W 2017 r. po raz pierwszy w historii w Europie zainstalowano więcej maszyn cyfrowych do druku etykiet niż konwencjonalnych, donosi nowa edycja badania branżowego FINAT RADAR. Publikowany dwa razy w roku przez międzynarodowe stowarzyszenie europejskich producentów etykiet raport rynkowy gromadzi badania i analizy oparte na sondażach przygotowanych przez firmę konsultingową LPC. FINAT RADAR informuje również, że w ub.r. nastąpił szybki wzrost sektora etykiet „non-prime” (czyli spoza rynków podstawowych).
9. edycja badania RADAR zapewnia unikalne spojrzenie na trendy i szanse rozwoju w europejskiej branży etykiet i druku na wąskiej wstędze, przegląd rynków oraz ich perspektyw. Oprócz danych i analiz uzyskanych w wyniku badania producentów etykiet zawiera również specjalną sekcję poświęconą ewolucji druku cyfrowego, a także pierwsze wydanie Katalogu Maszyn Cyfrowych FINAT (FINAT Digital Press Index), w którym znalazły się dane dotyczące instalacji zrealizowanych przez wszystkich europejskich producentów cyfrowych maszyn do druku w 2017 r. W tym ostatnim można przeczytać, że w ubiegłym roku po raz pierwszy liczba instalacji maszyn cyfrowych (blisko 300) była wyższa niż konwencjonalnych.
Można założyć z dużym prawdopodobieństwem, że ten nowy trend utrzyma się w przyszłości, zważywszy na deklaracje 45% firm należących do FINAT, że zamierzają kupić maszyny cyfrowe w ciągu najbliższych 18 miesięcy (inkjetowe przed laserowymi i hybrydowymi).
Raport zawiera szczegółowe informacje dotyczące nakładów inwestycyjnych na maszyny cyfrowe. Blisko 60% takich urządzeń sprzedanych w Europie w 2017 r. mieściło się w zakresie cenowym od 250 tys. do 750 tys. euro. 10% instalacji kosztowało poniżej 250 tys. euro, zaś 8% przekroczyło kwotę 1 mln euro.
Poprzednie analizy często wskazywały, że sektorami etykietowymi rozwijającymi się w najszybszym tempie były rynki podstawowe (prime), czyli spożywcze, napojowe, ochrony zdrowia i urody. Uczestnicy tegorocznego badania producentów etykiet (RADAR Converter Survey) podkreślali natomiast, że 2017 był rokiem szybkiego wzrostu na rynkach takich jak motoryzacyjny, trwałych dóbr konsumpcyjnych oraz chemii przemysłowej. Jedynym segmentem etykiet premium, który utrzymał się w grupie czterech najszybciej rozwijających się w 2017 r., pozostały napoje.
W badaniu producentów etykiet zapytano również o ocenę konkretnych obszarów technicznych zastosowań etykiet oraz o kluczowe wymagania klientów. Więcej niż 1/4 badanych wskazała, że absolutnie podstawowa jest dla nich zdolność oferowania przez producentów druku cyfrowego; zaledwie 4% uznało, że posiadanie takiej zdolności jest „nieistotne”. Kolejnymi kluczowymi zdolnościami firm okazały się: stosowanie usuwalnych klejów, atramentów o niskiej migracji oraz etykiet o rozszerzonej zawartości tekstu/treści.
Na podstawie informacji FINAT opracował TK