Trzej projektanci przemysłowi z Mediolanu są autorami innowacyjnego pomysłu na pakowanie „street food”, czyli żywności na wynos przeznaczonej do szybkiego spożycia. Simone Caronni, Pietro Gaeli oraz Paolo Stefano Gentile doszli do wniosku, że opakowania na takie produkty, choć ich cykl życia jest bardzo krótki, stają się po zużyciu dużym problemem w recyklingu.
W poszukiwaniu bardziej ekologicznej i zrównoważonej alternatywy stworzyli koncepcję Peel Saver, opakowania wykonanego z obierek ziemniaczanych – i niczego więcej! W rezultacie eksperymentów z obierkami zrezygnowali z pierwotnej koncepcji wymieszania ich z innym materiałem, gdy okazało się, że skórka ziemniaczana sama w sobie zapewnia niezbędną trwałość i wystarczającą sztywność.
Wykonaliśmy kilka eksperymentów z użyciem różnych metod moczenia i suszenia, poszukując odpowiedniej konsystencji. Jesteśmy zadowoleni z procesu, zwłaszcza pod względem prostoty pomysłu oraz względów ekologicznych, jakie zapewnia. Ten projekt jest dowodem, jak wiele można jeszcze osiągnąć na tym polu – powiedział Simone Caronni w rozmowie z portalem Packaging Europe.
Po zmiękczeniu i wysuszeniu ziemniaczanych obierek materiał można spoić i usztywnić w celu uzyskania stożka o oczekiwanej wielkości, idealnie nadającego się np. na chipsy. Materiał jest w pełni biodegradowalny. Po wykorzystaniu opakowanie można zużyć na paszę dla zwierząt lub nawóz pod uprawę roślin – naturalnie również ziemniaków.
W tym nowym opakowaniu chipsy są serwowane wewnątrz tych samych obierek, które pierwotnie zawierały i chroniły ziemniaki, z których je wykonano, a zatem wracają do idealnego i naturalnego stanu, w jakim były wcześniej. Peel Saver prezentuje odmienny punkt widzenia, powrót do prostoty i tego, co zaprojektowała natura. To ona nas zainspirowała – dodał Caronni.
Na razie Peel Saver nie wyszedł poza fazę projektu, jednak jego twórcy nie mają wątpliwości, że przy odpowiednim dofinansowaniu mógłby być produkowany na masową skalę. Chcielibyśmy kontynuować prace nad nim i będziemy niezwykle szczęśliwi, jeśli znajdziemy firmę, która zechce pomóc nam uczynić go rzeczywistością.
Na podstawie informacji Packaging Europe opracował TK