Grupa Schumacher Packaging, jeden z największych producentów opakowań z tektury litej i falistej wśród firm rodzinnych, osiągnęła w 2017 roku wzrost obrotów o 12% w porównaniu z rokiem ubiegłym: obroty wyniosły 600 mln euro. Ten znaczący wzrost obrotów znacznie przewyższa ogólną tendencję na rynku.
Jest to szczególnie istotne w kontekście gwałtownych wzrostów cen surowca, z jakimi borykają się obecnie producenci opakowań papierowych. Najważniejszą strategiczną inwestycją Schumacher Packaging jest zatem dalsza rozbudowa zakładów produkujących papier.
Na najbliższe trzy lata, włącznie z rokiem 2020, Grupa planuje inwestycje na łączną kwotę ponad 130 mln euro – zapowiada Björn Schumacher, dyrektor zarządzający Grupy. Firma specjalizująca się w produkcji opakowań zamierza również kontynuować ekologiczny, zrównoważony wzrost. Do roku 2021 planujemy roczną sprzedaż na poziomie 750 mln euro – mówi Schumacher.
Wzrost obrotów pomimo wysokich cen surowca
W 2017 roku odnotowaliśmy wzrost obrotów we wszystkich krajach, w których działamy – mówi Björn Schumacher. Należy jednak spojrzeć na sytuację również krytycznie, ze względu na wzrost kosztów surowego papieru, z którego wytwarzane są opakowania z tektury falistej. W zeszłym roku wyniósł on około 30%. Dla branży jest to sytuacja naprawdę groźna, zwłaszcza że producenci opakowań jak dotąd nie przenosili kosztów podwyżki cen surowca na klienta – objaśnia Schumacher. – Można zatem przewidywać, że ceny opakowań w najbliższym czasie wzrosną. Realistyczne oszacowanie to 15% i więcej. W przeciwnym razie istnienie firm produkujących opakowania byłoby zagrożone.
Strategiczna rozbudowa własnej produkcji papieru
Schumacher Packaging znajduje się w korzystnej sytuacji ze względu na samodzielną produkcję znacznej części głównego surowca. Zakład w Grudziądzu jest częścią Grupy od 2010 roku. Obecnie rocznie produkuje się tam od 120 tys. do 130 tys. ton tektury falistej oraz papieru typu Testliner i Frostliner. Ze względu na coraz trudniejszą sytuację w obszarze dostaw, nasza własna produkcja papieru stanowi ogromną przewagę konkurencyjną – podkreśla Schumacher. – Pod koniec 2016 roku nabyliśmy także papiernię w Myszkowie, a na drugą połowę 2019 roku zaplanowaliśmy oddanie tam do użytku maszyn papierniczych o rocznej wydajności od 250 tys. do 300 tys. ton. W tym momencie Grupa Schumacher Packaging stanie się w 100% samowystarczalnym producentem.
Zakład w Greven podwaja moce przerobowe
Ważnym motorem rozwoju Grupy w ubiegłym roku był zakład w Greven.
W 2017 roku firma Schumacher Packaging pomyślnie ukończyła rozbudowę zakładu produkującego opakowania z tektury falistej, podwajając tym samym wydajność produkcji. Rozwój zakładu w Greven oceniamy bardzo pozytywnie – mówi Schumacher. – W tamtym okresie odnieśliśmy niespodziewanie duży sukces. Rozwój przejętych w 2017 roku zakładów w Lehrte pod Hanowerem i w Nýrsku w Czechach również jest bardziej niż zadowalający. Zakład w Lehrte oferuje copacking i inne usługi, a zakład w Nýrsku produkuje opakowania specjalistyczne i warstwowe. Popyt jest tak duży, że planujemy znacznie rozbudować oba zakłady – zapowiada Björn Schumacher.
Druk cyfrowy w produkcji seryjnej
Schumacher Packaging od lat jest jednym z liderów wydajności i innowacji na rynku, również w dziedzinie druku cyfrowego. W głównym zakładzie produkcyjnym w Ebersdorfie wykorzystywana jest obecnie maszyna do druku cyfrowego firmy Durst.
Jest to prototyp wspólnie opracowany i przetestowany przez partnerów: firmy Durst i Schumacher Packaging. Produkcja seryjna z użyciem tej maszyny ma się rozpocząć w drugim kwartale 2018 roku. Nowa maszyna może dzielić przemysłowe nakłady identycznych opakowań i displayów na dowolną liczbę serii, od jednego do kilku tysięcy arkuszy. Druk cyfrowy w technologii Mass Volume pozwala na zróżnicowanie drukowania z arkusza na arkusz: drukowanie różnych obrazów, wersji lub kodów kreskowych. Wszystko to jest możliwe natychmiast i bez kosztów przezbrajania.
W tej chwili jesteśmy jedyną firmą, która bazując na specjalnych farbach Durst jest w stanie dostarczyć wysokiej jakości opakowania zadrukowane cyfrowo z wysokim połyskiem – stwierdza Schumacher. – Nie ma wątpliwości: druk cyfrowy to przyszłość. Otwiera on zupełnie nowe możliwości. Jest to również decydujący czynnik w kontekście stale rozwijającego się handlu elektronicznego.
Poszerzenie asortymentu CargoProfil
Specjalista w dziedzinie tradycyjnych opakowań angażuje się również w inne dziedziny innowacji. W 2015 roku firma Schumacher Packaging jako pierwsza wprowadziła papierowy pusty profil do wyrobu modułów transportowych. Profil ten, wykonany z klejonych pasów papieru, jest lekki, a jednocześnie stabilny i wytrzymały. Nazywa się CargoProfil – wyjaśnia Björn Schumacher. – Produkujemy już palety i pokrywy z CargoProfil. W niedalekiej przyszłości przedstawimy wiele innych produktów do różnych zastosowań z wykorzystaniem tego materiału, na przykład bardzo lekkie skrzynie transportowe.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Schumacher Packaging