykonaną, bez klejenia, z jednego paska tektury trójwarstwowej, co minimalizuje straty przy produkcji. Transportowanie i przechowywanie na płasko do samodzielnego składania w „food-truck”.

Forma konstrukcji jest uproszczona ze względu na zapewnienie maksymalnej funkcjonalności. Podczas procesu projektowania konstrukcji wszystkie elementy zostały poddane analizie, w wyniku czego pozbawiono je zbędnych detali czy dekoracji w celu dodania praktyczności i zwiększenia ergonomii w trosce o klienta.

Konstrukcja spełnia następujące funkcje:  

1. Ułatwia proces przenoszenia, ergonomiczny uchwyt zapewnia łatwe utrzymywanie i przenoszenie jedną ręką dwóch gorących kubków bez żadnych obaw i kłopotów dla konsumenta.

2. Konstrukcja jest wielofunkcyjna, za pośrednictwem specjalnie zaprojektowanej struktury otworów  w opakowaniu można umieścić różnorodne rozmiary kubków zarówno do napojów, jak i do przekąsek. Wielkości te są zmienne i wynikają z różnych rozmiarów sprzedawanych produktów.

3. Konstrukcja jako opaska łączy ze sobą pojedyncze produkty w jedną zwartą całość, co ułatwia przenoszenie stając się nieodłącznym elementem konsumpcji większej ilości produktów poza zakładem gastronomicznym.

Prezentowane kubki zazwyczaj są używane do napojów, ale mogą być również wykorzystywane jako pojemniki na różnorodne przekąski, co jest praktyczne i wpływa na ich uniwersalność.

Konstrukcja jako opaska łączy z sobą pojedyncze produkty w jedną całość, co ułatwia przenoszenie stając się nieodłącznym elementem konsumpcji dwóch produktów poza zakładem gastronomicznym. 

Opis rodziny opakowań

Po dokonaniu analizy licznych wariantów schematu konstrukcji uznano, że główną cechą projektu jest funkcja. Funkcjonalność i wygoda to główne czynniki wpływające na wygląd konstrukcji, tak więc konstrukcja pozbawiona została niepotrzebnych szczegółów, a kształt jest zminimalizowany i uproszczony. W rezultacie podstawowa konstrukcja opakowania została zmodyfikowana, dzięki czemu powstała rodzina opakowań, składająca się z trzech różnych konstrukcji.

I. W pierwszej propozycji można umieścić dwa kubki do zimnych napojów, a za  pośrednictwem opracowanego systemu otworów mogą to być zarówno dwa małe kubki, jak i dwa duże. Przy niewielkiej zmianie konstrukcja może być dostosowana do kubków wymaganej wielkości przez producenta. 

II. Druga propozycja oferuje możliwość umieszczenia w konstrukcji czterech kubków,  również  o różnych rozmiarach. Dzięki temu opakowaniu można łatwo transportować cztery różne jednostki produktów.

III. Trzecia propozycja jest skierowana do osób zamawiających dwa kubki o dowolnej wielkości oraz przekąski, np. dwie kawy i dwa hot dogi/muffin/jogurt lub inny dowolny produkt o okrągłym kształcie bądź umieszczony w małym kubku. Koncepcja konstrukcji opakowań – to prostota i praktyczność, wygoda i ergonomia dla odbiorcy.

Idea projektu

Głównym zagadnieniem projektu jest pomoc i zlikwidowanie problemów odbiorcy poprzez zaprojektowanie odpowiedniej konstrukcji opakowania, która zapewni komfort klientowi małej mobilnej gastronomii poprzez przeniesienie zakupionego towaru do miejsca, w którym będzie mógł spożyć zakupiony towar.

Powyższy projekt koncentruje się głównie na ludzkich potrzebach związanych z korzystaniem z produktów spożywczych. Biorąc pod uwagę narastającą popularność produktów spożywczych typu „take-away” i rosnące trendy rozmaitych obiektów gastronomicznych oraz wzrost zainteresowania festiwalami „street food”, zwiększa się potrzeba związana z zapewnieniem całkowitego komfortu konsumentowi. Właściwe opakowanie nie tylko zapewnia komfort korzystania z zakupionego towaru, ale ponadto prowadzi do zwiększenia sprzedaży.

Na przykład, jeśli przy pierwszym zakupie towaru klient zwraca szczególną uwagę na opakowanie dzięki takim aspektom, jak wygoda, praktyczność i atrakcyjność, to w przyszłości wybierze tego samego producenta. W związku z tym widzimy ścisły związek między klientem a producentem – zakładem gastronomicznym. Pod tym względem opakowanie staje się nieodłącznym elementem konsumpcji i marketingu produktu.

Konstrukcja poprzez praktyczność rozwiązania pokazuje idee zapewnienia wygody klientowi poza zakładem gastronomicznym. Tak więc konstrukcja promuje zakupiony produkt i do tego staje się integralnym elementem konsumpcji produktu.­ Konstrukcja ta zaspokaja potrzeby klienta i nawiązuje relację między klientem a producentem.

Stemple firmowe służą do znakowania wybranego produktu. To indywidualne podejście do klienta jest bardzo wygodne, szczególnie dla małych firm, które nie posiadają własnej sieci.

Agnieszka Andruszkiewicz, Anastasiia Romanova