Sześć trendów, które wstrząsają fleksografią
1 Jan 1970 11:26

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Firma badawcza Smithers Pira określiła trendy, które wpływają na kierunek rozwoju druku fleksograficznego i są warunkiem zaspokajania oczekiwań klientów na stale ewoluującym rynku tych usług. Biorąc pod uwagę obecną i prognozowaną wartość sektora flekso, jest to bardzo łakomy kąsek do podziału. 

Jak wynika z raportu Smithers Pira „Przyszłość rynków druku fleksograficznego do roku 2023”, globalna wartość tego rynku w 2017 r. wyniosła 164 mld dolarów; jeśli przewidywania o średniorocznym 2,3% wzroście spełnią się, za pięć lat wzrośnie ona do poziomu 187 mld dolarów. 

Fleksografia od lat jest główną technologią stosowaną przez wielu producentów, m.in. opakowań tekturowych czy z tworzyw sztucznych. Jednak globalny rynek druku ewoluuje gwałtownie wraz ze zmianą potrzeb konsumentów, którzy oczekują jeszcze większej wersjonizacji dostępnych artykułów, za czym idzie spadający poziom ich nakładów. Kluczowym wyzwaniem dla dostawców druku jest więc wdrażanie nowych rozwiązań z zakresu technologii flekso, które zwiększają wydajność oraz umożliwiają dostawcom spełnianie tych oczekiwań. A wszystko to w warunkach bardzo zmiennego rynku, poddawanego silnej konkurencji ze strony druku cyfrowego (atramentowego i tonerowego) oraz presji kurczącej się liczby zleceń. 

Raport Smithers Pira wymienia sześć trendów, które zmieniają kształt przemysłu druku fleksograficznego. 

Automatyzacja

Efekty procesu fleksograficznego często zależą od zdolności operatora i jego zaangażowania w osiągnięcie rezultatów najwyższej jakości. W ostatnim okresie nasila się współpraca między dostawcami rozwiązań flekso dla wszystkich etapów tego procesu. Aktualnym trendem, wzmaganym przez innowacje w druku, przygotowalni i produkcji płyt drukowych – prowadzące do skracania czasu pracy, zwłaszcza przy niskich nakładach – jest automatyzacja. Producenci obserwują wszystkie etapy produkcji, od przygotowania plików po druk i wykańczanie po druku, starając się dostarczyć rozwiązania możliwie najlepiej zgrane ze sobą, które ułatwiają uzyskanie satysfakcjonującego produktu końcowego. 

Innym kluczowym czynnikiem rozwoju, wynikającym z postępu technologicznego, jest proces drukowania rozszerzoną paletą kolorów (ECG) pozwalający niemal idealnie zastąpić kolory Pantone. Wykorzystanie procesu ECG ogranicza liczbę niezbędnych zmian płyt i farb na maszynie, redukuje ilość odpadów oraz gwarantuje spójność barw między zleceniami. 

Brak kwalifikacji

Wzrost poziomu automatyzacji pomaga w radzeniu sobie z problemem braku wykwalifikowanej siły roboczej w drukarniach, uciążliwym zwłaszcza w regionach wysokorozwiniętych. Branża fleksograficzna generalnie wolno reaguje na trudy pozyskiwania – i utrzymania – młodego narybku drukarzy, którzy muszą zastępować odchodzące na emeryturę starsze pokolenie specjalistów. 

Producenci maszyn wyznaczają kierunek dla fleksografii, kierując procesy przygotowania i druku ku wzmożonej cyfryzacji i automatyzacji wielu kluczowych procesowych wymogów funkcjonalnych. Rezultatem jest powstawanie coraz bardziej inteligentnych i zautomatyzowanych narzędzi workflow oraz procesów produkcyjnych, z ograniczonym udziałem wyspecjalizowanych operatorów w przebiegu tych procesów. O ile jednak takie działanie może zmniejszyć zapotrzebowanie na wymaganą liczbę pracowników, to jest również pożywką dla rozwoju innego, być może jeszcze bardziej niebezpiecznego trendu. Jest nim...

Cyfrowe zagrożenie

Niepowstrzymana ekspansja druku cyfrowego na niektórych rynkach uchodzących dotychczas za tradycyjnie fleksograficzne wynika ze spadających nakładów oraz popularności druku personalizowanego. Dodatkowo w miarę postępującej ewolucji technologii cyfrowej rośnie też wielkość zleceń, którą opłaca się drukować tą metodą. Mimo że flekso pozostaje wypróbowanym i niezawodnym procesem sprawdzającym się przy zadruku szerokiej gamy materiałów, postęp cyfrowy będzie także poszerzał stan posiadania zdigitalizowanego druku. 

Istnieją oczywiste zalety cyfryzacji druku, z którymi muszą radzić sobie fleksografia oraz dostawcy dla tego rynku. Jedną z odpowiedzi może być zyskująca coraz większą popularność technologia druku hybrydowego. Takie połączenie druku fleksograficznego i cyfrowego ma gwarantowaną przyszłość w tej branży. 

Niestabilność rynków

Część sektorów, z których w przeszłości płynęło najwięcej zamówień do drukarń fleksograficznych (przede wszystkim prasy codziennej) znajduje się w wyraźnym zastoju, co odbija się na wielkości zamawianych nakładów. Innymi grupami produktów, które wykorzystują druk i obecnie znajdują się w odwrocie, są koperty, torby i worki z tworzyw sztucznych; cierpią one albo z powodu zmiany przyzwyczajeń konsumentów (wybierających alternatywne rozwiązania), albo rosnącej preferencji dla bardziej cyfrowych środków przekazu. 

Dla drukarzy flekso sektor opakowaniowy jest najatrakcyjniejszy z uwagi na największą liczbę zleceń wysokonakładowych. To dlatego ewolucja zwyczajów konsumentów produktów w opakowaniach jest obserwowana z największą uwagą, bo też wpływają one najsilniej na dalszy rozwój – lub zastój – sektora fleksograficznego. Raport Smithers Pira przekonuje, że fleksografia musi zaadaptować się do spadku wielkości nakładów, z czym związana jest konieczność opracowania jeszcze doskonalszych technik narządu nowych prac. 

Regionalne zróżnicowanie

Azja to obecnie region, który najwięcej znaczy dla przemysłu opakowaniowego i który dzięki rozwojowi ekonomicznemu i poprawie poziomu życia mieszkańców pozostanie nim w kolejnych latach. Sektor dóbr konsumenckich przyciąga uwagę wielu producentów (także opakowań), bowiem wzrost gospodarczy prowadzi do powstania zamożnej klasy średniej, która chętnie kupuje markowe produkty dostępne do niedawna głównie dla bogatszych mieszkańców krajów Europy oraz Stanów Zjednoczonych. 

Trendy konsumenckie

Na całym świecie obserwujemy przyrost liczby i różnicowanie dostępnych produktów, bowiem klienci chcą mieć jeszcze większy wybór, a producenci lepiej wyróżnić swoje artykuły na sklepowej półce. Konsumenci oczekują też od opakowań, że będą wygodne w użyciu, a szeroka gama wielkości pozwoli im na wybór optymalnej porcji. 

Ludzie żyją dzisiaj dłużej, prowadząc bardziej zapracowane życie i poszukując sposobów na jego ułatwienie. Dodatkowo coraz wyraźniejsza jest skłonność do bardziej ekologicznych rozwiązań, zarówno w zakresie produktu, jak i opakowań.

Na podstawie informacji Smithers Pira opracował TK