Już po raz 9. Święty Mikołaj zawitał do klientów i gości firmy UPM Raflatac podczas tradycyjnej imprezy mikołajkowej organizowanej przez fińskiego producenta materiałów etykietowych, która tym razem odbyła się u stóp Nosala w Zakopanem. Ponad 300 osób świętowało z przytupem okrągłe (bardziej i mniej) jubileusze dwóch polskich fabryk koncernu.
Zgromadzonych w sali bankietowej ekskluzywnego hotelu Nosalowy Dwór u stóp Tatr ponad 300 gości powitali: Krzysztof Minta, dyrektor generalny fabryki UPM Raflatac w Biskupicach Podgórnych, oraz Markku Havonen, pełniący analogiczną funkcję w drugim zakładzie koncernu w Nowej Wsi Wrocławskiej, który – ku uciesze zgromadzonych – swoje kwestie wypowiadał w języku gospodarzy („Bardzo lubię język polski, bo jest piękny i melodyjny, dlatego dzisiaj będę mówić tylko po polsku, choć nie będzie łatwo”).
Obaj dyrektorzy podziękowali gościom za ich liczną obecność i chęć wspólnej zabawy („To wyjątkowy i piękny zwyczaj, który zapisał się już na kartach wspólnej historii. Jesteśmy bardzo dumni, że mamy tak wspaniałe grono klientów, partnerów i przyjaciół”). W tym roku okazją do świętowania były – odpowiednio – 10. i 5. rocznica uruchomienia zakładów UPM Raflatac w Biskupicach Podgórnych oraz Nowej Wsi Wrocławskiej.
Dwa zakłady
Decyzja o uruchomieniu nowej fabryki UPM Raflatac w podstrefie Wrocław-Kobierzyce wchodzącej w skład Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Wisłosan zapadła w 2007 r. Lokalizacja w Biskupicach Podgórnych umożliwiała obsługę klientów z Europy Centralnej oraz szybko rozwijających się rynków materiałów etykietowych ze wschodniej części kontynentu.
Zakład, najbardziej zaawansowane technologicznie przedsięwzięcie fińskiego koncernu, rozpoczął działalność rok później; obecnie zatrudnia ok. 400 osób, które produkują szeroki wachlarz wysokiej jakości papierowych i foliowych materiałów etykietowych.
W Biskupicach Podgórnych powstają materiały, z których wytwarza się etykiety samoprzylepne wykorzystywane w takich branżach jak żywność, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego i logistyka. Cały proces produkcyjny jest wysoce zautomatyzowany i charakteryzuje się dużą energooszczędnością (dodatkowo od 2015 roku 100% energii elektrycznej wykorzystywanej w fabryce pochodzi ze źródeł odnawialnych). Firma kładzie również nacisk na redukcję odpadów we wszystkich obszarach swej działalności; zaawansowana technologia, która nie generuje żadnych ścieków, pozwala na ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko naturalne. Samoprzylepne laminaty etykietowe firmy UPM Raflatac powstają w oparciu o kleje i silikony wolne od rozpuszczalników.
Produkcja jest realizowana z wykorzystaniem najbardziej innowacyjnych rozwiązań w tym przemyśle – od strefy dostaw surowców, przez linie powlekania, terminale tnące, aż po pakowanie i wysyłkę. Dział laboratoryjny dba o to, by produkty opuszczające fabrykę były najwyższej jakości.
W 2012 roku fiński koncern zdecydował o budowie drugiej fabryki w Aglomeracji Wrocławskiej, tym razem w Nowej Wsi Wrocławskiej w gminie Kąty Wrocławskie. Fabryka powstała w 2013 r. jako pierwszy obiekt wybudowany na terenie Prologis Park Wrocław V. W 2016 r. w zakładzie zaczęła pracować kolejna nowa linia do powlekania – inwestycja, która potwierdziła jego rolę jako europejskiego centrum masowej produkcji foliowych laminatów etykietowych. Nic dziwnego, że o obu zakładach Markku Havonen z przekonaniem mówił: Jesteśmy dumni z tego, co osiągnęliśmy do tej pory. Polskie fabryki stanowią dziś największą na świecie platformę produkcyjną w UPM Raflatac.
Zabawa do rana
Następnie obaj dyrektorzy, w uznaniu zasług w budowie sukcesu polskiego oddziału UPM, wręczyli specjalne upominki zaproszonym na scenę gościom. Jani Konkarikoski, wiceprezes ds. operacji globalnych UPM, który niegdyś jako dyrektor generalny UPM Raflatac Polska uczestniczył w uruchamianiu produkcji w obu zakładach, otrzymał żółtą kolarską koszulkę lidera z numerem 1 i podpisami pracowników. Okolicznościowe pamiątki trafiły również do rąk pracowników z 10- i 5-letnim stażem pracy, którzy od początku wspierają rozwój i powodzenie firmy na lokalnym rynku.
Świętując własne sukcesy, firma UPM Raflatac nigdy nie traci jednak z oczu swoich klientów, bez których celebrowanie kolejnych rocznic nie byłoby możliwe. Dlatego jak co roku i tym razem przygotowała dla nich atrakcyjny program towarzyszący. Złoży-
ły się na niego: pokaz efektów laserowych, recital skrzypcowy (w wersji pop, z użyciem elektrycznego instrumentu) oraz – a jakże! – wizyta Joulupukki, czyli świętych Mikołajów z prezentami, w których role wcielili się obaj dyrektorzy generalni podwrocławskich fabryk. O doskonałą zabawę na parkiecie przez cały czas trwania imprezy zadbał Groove Cover Band, przy którego interpretacjach polskich i światowych hitów podrygiwali do wczesnego ranka młodzi i starsi przedstawiciele branży etykietowej. TK