FINAT widzi świetlaną przyszłość sektora etykietowego
1 Jan 1970 11:32

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Wyrafinowane podłoża do produkcji etykiet cieszą się rosnącym popytem odzwierciedlającym zapotrzebowanie rynku na rozwiązania o wysokim stopniu specjalizacji – przekonuje międzynarodowe stowarzyszenie producentów etykiet FINAT. Od 2010 r. zapotrzebowanie na podłoża polipropylenowe wzrosło o 78%, na papiery do bezpośredniego druku termicznego o 51%, a na białe papiery powlekane – o 24%. 

Te dane pokazują, że choć papierowe materiały etykietowe nadal cieszą się największym zainteresowaniem klientów, widoczne jest odchodzenie od standardowych etykiet i etykiet VIP (z naniesionym drukiem danych zmiennych) ku bardziej wyrafinowanym aplikacjom high-endowym. 

Jules Lejeune, dyrektor zarządzający FINAT, komentuje: Utrzymujący się wzrost popytu na produkty w opakowaniach, zwłaszcza w krajach rozwijających się, zwiększa zapotrzebowanie na białe, powlekane materiały etykietowe, ponieważ producenci pragną wyróżnić swoje markowe produkty na półkach sklepowych. Etykiety zawierające dane zmienne dotyczące produktów z sektorów takich jak sprzedaż detaliczna, logistyka, automatyzacja procesowa oraz zarządzanie inwentarzem wymagają coraz większej ilości etykiet papierowych do bezpośredniego druku termicznego. Jednak zapotrzebowanie na najwyższej jakości uszlachetnienia w sektorach produktów szybkozbywalnych i wysokonakładowych – takich jak branża spożywcza, pielęgnacji zdrowia i urody oraz napojów – napędza wzrost zużycia etykiet z polipropylenu.

Ten trend skłania producentów etykiet samoprzylepnych do oferowania dodatkowych zaawansowanych produktów opakowaniowych, takich jak torebki typu pouch, etykiety termokurczliwe czy inne opakowania giętkie, jak również do inwestowania w niezbędną wiedzę, możliwości produkcyjne oraz akredytowane programy (np. w zakresie bezpieczeństwa żywności).

Do takich wniosków skłania zanotowany w 2017 roku 4,7% wzrost zużycia materiałów na etykiety samoprzylepne w Europie (ilościowo 7,45 mln m2), nieznacznie odbiegający od średniej 5,4% notowanej w poprzednich czterech latach. 

Europa Wschodnia motorem rozwoju

Stała ewolucja rynków wschodnioeuropejskich stanowi kluczowy czynnik wzrostu europejskiego sektora etykietowego, który pozwolił firmom Unii Europejskiej osiągnąć od 2010 r. rekordowy wzrost sprzedaży o blisko 1,7 mld m2.

Choć geograficznie ustabilizowane rynki (niemiecki, brytyjski, włoski, francuski i hiszpański) nadal odpowiadają za produkcję 58% etykiet powstających w krajach Unii Europejskiej, to wyniki badań wyraźnie sugerują, że do czołowej piątki coraz bardziej zbliżają się Polska i Turcja, które w ciągu kilku kolejnych lat mogą zagrozić dominacji wymienionych krajów. FINAT zwraca również uwagę na znaczące dysproporcje w zużyciu etykiet na głowę mieszkańca. Tutaj dominują małe kraje skoncentrowane na eksporcie: Dania, Litwa i Hiszpania zużywają blisko 17,5 m2 etykiet na osobę, przy średniej europejskiej zbliżającej się do 10 m2. Dziesięć krajów znajdujących się na końcu tej listy notuje zużycie mniejsze niż 5 m2 per capita. Należą do nich tak duże państwa jak Rumunia, Rosja i Turcja, z łączną populacją (250 mln) stanowiącą 1/5 wszystkich mieszkańców Europy; ma to świadczyć o dużym potencjale ich przyszłego rozwoju strukturalnego. 

Prognoza krótkoterminowa: oznaki spowolnienia ekonomicznego?

Jak twierdzi należąca do FINAT agencja Panteia zajmująca się badaniami statystycznymi, wyraźnie widać statystyczną korelację między popytem na materiały etykietowe w roli oraz generalnym klimatem ekonomicznym w Europie. Nie powinno zaskakiwać, że etykiety są bardzo ważnym czynnikiem sukcesu w wielu sektorach przemysłu. Jeśli spojrzymy wstecz, zobaczymy, że w ostatnich 15 latach nadejście zmian w cyklach rozwoju gospodarczego 28 krajów UE „zwiastowały” zmiany popytu na materiały etykietowe w poprzedzających je kwartałach. Lejeune twierdzi: Biorąc pod uwagę obecne niejasności związane z Brexitem, nasilającą się wojną handlową między Stanami Zjednoczonymi i Unią Europejską, utrzymujące się sankcje handlowe względem Rosji oraz powracające niepokoje w strefie euro związane z powołaniem nowego włoskiego rządu, nie powinniśmy się dziwić, że rozziew między średniorocznym poziomem wzrostów w branży etykietowej a PKB zmniejszył się ostatnio po kolejnych 5 latach dominacji nad PKB.

RADAR widzi świetlaną przyszłość

Inny partner FINAT z sektora badań rynku, firma LPC, wykonała badania techniczne oraz przeprowadziła wywiady branżowe z przedstawicielami europejskiej branży etykietowej, które przedstawiła w wiosennej edycji badania FINAT RADAR 2018. Potwierdzają one utrzymywanie się szybkiego tempa rozwoju sektora etykietowego. Średnie roczne wzrosty sprzedaży w ostatnich 5 latach wyniosły 7,1%, mimo że w 2017 nastąpił regres w porównaniu z latami ubiegłymi. Co ciekawe, najwyższe poziomy wzrostu nastąpiły na rynkach nieuchodzących za kluczowe dla branży takich jak motoryzacyjny, trwałych dóbr konsumpcyjnych oraz chemii przemysłowej (ale największe sektory żywności i napojów utrzymały miejsce w pierwszej piątce najszybciej rozwijających się branż).

Wyniki badań RADAR dają członkom FINAT unikalny wgląd w europejski sektor etykietowy oraz w listę trendów i przyczyn, które skłaniają marki do adaptacji i wdrażania określonych technologii etykietowych oraz metod uszlachetniania. Wynikają z nich dwa generalne spostrzeżenia: etykiety premium stają się coraz bardziej skomplikowane, zaś etykiety standardowe – coraz bardziej funkcjonalne. 

Solidne wyniki gospodarcze Eurostrefy, zapewniane przez odradzający się rynek pracy oraz stabilny popyt zewnętrzny, pomagają w postępującym rozwoju sektora etykietowego. Wskutek tego marki poszukują bezustannie sposobów na zbliżenie się z konsumentami. Jedną z metod jest dopasowywanie wzornictwa opakowań do potrzeb klientów; w tym celu firmy inwestują w produkcję krótkich serii oraz w skracanie czasu realizacji zleceń, a tym samym w zakup maszyn cyfrowych i realizację odpowiednich kampanii reklamowych. 

Lejeune kończy: Etykiety mają przed sobą świetlaną przyszłość. Gdy pytamy producentów towarów, który z sektorów druku jest najbardziej innowacyjny, nieustannie słyszymy od nich, że dostawcy etykiet są bardziej pomysłowi i sprawni od sektora opakowań giętkich, kartonowych oraz z tektury falistej.

Na podstawie materiałów FINAT opracował TK