Czy plastikowe torebki staną się paliwem?
1 Jan 1970 13:32

Sorry, this entry is only available in Polski. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dział badawczy brytyjskiego Uniwersytetu Cranfield pracuje nad metodami potencjalnego odzysku wartościowych związków chemicznych z odpadów zawierających tworzywa sztuczne, które obecnie nie są przetwarzane. Otworzy to perspektywy wykorzystania odpadów plastikowych niskiej jakości, trafiających obecnie na wysypiska śmieci, do produkcji chemikaliów stosowanych w procesach produkcyjnych lub do wytwarzania paliw płynnych.

Co roku, z uwagi na ograniczone możliwości przetwórcze brytyjskich zakładów recyklingu, za granicę trafia ponad 3 mln ton odpadów, które mogłyby zostać wykorzystane do produkcji takiego paliwa. 

Lokalne pozyskiwanie ekologicznych alternatyw dla paliw kopalnych ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy na całym świecie poszukiwane są metody bezpiecznej gospodarki odpadami i zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego. To zaś wzmaga zainteresowanie odzyskiem surowców, wpisującym się w idee gospodarki obiegowej. Badania Uniwersytetu Cranfield mają pomóc w opracowaniu metod produkcji wysokowartościowych materiałów z odpadów, które obecnie lądują na wysypiskach albo są wykorzystywane jako proste źródło energii powstającej w procesach spalania. 

Uniwersytecki zespół we współpracy z Syngas Products oraz WestAfricaENRG chce udowodnić, że paliwa pochodzące z odpadów (RDF, Refuse-derived fuels) i śmieci zawierające materiały plastikowe niskiej jakości, które obecnie nie są przyjmowane przez zakłady zajmujące się recyklingiem, mogą zostać wykorzystane do przetworzenia w procesie pyrolizy. Model (w miejskiej skali) opracowany przez Syngas Products produkuje energię oraz opłacalne paliwa płynne wysokiej jakości, które można wykorzystać jako podstawowe surowce chemiczne w procesach produkcyjnych. Dzięki uzupełnieniu obecnie istniejącej technologii przetwórstwa odpadów stworzonej przez Syngas Products o dodatkowe etapy obróbki, taki upcykling mógłby stać się komercyjnie wartościowym sposobem na rozwiązanie problemów z odpadami plastikowymi niskiej jakości oraz uzależnieniem od paliw płynnych.

Dr Stuart Wagland, starszy wykładowca na wydziale chemicznym w Cranfield, powiedział: Materiał RDF ma duży potencjał energetyczny, ale po wywiezieniu z Wielkiej Brytanii staje się straconym źródłem surowca. (…) Nasze dotychczasowe badania wskazują, że dzięki zaawansowanej obróbce termicznej na ograniczoną skalę – w tym wypadku pyrolizie – te materiały można wykorzystać do produkcji energii i zasilania.

Chcąc sprawić, by W. Brytania przewodziła w procesach termicznego przekształcania odpadów (ATT, Advanced Thermal Treatment), staramy się skomercjalizować w kraju i za granicą paliwa płynne i produkty chemiczne uzyskiwane tą metodą. Procesy ATT niekoniecznie muszą rywalizować z energią konwencjonalną pozyskiwaną z pomocą technologii odzysku odpadów – spalarnie oraz duże zakłady recyklingowe odgrywają kluczową rolę w usuwaniu śmieci z wysypisk. Jednak fabryka ATT działająca na miejską skalę jest sposobem na stworzenie zróżnicowanej i elastycznej przyszłości zarządzania surowcami w W. Brytanii.

W Nigerii sieć energetyczna działa sporadycznie i jest zawodna – to sytuacja typowa dla wielu krajów rozwijających się. Z tego powodu ludność wykorzystuje na dużą skalę kosztowne generatory zasilane ropą. Z drugiej strony stopień pozyskania odpadów do celów energetycznych jest bardzo ograniczony. WestAfricaENRG to jedna z najnowocześniejszych firm energetycznych, która wybudowała zakład odzysku odpadów w Lagos o rocznej wydajności 280 tys. ton – pierwszy w Afryce Zachodniej i zarządza nim. Gdyby udało się rozszerzyć jego działalność na cały kraj, energia uzyskiwana w procesach pyrolizy mogłaby stać się źródłem bardziej ekologicznego paliwa do generatorów, zabezpieczyć dostawy prądu i ograniczyć uzależnienie od paliw kopalnych, a w dodatku stanowić bodziec do powstania kolejnych tego typu ośrodków w całej Nigerii. 

Dostępność zmieszanych odpadów plastikowych w Wielkiej Brytanii i Nigerii (jak i w innych krajach) jest ogromna, jednak udowodnienie zalet procesów ATT na skalę komercyjną i w rezultacie doprowadzenie do komercjalizacji uzyskiwanych dzięki niej paliw płynnych wymaga dalszych prac. Jest szansa, że dzięki wiedzy zdobytej przez naukowców z Uniwersytetu Cranfield uda się ograniczyć zanieczyszczenie środowiska spowodowane przez transport – o ile zadziała model produkcji energii w lokalnej skali. Potencjalne zyski są ogromne: od zmniejszenia zużycia paliw kopalnych dzięki pozyskiwaniu energii z odpadów nienadających się do recyklingu, poprzez poprawę bezpieczeństwa dostaw, zapewnienie stałego dopływu tańszych i bardziej „zielonych” paliw, aż po uniezależnienie się od dalekiej od stabilności sytuacji panującej na rynkach ropy naftowej i gazu ziemnego.

Na podstawie informacji Packaging Europe opracował TK